Renault Espace: Her er drømmebilen for storfamilien

Nå kommer verdens første MPV i ny utgave.

Etter 28 år og mer enn 1,2 millioner produserte eksemplarer av familiebussen så er det klart for en oppgradert utgave.
Etter 28 år og mer enn 1,2 millioner produserte eksemplarer av familiebussen så er det klart for en oppgradert utgave.

Renault Espace er klar med en helt ny MPV (multi purpose vehicle). Det er en gladmelding for alle familier med behov for en stor og komfortabel bil, men som ikke helt ser for seg et liv bak rattet i en kassebil.

Det er nettopp disse familiene den geniale Renault Espace lages for. Renault har tradisjoner for å lage pene, praktiske og komfortable MPV-biler.

Del med Facebook-vennene dine

Først i verden med MPV?

De påstår endog å være først i verden med stor MPV og "glemmer" dermed at VW T2 kom allerede på 50-tallet. De stopper ikke der, men minner også om at de var først i verden med mini-MPV i Renault Scenic og glemmer at Fiat Multipla kom tidlig på 60-tallet – men nok om det.

Originalen fra 1984 sammen med 2013 modellen.
Originalen fra 1984 sammen med 2013 modellen.

Den første Espace kom allerede i 1984 og var produsert av Matra, men ble altså solgt som Renault.

Espace har etter hvert utviklet seg til å bli svært populære biler særlig sørover i Europa. Suksess er vel riktig ord her. Mer enn 1,2 millioner eksemplarer har sett dagens lys i de 28 årene Espace har blitt produsert.

Her hjemme er det imidlertid ganske glissent mellom hvert eksemplar.

Vi har testet den – les mer her:

Romslig og praktisk

I nykommeren videreføres de gode Espace-tradisjonene. De geniale skinnene som gjør at de syv fullverdige setene enkelt kan plasseres der det er mest praktisk er fortsatt på plass.

Det er romslig og luftig innvendig i Renault Espace.
Det er romslig og luftig innvendig i Renault Espace.

Renault Alpine A310: Her snakker vi bil med personlighet:

Tradisjonene med de luftige interiøret er også ivaretatt gjennom store vindusflater og stort glasstak. Det samme er det minimalistiske dashbordet – men altså i oppgradert utgave.

Motorene er naturligvis oppgradert og kombinert med blant annet forbedret aerodynamikk er både forbruk og utslipp redusert.

Her hjemme vil trolig 2-liters dieselen på henholdsvis 130,150, eller 175 hk være den mest aktuelle i en biltype som dette. Den leveres også med en 2-liters bensinmotor og etter hvert også en V6 bensin. Du kan velge mellom manuelt og automatgir.

Mye utstyr

Renault har kjørt en ganske annerledes linje i Espace-interiøret, sannsynligvis kommer de til å gjøre det mer konvensjonelt i den nye utgaven.
Renault har kjørt en ganske annerledes linje i Espace-interiøret, sannsynligvis kommer de til å gjøre det mer konvensjonelt i den nye utgaven.

Disse bileierne er mest fornøyd med verkstedet:

Flere utstyrsvarianter vil være tilgjengelige og sammen med en innholdsrik tilbehørsliste så kan man nærmest skreddersy familiebussen til eget behov.

Del med Facebook-vennene dine

Ryggekamera har nå blitt tilgjengelig, det samme har komplette tilkoblingsmuligheter slik som Carminat TomTom Live ® navigasjonssystem, hands-free-kort, omfattende tilkobling som Bluetooth ® audio streaming, AUX og USB kontakter. På underholdningsfronten får du DVD-spiller og 7-tommers skjermer integrert i nakkestøttene.

Så får vi håpe at den nye, oppgraderte og velutstyrte familiebilen vil hjelpe på Renault-salget her hjemme også. Dette er nemlig en av de mest geniale familiebilene som finnes!

Renault 5: Kanskje gjør klassikeren comeback: