Rekord-rabatter på nybil
Svakt bilsalg presser prisene – gode nyheter også for norske bilkjøpere.
Nybilsalget i Europa merker virkelig finanskrisen.
Februar-salgstallet ble det svakeste på 23 år. Salget falt 10 prosent sammenlignet med samme måned i 2012 – og endte på litt over 800.000 eksemplarer.
Og det skjer til tross for at en rekke bilprodusenter nå selger bilene sine med rekord-rabatter.
Utløst rabattkrig
Tyskland var lenge et positivt unntak, mens det sviktet lenger sør i Europa. Men i fjor høst begynte det å gå trått også i dette store markedet og det har utløst en skikkelig rabattkrig.
Nybiler i Tyskland selges nå med en gjennomsnittlig rabatt på 11,7 prosent, i forhold til listepris.
LES OGSÅ: Kjøp vinterdekk – få bil på kjøpet!
Fiat-kutt
Ifølge bransje-bladet Autohaus PlusSchlag ga de franske bilmerkene Renault, Citroën og Peugeot i gjennomsnitt rabatt på 13,5 prosent.
Og de som kjøpte ny Fiat sparte enda mer: Italienerne kuttet nemlig prisene med hele 16,5 prosent i forhold til listeprisene.
Fiat sliter også i Norge – les mer her:
Krever rabatter
– Dette er prosenter som er bekymringsverdige for bransjen – og som virkelig understreker at det er krisetider.
Når man gir så høy rabatt, undergraver man i praksis sine egne priser og havner i en ond spiral der kundene vil kreve stadig større rabatter, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
– I tillegg til disse rabattene er det også store mørketall. Det har lenge vært kjent at en rekke forhandlere i Tyskland har begynt å registrere opp biler selv – for så å selge dem som "bruktbiler" til sterkt rabatterte priser. Slik klarer de å holde oppe volumene.
Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute!
Boble som må sprekke
– Det har også vært mange historier om at tyske bilprodusenter selger nybiler svært billig til andre land, for å holde oppe produksjonsvolumene.
– Disse bilene skal særlig ha gått til land øst i Europa. Alt dette fører til en boble – som en eller annen gang må sprekke. Vi ser det allerede i at prisene i bruktmarkedet i Tyskland har falt kraftig, sier Benny.
Mer bruktimport
– Hva med Norge – blir vi berørt her?
– Ikke direkte – men så absolutt indirekte! Nybilsalget i Norge er meget bra, og jeg har ikke hørt om noen endring i rabattene her. Det vi derimot ser, er at parallellimporten av nye biler har begynt å ta av. Det har kommet flere aktører som spesialiserer seg på å ta inn nybiler fra utlandet.
– I mange tilfeller kommer disse bilene inn til langt lavere priser enn det en norsk merkeforhandler tar. I tillegg påvirker rabattkrigen i Europa naturligvis bruktimporten. Når bruktbilprisene faller i viktige land som Tyskland, blir det også rimeligere å importere brukte biler, sier Benny og legger til:
LES OGSÅ: Bruktimport – her er fallgruvene
Billige bruktbiler
– Akkurat nå er situasjonen i bruktmarkedet i Norge at prisene har falt mye, på relativt kort tid. Særlig dyrere biler er under sterkt press.
– Jeg tror ikke vi har sett slutten på den utviklingen ennå. Det er usikre tider for dem som skal selge bruktbil – mens de som kjøper virkelig kan gjøre et kupp i dagens marked.
Siste nytt fra bruktmarkedet: Nå er prisene gunstige
LES OGSÅ: Disse SUV-ene kan du prute på