TRANGT: Det har vært kaotiske tilstander på havna i Drammen i noen uker. I forbindelse med sluttspurten på 2022, kombinert med store snømengder, hopet det seg opp med biler. Men så langt i 2023 er det registrert svært få biler.
TRANGT: Det har vært kaotiske tilstander på havna i Drammen i noen uker. I forbindelse med sluttspurten på 2022, kombinert med store snømengder, hopet det seg opp med biler. Men så langt i 2023 er det registrert svært få biler.

Rekordinnspurt på 2022 – bråstopp i 2023

– Oppsiktsvekkende.

Både 2021 og 2022 endte opp med å bli ekstremt sterke år, med tanke på bilsalget i Norge. Men noe av forklaringen på oppturen i 2022, var regjeringens avgiftsendringer i høst. Den gjorde det ekstra lønnsomt å sikre seg ny bil før nyttår.

Fra 1. januar ble det nemlig innført ny vektavgift på alle biler. I tillegg er det innført moms på elbiler som koster mer enn 500.000 kroner.

Sluttspurten på året resulterte i rekordmange registreringer i desember.

Men nå har bransjen våknet til en helt ny hverdag.

87 prosent nedgang

Statistikken fra de tre første ukene av 2023, viser nærmest full stopp på nyregistreringer, skriver bransjenettstedet bilnytt.no.

Helt konkret er tallet 670 nye biler. Samme periode i fjor var tallet 5.244. Selv om januar i fjor heller ikke var noe å skryte av, er det altså snakk om nedgang på hele 87 prosent i 2023.

– At det ikke ville bli registrert mange nye biler de første ukene i 2023 var ikke uventet. Desember var tross alt rekordmåned med god margin – og nesten 40.000 registrerte biler. Men at det er så stille de tre første uker er likevel oppsiktsvekkende, sier redaktør og administrerende direktør i Bilnytt, Atle Falch Tuverud.

– Vi ser at det er på vei inn noen bilskip nå, så registreringstakten tar seg nok opp, men første kvartal er ventet å bli skrint i både nye kontrakter og utleveringer.

Les mer: Bilene hoper seg opp på Drammen Havn

TILBUD: Hvordan bilsalget vil bli i 2023 er fortsatt usikkert. Det understrekes tydelig med registreringsstatistikken for årets tre første uker.
TILBUD: Hvordan bilsalget vil bli i 2023 er fortsatt usikkert. Det understrekes tydelig med registreringsstatistikken for årets tre første uker.

Mye usikkerhet

Nybilprognosene fra norske bilimportører for 2023 spriker hovedsakelig fra 130.000 til 155.000 registreringer. Med andre ord et godt stykke under de 174.000 vi hadde i fjor.

SPENT: Redaktør i Bilnytt – Atle Falch Tuverud – er spent på hvordan bilåret 2023 vil bli.
SPENT: Redaktør i Bilnytt – Atle Falch Tuverud – er spent på hvordan bilåret 2023 vil bli.

– Det vil nok bli levert ut flere biler, enn det vil bli solgt, ettersom mange har stått lenge på ventelister. Fortsatt har flere importører store ordrereserver som skal ut. Det er bilbransjen glade for nå, ettersom det har blitt litt stillere i butikkene, fortsetter Tuverud.

Han tror det vil bli lavere ordrereserver og kortere ventetid mot slutten av året, hvis ikke noe nytt skulle skje i forsyningskjedene igjen.

Tesla-transportene vakte enorm oppsikt

Mazda på topp

94 av de 670 bilene som ble registrert de tre første ukene av januar er Mazda MX-30.

Det japanske merket har kun denne ene elbilen, og er vanligvis langt nede på listene.

MX-30-ene som nå er registrert, er trolig modeller som ikke rakk å bli klare før nyttår. Med andre ord ikke nytt salg som er gjort i år.

Tesla ikke på Topp 10

Tesla, som nylig satte ned prisen på både Model 3 og Model Y, er ikke på Topp 10-listen over hverken merke eller modeller. Foreløpig.

Men det handler ikke om manglende salg. Tesla leverer gjerne biler hvert kvartal – slik at hovedandelen av registreringene gjerne kommer i puljer.

Alt tyder på at de har fått god respons på prisjusteringen på Model 3 og Model Y.

Har naboen fått ny Tesla? Det er ikke tilfeldig

Topp 10: Modeller per 22.1 2023

  1. Mazda MX-30 94
  2. Volkswagen ID.4 72
  3. Toyota Yaris Cross 58
  4. Volvo XC40 31
  5. Skoda Enyaq 28
  6. Volkswagen ID.3 28
  7. Volkswagen Caravelle 23
  8. Volvo C40 21
  9. Volvo XC60 19

Topp 10: Merker per 22.1. 2023

  1. Volkswagen 153
  2. Toyota 128
  3. Mazda 97
  4. Volvo 87
  5. Skoda 37
  6. Audi 35
  7. Nissan 19
  8. Peugeot 18
  9. Mercedes-Benz 12
  10. MG 11

Video: Erna Solberg: Blir ikke forbudt med bensin og diesel: