Dette er Fiat Freemont   som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler konsernet i årene som kommer.
Dette er Fiat Freemont som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler konsernet i årene som kommer.

Rekord-rabatter på nybil

Svakt bilsalg presser prisene – gode nyheter også for norske bilkjøpere.

Nybilsalget i Europa merker virkelig finanskrisen.

Februar-salgstallet ble det svakeste på 23 år. Salget falt 10 prosent sammenlignet med samme måned i 2012 – og endte på litt over 800.000 eksemplarer.

Og det skjer til tross for at en rekke bilprodusenter nå selger bilene sine med rekord-rabatter.

Del med Facebook-vennene dine

Utløst rabattkrig

Tyskland var lenge et positivt unntak, mens det sviktet lenger sør i Europa. Men i fjor høst begynte det å gå trått også i dette store markedet og det har utløst en skikkelig rabattkrig.

Nybiler i Tyskland selges nå med en gjennomsnittlig rabatt på 11,7 prosent, i forhold til listepris.

LES OGSÅ: Kjøp vinterdekk – få bil på kjøpet!

Fiat-kutt

Ifølge bransje-bladet Autohaus PlusSchlag ga de franske bilmerkene Renault, Citroën og Peugeot i gjennomsnitt rabatt på 13,5 prosent.

Og de som kjøpte ny Fiat sparte enda mer: Italienerne kuttet nemlig prisene med hele 16,5 prosent i forhold til listeprisene.

Fiat sliter også i Norge – les mer her:


Krever rabatter

– Dette er prosenter som er bekymringsverdige for bransjen – og som virkelig understreker at det er krisetider.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

Når man gir så høy rabatt, undergraver man i praksis sine egne priser og havner i en ond spiral der kundene vil kreve stadig større rabatter, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– I tillegg til disse rabattene er det også store mørketall. Det har lenge vært kjent at en rekke forhandlere i Tyskland har begynt å registrere opp biler selv – for så å selge dem som "bruktbiler" til sterkt rabatterte priser. Slik klarer de å holde oppe volumene.


Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute!

Boble som må sprekke

– Det har også vært mange historier om at tyske bilprodusenter selger nybiler svært billig til andre land, for å holde oppe produksjonsvolumene.

– Disse bilene skal særlig ha gått til land øst i Europa. Alt dette fører til en boble – som en eller annen gang må sprekke. Vi ser det allerede i at prisene i bruktmarkedet i Tyskland har falt kraftig, sier Benny.

Mer bruktimport

– Hva med Norge – blir vi berørt her?

– Ikke direkte – men så absolutt indirekte! Nybilsalget i Norge er meget bra, og jeg har ikke hørt om noen endring i rabattene her. Det vi derimot ser, er at parallellimporten av nye biler har begynt å ta av. Det har kommet flere aktører som spesialiserer seg på å ta inn nybiler fra utlandet.

– I mange tilfeller kommer disse bilene inn til langt lavere priser enn det en norsk merkeforhandler tar. I tillegg påvirker rabattkrigen i Europa naturligvis bruktimporten. Når bruktbilprisene faller i viktige land som Tyskland, blir det også rimeligere å importere brukte biler, sier Benny og legger til:

LES OGSÅ: Bruktimport – her er fallgruvene

Billige bruktbiler

– Akkurat nå er situasjonen i bruktmarkedet i Norge at prisene har falt mye, på relativt kort tid. Særlig dyrere biler er under sterkt press.

– Jeg tror ikke vi har sett slutten på den utviklingen ennå. Det er usikre tider for dem som skal selge bruktbil – mens de som kjøper virkelig kan gjøre et kupp i dagens marked.

Siste nytt fra bruktmarkedet: Nå er prisene gunstige

Fiat gir nå over 16 prosent rabatt på nybilene sine i det svært viktige tyske markedet. Her avdukes småbilen Panda under bilutstillingen i Frankfurt. (Foto: Scanpix)
Fiat gir nå over 16 prosent rabatt på nybilene sine i det svært viktige tyske markedet. Her avdukes småbilen Panda under bilutstillingen i Frankfurt. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Disse SUV-ene kan du prute på