Rolf Gundersen kan fortelle at han fikk oppmerksomhet for Volvoen han kjørte på slutten av '70-tallet. Nå er han tilbake som eier av bilen han solgte i 1981. Foto: Ole Henrik Hansen, Aust-Agder Blad / Amedia
Rolf Gundersen kan fortelle at han fikk oppmerksomhet for Volvoen han kjørte på slutten av '70-tallet. Nå er han tilbake som eier av bilen han solgte i 1981. Foto: Ole Henrik Hansen, Aust-Agder Blad / Amedia

Rolf kjøpte igjen gamlebilen sin – etter 34 år

Glemte aldri Volvoen.

Da Rolf Gundersen (67) kom over bilder av bilen, la han dem ut på en Volvo P1800-klubb.

– Det er da du skjønner at Internett går så det suser, sier han.

Et kvarter senere fikk han svar; bilen han solgte i 1981 eksisterte.

– Jeg var overbevist om at den var borte, forteller Gundersen, som sist så bilen i Risør en gang på '90-tallet.

– Da var det noen fra Bergen som hadde kjøpt den. Jeg så det var den og kom i prat med dem, forteller han til austagderblad.no

Overtok i 1973

Etter å ha snakket med eieren av bilen, som hadde hatt bilen i 25 år, endte det med et kjøp – over tre tiår etter salget.

– Jeg og min bror Sven holdt til i Göteborg. Det var han som importerte bilen, mens jeg tok over skiltene i 1973.

– Den brukte jeg som daglig bruksbil, der jeg pendlet mellom Risør og Arendal, legger den pensjonerte sjømannen til.

Da han etter hvert ble gift og fikk barn nummer to, måtte sportsbilen med 115 hestekrefter byttes ut med en med bedre plass.

– Volvo i Skien hadde vært på meg i flere år. Han som drev den hyperventilerte og tungen hang lagt ute av kjeften hans. Og jeg fikk det jeg skulle ha, smiler han.

Han minnes tiden han hadde bilen.

– Jeg kjørte lange turer med den. Jeg var til Hovden med ski på taket, forteller han.

Rolf sørget for å ta bilde,  av bilen samme dag som han solgte den, så dette er fra 1981. – Jeg hadde nesten ingen bilder, så jeg måtte sikre meg noen, forteller han.
Rolf sørget for å ta bilde,  av bilen samme dag som han solgte den, så dette er fra 1981. – Jeg hadde nesten ingen bilder, så jeg måtte sikre meg noen, forteller han.

Tennisrekkert

Bak i bilen lå det en tennisrekkert.

– Da vi lå i Southampton med båt spilte vi ofte tennis. Det hendte jeg spilte da jeg var hjemme også, men den ble bare liggende bak der. Så Reidar Knudsen spurte meg om den fortsatt lå der, forteller Gundersen.

Tennisrekkerten har han spart på, og den har fått tilbake sin plass bakerst i bilen.

– Det er for show, smiler han.

Damemagnet

Rolf Gundersen får nok av oppmerksomhet for bilen i dag. Det fikk han også før.

– Jeg fikk mye oppmerksomhet fra damene hvor enn jeg var med bilen, ler han.

– Det var så få biler med den fargen på den tiden. Den heter «British racing green». De er helst hvite eller rød, men de grønne var egentlig for eksport til USA. Temperaturenmåleren er for eksempel i fahrenheit, forteller han.

Selv om han kjøpte tilbake sportsbilen han solgte for hele 34 år siden, ser han ikke på seg selv som noen veteranbilentusiast. Heller ikke noen Volvo-mann.

– Absolutt ikke. Jeg har hatt mange forskjellige biler, og jeg er ikke spesielt interessert i eldre biler. Det ble bare et kjøp da jeg fikk se den, sier han.

Rattet er byttet, skiltene er ikke lenger PC, men R og setene er sydd om. Det er det eneste som er forandret siden 1981, men han har planer om å bytte til det gamle rattet og PC-skiltene skal på.

Volvo laget P1800-modeller fra 1961 til 1973. Rolf Gundersens modell er fra 1968. Allikevel er den bare gått om lag 180.000 kilometer.

– Det er jeg som har kjørt bilen lengst. Den forrige eieren hadde den stort sett stående inne og kjørte ikke i regn, sier han.

Mannen Rolf Gundersen kjøpte bilen av har oppført alt som er gjort med bilen de siste 25 årene.
Mannen Rolf Gundersen kjøpte bilen av har oppført alt som er gjort med bilen de siste 25 årene.

Smuglerbil

Som sjømann var han tilbake i Risør én måned, etter tre måneder på. Han husker spesielt en historie: da kom til kai i Drammen og bilen ble brukt i smugling.

– Vi fikk tollerne om bord, men de fant ingen ting. Vi hadde med masse brennevin, sigaretter og kjøtt, og det visste de. Vi skulle til Grimstad og de ringte tollerne i Kristiansand. Vi satte full fart og meldte om ankomst senere enn vi faktisk kom frem.

– Jeg fikk dratt til Risør og hentet bilen, og vi fikk fylt den med alle smuglervarene så bilen hang på fjærene. Så kjørte vi rett opp til en låve i Vennesla. Det var som en amerikansk film, sier Gundersen, som legger til at alt var til eget bruk.

Flere bil og motorsaker fra austagderblad.no finner du her: 

Les også: Den beste svenske-handelen du kan gjøre