Riktig nøkkel gir tilgang på 717 hestekrefter

Vi kjører ekstreme Dodge Challenger SRT Hellcat. Se video:

Den ser slem ut og oppfører seg like så. Dodge Challenger SRT Hellcat er for mange den ultimate muskelbilen.

Bøs design, en diger V8-motor og bakhjulsdrift. Det er akkurat sånn det skal være.

Bilen ble lansert tilbake i 2015 og fikk umiddelbart stor oppmerksomhet. Aldri før hadde Dodge puttet flere hestekrefter i bilikonet, som har røtter tilbake til 1969.

Faktisk var bilen verdens kraftigste serieproduserte muskelbil – med sine 717 hestekrefter.

Dette er muskelbil i særklasse

Testbilen er en 2015-modell. I dag yter den aller heftigste versjonen av Challenger 807 hk.
Testbilen er en 2015-modell. I dag yter den aller heftigste versjonen av Challenger 807 hk.

To nøkler

Med så ekstreme krefter tilgjengelig rett på bakhjulene, valgte Dodge rett og slett å levere bilen med to ulike nøkler: En sort og en rød.

Dodge Challenger SRT Hellcat

  • Motor: 6,2 liter V8, kompressormatet
  • Effekt: 717 hk // 890 Nm
  • 0-100 km/t: 3,9 sekunder
  • Pris testbil: 1.269.000 kroner

Det er først når du bruker sistnevnte du får tilgang på alle de 717 hestene som bor i bilen. Den sorte nøkkelen reduserer effekten til «bare» 500 hestekrefter.

Dodge mener at bilen kan bli FOR ekstrem med fullt effektuttak i visse situasjoner, for eksempel i regnvær. Derfor får du altså med to nøkler.

Naturligvis er det også en stor dose gimmick over det hele. Og er det noen som i det hele tatt «gidder» å bruke den sorte nøkkelen frivillig? Det blir litt som å velge en slintrete kotelett foran en saftig biff...

Under kan du bli med på tur i råskinnet – når vi tester den for første gang i Løten. Få også med deg lyden fra V8-motoren på 6,2 liter:

(Bilen er lånt av Carfreaks)

Dodge Challenger: Snart slutt på V8-motoren