Renault Captur: Nå er prisen klar – og den er lav!
Dette kan bli modellen som får fart på salget.

Etter noen heller forsiktige år, er Renault nå på offensiven når det gjelder sprekt design. Nå er det klart for en modell som nok både Renault og merkets venner har ventet lenge på. Endelig får de en modell som skal konkurrere i en av de raskest voksende bilklassene, nemlig mindre crossovere.
Captur skal friste kjøpere med både stilig design og lav pris.

LES OGSÅ: Lavprisbil til 100.000 kroner skal redde salget
Billig nykommer
Captur ble første gang vist tilbake i 2009, da som konseptbil. Produksjonsmodellen er riktignok nedtonet – men fortsatt tøff.
Den kraftige fronten med diger Renault-logo i midten er beholdt, og den har fått mer offroadstyling, i fronten, over hjulbuene og langs siden.
Resultatet er en riktig så stilig bil – og nå er også prisen klar. Segmentets ferskeste modell koster fra 195.000 kroner.

LES OGSÅ: Får toppkarakter i ny krasjtest
To motorer
For den prisen får du altså en kompakt crossover. Inngangsmodellen har bensinmotor på 90 hk (Energy TCe 90).
Forbruket på denne motoren er hyggelige 0,49 l/mil, mens den slipper ut 113 g CO2/km.
Storebror, Energy TCe 120, trenger 0,54 l/mil, og CO2-utslippet er 125 g/km. Også det er relativt beskjedent.

LES OGSÅ: Denne SUV-en kan du skremme naboen med
Mye utstyr
Laveste utstyrsnivå er Expression. Men vil du ha mye utstyr kan du legge på 10.000 kroner til – så får du Dynamique.
Da er handsfree nøkkelkort, kjørelys med LED, medianav med touchskjerm, handsfree og LG navigasjonssystem, tofarget karosseri, parkeringssensor og innfellbare sidespeil og utskiftbart setetrekk inkludert.
Renault Norge opplyser at bilen er klar for prøvekjøring fra 21. oktober.

LES OGSÅ: Gjett hvilket bilmerke de mest aggressive kjører
Utfordrer storselgere
Med lengde på 4,12 meter skal Captur utfordre biler som Opel Mokka, Peugeot 2008 og konsernbror Nissan Juke.
Captur er bygget på den nye Clio-plattformen. Selv hevder Renault at bilen skal by på det beste fra tre forskjellige bilkonsepter:
Designmessige detaljer og høy sittestilling som i en SUV, romslig kupe og modulære interiørdetaljer som i en flerbruksbil – og kjøreglede og komfort som i en kompaktbil.


LES OGSÅ: Eksplosiv salgsvekst på denne kompakt-SUVen