Rekord-rabatter på nybil

Svakt bilsalg presser prisene – gode nyheter også for norske bilkjøpere.

Dette er Fiat Freemont   som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler konsernet i årene som kommer.
Dette er Fiat Freemont som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler konsernet i årene som kommer.

Nybilsalget i Europa merker virkelig finanskrisen.

Februar-salgstallet ble det svakeste på 23 år. Salget falt 10 prosent sammenlignet med samme måned i 2012 – og endte på litt over 800.000 eksemplarer.

Og det skjer til tross for at en rekke bilprodusenter nå selger bilene sine med rekord-rabatter.

Del med Facebook-vennene dine

Utløst rabattkrig

Tyskland var lenge et positivt unntak, mens det sviktet lenger sør i Europa. Men i fjor høst begynte det å gå trått også i dette store markedet og det har utløst en skikkelig rabattkrig.

Nybiler i Tyskland selges nå med en gjennomsnittlig rabatt på 11,7 prosent, i forhold til listepris.

LES OGSÅ: Kjøp vinterdekk – få bil på kjøpet!

Fiat-kutt

Ifølge bransje-bladet Autohaus PlusSchlag ga de franske bilmerkene Renault, Citroën og Peugeot i gjennomsnitt rabatt på 13,5 prosent.

Og de som kjøpte ny Fiat sparte enda mer: Italienerne kuttet nemlig prisene med hele 16,5 prosent i forhold til listeprisene.

Fiat sliter også i Norge – les mer her:


Krever rabatter

– Dette er prosenter som er bekymringsverdige for bransjen – og som virkelig understreker at det er krisetider.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

Når man gir så høy rabatt, undergraver man i praksis sine egne priser og havner i en ond spiral der kundene vil kreve stadig større rabatter, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– I tillegg til disse rabattene er det også store mørketall. Det har lenge vært kjent at en rekke forhandlere i Tyskland har begynt å registrere opp biler selv – for så å selge dem som "bruktbiler" til sterkt rabatterte priser. Slik klarer de å holde oppe volumene.


Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute!

Boble som må sprekke

– Det har også vært mange historier om at tyske bilprodusenter selger nybiler svært billig til andre land, for å holde oppe produksjonsvolumene.

– Disse bilene skal særlig ha gått til land øst i Europa. Alt dette fører til en boble – som en eller annen gang må sprekke. Vi ser det allerede i at prisene i bruktmarkedet i Tyskland har falt kraftig, sier Benny.

Mer bruktimport

– Hva med Norge – blir vi berørt her?

– Ikke direkte – men så absolutt indirekte! Nybilsalget i Norge er meget bra, og jeg har ikke hørt om noen endring i rabattene her. Det vi derimot ser, er at parallellimporten av nye biler har begynt å ta av. Det har kommet flere aktører som spesialiserer seg på å ta inn nybiler fra utlandet.

– I mange tilfeller kommer disse bilene inn til langt lavere priser enn det en norsk merkeforhandler tar. I tillegg påvirker rabattkrigen i Europa naturligvis bruktimporten. Når bruktbilprisene faller i viktige land som Tyskland, blir det også rimeligere å importere brukte biler, sier Benny og legger til:

LES OGSÅ: Bruktimport – her er fallgruvene

Billige bruktbiler

– Akkurat nå er situasjonen i bruktmarkedet i Norge at prisene har falt mye, på relativt kort tid. Særlig dyrere biler er under sterkt press.

– Jeg tror ikke vi har sett slutten på den utviklingen ennå. Det er usikre tider for dem som skal selge bruktbil – mens de som kjøper virkelig kan gjøre et kupp i dagens marked.

Siste nytt fra bruktmarkedet: Nå er prisene gunstige

Fiat gir nå over 16 prosent rabatt på nybilene sine i det svært viktige tyske markedet. Her avdukes småbilen Panda under bilutstillingen i Frankfurt. (Foto: Scanpix)
Fiat gir nå over 16 prosent rabatt på nybilene sine i det svært viktige tyske markedet. Her avdukes småbilen Panda under bilutstillingen i Frankfurt. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Disse SUV-ene kan du prute på