Reliant Scimitar GTE: Her snakker vi virkelig sjelden bil
Denne sportsbilen er noe for deg som vil skille deg ut i trafikken.

Av og til dukker det opp ting til salgs som vi ikke er vant til å se på norske veier. Ikke sjelden dreier det seg da om biler fra østblokklandene, eller sære gamle amerikanske merker som ikke lenger er blant oss.
Men også britene hadde en gang en svært mangfoldig merkeflora, som resten av verden bare fikk oppleve litt av – nemlig de som var store og solide nok økonomisk til å satse på venstrestyrte versjoner for eksport.
Les også: St. Regis - storbilen som floppet så fatalt
Sjelden fugl i Norge
På disse bildene ser du en av de som IKKE nådde opp i denne kategorien, og som dermed ble en godt bevart hemmelighet for befolkningen på de britiske øyer.

Helt til nå, vil det si. For noen få Reliant Scimitar har dukket opp i Norge på alderens høst, og dette eksemplaret er for øyeblikket til salgs for ikke avskrekkende 46.000 kroner.
Få vet hva dette er
For den summen frister selgeren med en bil som har gått 97.400 kilometer siden den var ny i 1977, og da skulle ikke prisen være den største utfordringen. Det er kanskje heller det faktum at svært få i Norge har sett en slik bil, og vet hva det er snakk om.

Reliant startet som så mange andre bilprodusenter i sykkelbransjen, men satset tidlig på konseptet trehjulsbiler. Og det er vel Mr. Beans vaklevorne og misbrukte trehjuls-Reliant som har holdt navnet i folks bevissthet de siste årene.
Trehjulingene, og også noen andre mer tradisjonelle småbiler, var produsentens satsingsområde i mange, mange år, og takket være dette la de mye jobb i å utvikle lette materialer. Reliant var således tidlig ute med å eksperimentere med både aluminium og glassfiber i sine konstruksjoner.
Les også: Stor stemning da Top Gear gjestet Oslo
Fra mikrobiler til sportsbiler
Hva som fikk denne småbilprodusenten til å forville seg inn på sportsbilmarkedet er vi ikke helt sikre på, men det gjorde de i hvertfall allerede på 1960-tallet. Først med den ganske tradisjonelt utseende roadsteren Sabre, og senere med Scimitar – en bil som ble levert både som todørs sportscoupé og etter hvert også en ganske påkostet shooting brake.

Sistnevnte holdt ut helt til litt ut på 1980-tallet, selv om produksjonen tørket skikkelig inn på slutten. Da hadde Reliant, i likhet med den øvrige britiske bilbransjen, slitt med økonomien i lang tid, og ikke lenge etterpå var det helt slutt på produksjonen.
Men de rakk altså å bygge mange biler før den tid, og bilen på bildene er en representant for de sene shooting brake-versjonene av Scimitar.
Karosseri i glassfiber
Bilen skal ifølge selgeren være bygget på en galvanisert ramme, og karosseriet er utført i glassfiber. Det fører både til en lett konstruksjon, og kombinasjonen av disse to tingene kan bidra til å forklare hvorfor det finnes en god del av disse bilene på de britiske øyer fremdeles, selv om produksjonen aldri nådde store volumer.

Slår du til på en slik erke-britisk sommerbil får du altså lett vekt med en 3 liters Ford V6 under panseret, samme motor som drev de feteste Granadaene på 1970-tallet. Med 135 hester ble de aldri noen raketter, men vi tipper motoren føles ganske mye friskere i denne sportsbilen.
Les også: Denne Relianten er adskillig mer kjent - og mer solgt
Prinsesse Annes favoritt
Her er den også bestykket med en firetrinns manuell girkasse med overdrive, som også inviterer til en litt mer inspirert kjørestil enn de gamle Granadaene, som vanligvis hadde automat i kombinasjon med denne motoren.

Denne 1977-modellen er altså en av de siste utgavene av den klassiske Scimitaren, som mer enn noe annet ble kjent som favorittbilen til britiske prinsesse Anne. Hun var på 1970-tallet ofte avbildet i sine Scimitarer også i norske ukeblader, og det er sikkert flere enn undertegnede som først oppdaget bilmodellen der.
Nå har du altså sjansen til å eie en selv. Og om du mangler avgjørende argumenter, kan du jo alltids legge vekt på at du har kongelig plass til bagasjen i denne uvanlige sportsbilen.
Les også: Trehjuls Reliant er noe av det tryggeste du kan kjøre