Reliant Scimitar GTE: Her snakker vi virkelig sjelden bil

Denne sportsbilen er noe for deg som vil skille deg ut i trafikken.

Av og til dukker det opp noe skikkelig uvanlig på bruktbilmarkedet også i Norge. Nå kan du slå til på det som var britiske prinsesse Annes favorittbil i alle år. (Foto: Finn.no)
Av og til dukker det opp noe skikkelig uvanlig på bruktbilmarkedet også i Norge. Nå kan du slå til på det som var britiske prinsesse Annes favorittbil i alle år. (Foto: Finn.no)

Av og til dukker det opp ting til salgs som vi ikke er vant til å se på norske veier. Ikke sjelden dreier det seg da om biler fra østblokklandene, eller sære gamle amerikanske merker som ikke lenger er blant oss.

Men også britene hadde en gang en svært mangfoldig merkeflora, som resten av verden bare fikk oppleve litt av – nemlig de som var store og solide nok økonomisk til å satse på venstrestyrte versjoner for eksport.

Les også: St. Regis - storbilen som floppet så fatalt

Sjelden fugl i Norge

På disse bildene ser du en av de som IKKE nådde opp i denne kategorien, og som dermed ble en godt bevart hemmelighet for befolkningen på de britiske øyer.

Britisk og fra 1970-tallet pleier ikke å være noe dirkte kvalitetsstempel for finishen på interiøret, men Scimitaren ser i hvertfall forholdsvis hel ut. Skinninteriør er selvsagt på plass i den en gang så kostbare bilen. (Foto: Finn.no)
Britisk og fra 1970-tallet pleier ikke å være noe dirkte kvalitetsstempel for finishen på interiøret, men Scimitaren ser i hvertfall forholdsvis hel ut. Skinninteriør er selvsagt på plass i den en gang så kostbare bilen. (Foto: Finn.no)

Helt til nå, vil det si. For noen få Reliant Scimitar har dukket opp i Norge på alderens høst, og dette eksemplaret er for øyeblikket til salgs for ikke avskrekkende 46.000 kroner.

Se annonsen her:

Få vet hva dette er

For den summen frister selgeren med en bil som har gått 97.400 kilometer siden den var ny i 1977, og da skulle ikke prisen være den største utfordringen. Det er kanskje heller det faktum at svært få i Norge har sett en slik bil, og vet hva det er snakk om.

Britisk bildesign fra 1970-tallet handler ofte om det man kaller
Britisk bildesign fra 1970-tallet handler ofte om det man kaller

Reliant startet som så mange andre bilprodusenter i sykkelbransjen, men satset tidlig på konseptet trehjulsbiler. Og det er vel Mr. Beans vaklevorne og misbrukte trehjuls-Reliant som har holdt navnet i folks bevissthet de siste årene.

Del med Facebook-vennene dine!

Trehjulingene, og også noen andre mer tradisjonelle småbiler, var produsentens satsingsområde i mange, mange år, og takket være dette la de mye jobb i å utvikle lette materialer. Reliant var således tidlig ute med å eksperimentere med både aluminium og glassfiber i sine konstruksjoner.

Les også: Stor stemning da Top Gear gjestet Oslo

Fra mikrobiler til sportsbiler

Hva som fikk denne småbilprodusenten til å forville seg inn på sportsbilmarkedet er vi ikke helt sikre på, men det gjorde de i hvertfall allerede på 1960-tallet. Først med den ganske tradisjonelt utseende roadsteren Sabre, og senere med Scimitar – en bil som ble levert både som todørs sportscoupé og etter hvert også en ganske påkostet shooting brake.

Klassiske felger og dekk med solide forekomster av gummi bidrar til det rette 1970-tallspreget. (Foto: Finn.no)
Klassiske felger og dekk med solide forekomster av gummi bidrar til det rette 1970-tallspreget. (Foto: Finn.no)

Sistnevnte holdt ut helt til litt ut på 1980-tallet, selv om produksjonen tørket skikkelig inn på slutten. Da hadde Reliant, i likhet med den øvrige britiske bilbransjen, slitt med økonomien i lang tid, og ikke lenge etterpå var det helt slutt på produksjonen.

Men de rakk altså å bygge mange biler før den tid, og bilen på bildene er en representant for de sene shooting brake-versjonene av Scimitar.

Karosseri i glassfiber

Bilen skal ifølge selgeren være bygget på en galvanisert ramme, og karosseriet er utført i glassfiber. Det fører både til en lett konstruksjon, og kombinasjonen av disse to tingene kan bidra til å forklare hvorfor det finnes en god del av disse bilene på de britiske øyer fremdeles, selv om produksjonen aldri nådde store volumer.

Fords 3-liters V6-motor sitter under panseret i den lette glassfiberbilen, og med firetrinns manuell med overdrive bør den by på hyggelige ressurser. (Foto: Finn.no)
Fords 3-liters V6-motor sitter under panseret i den lette glassfiberbilen, og med firetrinns manuell med overdrive bør den by på hyggelige ressurser. (Foto: Finn.no)

Slår du til på en slik erke-britisk sommerbil får du altså lett vekt med en 3 liters Ford V6 under panseret, samme motor som drev de feteste Granadaene på 1970-tallet. Med 135 hester ble de aldri noen raketter, men vi tipper motoren føles ganske mye friskere i denne sportsbilen.

Les også: Denne Relianten er adskillig mer kjent - og mer solgt

Prinsesse Annes favoritt

Her er den også bestykket med en firetrinns manuell girkasse med overdrive, som også inviterer til en litt mer inspirert kjørestil enn de gamle Granadaene, som vanligvis hadde automat i kombinasjon med denne motoren.

Mange nordmenn ble klar over at Reliant Scimitar fantes ved å lese Norsk Ukeblad og tilsvarende magasiner på 1970-tallet. Britiske prinsesse Anne var ofte i vinden, og hennes favorittbil den gangen var alltid slike Relianter. (Foto: Finn.no)
Mange nordmenn ble klar over at Reliant Scimitar fantes ved å lese Norsk Ukeblad og tilsvarende magasiner på 1970-tallet. Britiske prinsesse Anne var ofte i vinden, og hennes favorittbil den gangen var alltid slike Relianter. (Foto: Finn.no)

Denne 1977-modellen er altså en av de siste utgavene av den klassiske Scimitaren, som mer enn noe annet ble kjent som favorittbilen til britiske prinsesse Anne. Hun var på 1970-tallet ofte avbildet i sine Scimitarer også i norske ukeblader, og det er sikkert flere enn undertegnede som først oppdaget bilmodellen der.

Del med Facebook-vennene dine!

Nå har du altså sjansen til å eie en selv. Og om du mangler avgjørende argumenter, kan du jo alltids legge vekt på at du har kongelig plass til bagasjen i denne uvanlige sportsbilen.

Les også: Trehjuls Reliant er noe av det tryggeste du kan kjøre