Dragrace:

Rått parti? Nei, se hva familiebilen gjør her

Dette kunne vi ikke la være å teste. Se video:

Porsche har nettopp lansert et helt nytt leketøy for bilentusiaster. Nykommeren heter Cayman GT4 RS. En liten, lett og overmotorisert kraftplugg av en bil.

Billig er den ikke. Testbilen Broom fikk låne, letter deg for rundt 2,65 millioner kroner. Og da får du ikke mer enn to seter, lite bagasjeplass – og i alle fall ikke hengerfeste!

Men så er det helt andre grunner til å velge denne bilen. Med 500 hestekrefter, gjør den for eksempel 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder.

Det er nesten rart at denne bilen ble satt i produksjon

Det alle lurer på

Alt vel, så langt. Men hvordan klarer den seg egentlig i en dragrace-duell mot en elektrisk familiebil, hører vi deg spørre.

Slapp helt av! Akkurat det har vi selvsagt testet.

Vi dro like godt til Gardermoen Raceway – og stilte opp Porschen på den ene siden. Ved siden av plasserte vi en (nesten) helt vanlig SUV. Nemlig Ford Mustang Mach-E GT.

De to siste bokstavene her er viktige. Det betyr nemlig at vi snakker om toppmodellen – med 487 hestekrefter.

SPORTSLIG: Det er ikke bare Mustang-navnet Fords elektriske SUV deler med en sportsbil. I GT-utgaven er det også et voldsomt kraftoverskudd.
SPORTSLIG: Det er ikke bare Mustang-navnet Fords elektriske SUV deler med en sportsbil. I GT-utgaven er det også et voldsomt kraftoverskudd.

Ser ganske vanlig ut – men gruser de fleste sportsbilene

Familiebil på steroider

Med andre ord: Nesten like mye krefter i familiebilen, som i Porschen. I tillegg er dreiemomentet på ekstreme 860 Nm – nesten dobbelt så mye som de 450 Nm som er i GT4 RS.

En annen viktig fordel for elbilen, er at den har firehjulsdrift. Porschen har bakhjulsdrift.

Det er høst – og på langt nær så varmt som dekkene på Porschen helst ville hatt det.

Hvordan det går? Det ser du i videoen i denne artikkelen!

Så billig kan du få helt ny sportsbil

Video: Her barker sportsbilen og familiebilen sammen i dragrace-duell: