Rolls-Royce Silver Shadow: Her får du kjendis-historien på kjøpet
Berømt bileier gir ikke alltid topp pris – her er beviset:

Å vite – og ikke minst å kunne fortelle i festlig lag – at en berømthet i sin tid satt bak spakene i bilen man eier, det er for mange en detalj som kan få det til å krible litt på ryggen.
Ikke for at det har så mye å si rent praktisk, men vi er nå en gang slik skrudd sammen at vi er nysgjerrige på disse kjendisene. Og deler vi bilsmak, ja så føler vi liksom at vi kjenner dem litt bedre ”sånn privat”.
En ekstra dimensjon
En gang i mellom dukker det opp biler der selgeren er svært klar over at en eller annen notabilitet har eid bilen på et tidligere tidspunkt, og etter beste evne forsøker å piske opp stemningen for å få noen kroner ut av det. Og ikke minst i USA er prisbildet ofte følsomt for slike ”bonuser”.
Les også: Hvorfor kalles det egentlig "selvmordsdører"?
På den bakgrunn skulle man tro at kombinasjonen kjendis og Rolls-Royce var ekstra eksplosiv prismessig. Men ikke alltid, viser det seg.

Det er bilen på bildene et eksempel på. Den tilsynelatende meget strøkne Rolls-Royce Silver Shadowen har vært til salgs gjentatte ganger på eBay uten at noen har slått til. Og til 28.500 dollar, eller like i overkant av 170.000 kroner, bør den komme fordelaktig ut i forhold til en del litt lurvete eksemplarer som ligger til salgs i Norge – selv når man legger til frakt og moms.
Se eBay-annonsen her:
Den helt uoppnåelige drømmen
For mange nordmenn drømmer om å eie en Rolls, og Silver Shadowen var på mange måter den per definisjon ”helt uoppnåelige bildrømmen” for oss som vokste opp på 60- og 70-tallet. Nå viser det seg plutselig at de er oppnåelige likevel, og det er fort gjort å bli litt lettsindig med kredittkortet når man for første gang synker ned i en slik litt kjølig skinnsalong med blandet lukt av gammelbil og sigarer.

Fra folk som kan er vi dog blitt advart mot enkelte nybegynnerfeil. Ikke alt på en slik bil er så bagatellmessig som man kan forledes – eller forlede seg selv – til å tro.
Skinninteriøret er av så høy kvalitet at det koster store penger å utbedre skader. Smådetaljer koster mer enn man skulle tro, og tørre og ødelagte deler i treverket innvendig lar seg heller ikke fikse ved hjelp av møbelplater fra IKEA.
Skremmende avansert hydraulikk
Men dyrest blir det dersom det er lekkasjer eller funksjonsfeil på hydraulikksystemet. Silver Shadow hadde nivåregulering, bremser og diverse annet som var beslektet med systemet på Citroën, med felles pumper og et avansert styringssystem gjennom ventiler og forskjellige kretser. Så avansert var det, at Rolls-Royce selv skal ha innsett at det var for mye av det gode, og kuttet ut nivåreguleringen foran på bilene etter to-tre årsmodeller.
Les også: Biljakt med Rolls? Jada, alt går an - i Hollywood...

Det er mange rykter som lever i beste velgående om det å eie og betale for vedlikeholdet av disse bilene, og mange mener mye. Men summa summarum er det nok lurt å ikke ta noen sjanser.
Det er selvsagt ikke lett å fastslå om bilen på bildene heller er så fin som den ser ut til, men selger er et firma som handler med brukte Rollser og har utelukkende positive tilbakemeldinger. Det inngir tillit.
Lovende tilstand
I tillegg presiseres det at hydraulikken er gått over og fungerer som den skal, at air conditon-anlegget kjøler som det skal, og at alle synlige flater både ut- og innvendig ser så godt som strøkne ut.

For en del spekulanter i Europa tør det også være ekstra gledelig at bilen er en 1967-modell, og følgelig mangler sidemarkeringslysene som ble påbudt i USA fra 1968 – altså har man den originale, britiske ”looken” samtidig som man får rattet på den siden av bilen som er lettest å leve med.
Dermed føles det som man i dette tilfelle får hele kjendis-eierskapet på kjøpet, uten å gi en eneste dollar ekstra for det. For det er ingen hvem som helst som kjøpte bilen ny:
Amerikansk jazz-historie
Kay Starr er en av de viktige navnene innen amerikansk jazz og popmusikk fra tiden rett etter krigen og til en god bit inn på 1960-tallet.
Ikke ukjente Glenn Miller lot henne få innpass både på scenen og på vinyl, og selv om ”Wheel of fortune” ble hennes kanskje eneste virkelige kjempehit fortsatte hun å gjøre seg bemerket i amerikansk og britisk jazzmusikk i flere tiår, i kompani med mange andre – fra Count Basie til Tony Bennett.

Hun eide Rollsen fra den var ny og helt til 1992, og det siste registreringsskiltet med hennes kallenavn ”Ms Jelly” følger med bilen – hvis det nå dukker opp en kjøper.
Skrur man på radioen vil man høyst sannsynlig også kunne høre god, gammel jazz med passende lydkvalitet – for til tross for en formodentlig relativt formuende jazz-stjernes eierskap har den gamle originalradioen fra 1967 fått lov til å leve videre i den staselige Rollsen.
Les også: Hvordan er så dagens Rolls? Vegard og Benny har testet: