Roger har drømmejobben – men ikke helt uten risiko

JOKKMOKK (Broom/TV 2): Har havnet på taket to ganger.

NY BIL: Roger Wallgren gleder seg veldig til lanseringen av den elektriske SUV-en Polestar 3, og få høre hvordan kundene vil ta imot bilen han har vært med å utvikle.
NY BIL: Roger Wallgren gleder seg veldig til lanseringen av den elektriske SUV-en Polestar 3, og få høre hvordan kundene vil ta imot bilen han har vært med å utvikle.

Mange gutter og jenter bærer på en drøm om å få jobbe i bilindustrien. I Norge er mulighetene begrenset, så løsningen er å dra til utlandet. 

Heldigvis trenger du ikke å dra så langt.

Roger Wallgren har visst siden han var liten hva han skulle jobbe med.

– Lillebroren min var misunnelig, fordi jeg så tidlig visste hva jeg skulle gjøre. Det ble farkostteknikk-studie i Stockholm – og deretter var veien kort til Saab, forteller 53-åringen.

Det er over 20 år siden han startet karrieren som utviklingsingeniør i Trollhättan.

Nå er han ansatt i Polestar – der han jobber med utvikling av chassis, styring og kjøreegenskaper. Men selv om det er en drømmejobb, har det ikke vært fritt for dramatikk underveis. 

Polestar 2: Ned med prisen – opp med rekkevidden

NY BIL: Roger Wallgren på plass bak rattet i nye Polestar 3, som han har vært sentralt i utviklingen av.
NY BIL: Roger Wallgren på plass bak rattet i nye Polestar 3, som han har vært sentralt i utviklingen av.

Volvo-plattform

Vi møter Wallgren i Jokkmokk nord i Sverige. Han er en av ekspertene Polestar har plukket ut til å møte biljournalister som kommer fra hele verden. Vi har kommet hit for å bli bedre kjent med Polestar 3.

3 er en viktig modell for den svensk-kinesiske bilprodusenten. Den bygger på samme plattform som Volvo EX90 – med andre ord en fullvoksen SUV.

Polestar 3 kommer på markedet allerede i sommer – og en god bunke norske kunder har for lengst meldt sin interesse.

Dette bør du vite om Polestar 3

KOMPISER: Roger Wallgren (t.h.) har jobbet med utvikling av understell og styring i biler i over 20 år. Mesteparten av den tiden har han jobbet sammen med Joakim Rydholm (t.v.).
KOMPISER: Roger Wallgren (t.h.) har jobbet med utvikling av understell og styring i biler i over 20 år. Mesteparten av den tiden har han jobbet sammen med Joakim Rydholm (t.v.).

Kolleger i over 20 år

Før kjøringen, som for øvrig foregår utelukkende på en isbane, får vi en gjennomgang av bilen. Mye av fokuset er på kjøreegenskapene – styring, understell, luftfjæring og de aktive demperne.

– Vi har lagt svært mye innsats i at denne bilen skal være både morsom og komfortabel å kjøre, sier Joakim Rydholm, som har den klingende tittelen Senior Chassis Development Engineer.

Han og Wallgren har jobbet sammen mer eller mindre sammenhengende siden de begge var i Saab for over 20 år siden.

– Vi har fulgt hverandre opp gjennom årene. Først Saab, så Volvo – og deretter videre til Polestar. Vi er gode venner – og han er en helt suveren fyr å jobbe med. Masse kunnskap – og en holdning om at ingenting er umulig. «Jajamen, det löser vi», pleier han å si, forteller Wallgren.

Les mer om batteripakker, rekkevidde og startpris her

Havnet på taket

To ganger har imidlertid testing av biler ført til at Wallgren rett og slett har havnet på taket. Begge ganger var mens han jobbet i Saab.

– Den første gangen var med Saab 9-5 i Tyskland. Da kjørte vi på nylagt asfalt og det hadde regnet. Det ble veldig glatt. Vi hadde ny software på ESP-systemet som skal hindre at bilen sklir ut av kontroll. Men det gjorde den, likevel. Jeg husker at jeg rakk å tenke over om det var nok avstand taket, da vi rullet. Men det gikk bra.

– Og den andre gangen?

– Det var i Arjeplog. Jeg og en kollega kjørte en bil som mistet bremsene. Så kom vi til en 90-grader og mistet kontrollen. Endte på taket, igjen. Men det gikk bra den gangen, også.

Her ble det rett og slett 6 på terningen

PÅ VEI: Polestar 3 er ikke langt unna det norske markedet.
PÅ VEI: Polestar 3 er ikke langt unna det norske markedet.

Spent

Nå er Wallgren og Rydholm ferdige med nok en bil. Polestar 3 blir en svært viktig modell – ikke minst i det norske markedet.

– Jeg er naturligvis spent på hvordan den blir mottatt. Vi har jobbet mye med å gjøre den så bra som mulig, og er godt fornøyd med resultatet, smiler nordmannen.

Broom har vært på isbane og testet bilen – og kan skrive under på at den virker svært lovende. Jeg lover at det ikke er fordi en nordmann har vært sentral i utviklingen.

Les mer om vårt førsteinntrykk her.

Her kan du se video av Polestar 3 på isen: