Range Rover L: Dette kaller vi baksete-luksus

Her reiser du virkelig på første klasse.

Det er ikke spesielt trangt i baksetet på en 'vanlig' Range Rover heller. Men i den lange utgaven får baksetepassasjerene hele 14 centimeter beinplass ekstra. Og dessuten: De har et par andre ting å leke seg med også. Som et elegant arbeidsbord, kjøleskap   og mange knapper og duppeditter.
Det er ikke spesielt trangt i baksetet på en "vanlig" Range Rover heller. Men i den lange utgaven får baksetepassasjerene hele 14 centimeter beinplass ekstra. Og dessuten: De har et par andre ting å leke seg med også. Som et elegant arbeidsbord, kjøleskap og mange knapper og duppeditter.

Det hardner til i kampen om de aller mest velstående SUV-kjøperne.

Luksusmerker som Bentley, Lamborghini og Aston Martin jobber alle med SUV-planer – og vil ha sin del av en kake som blir stadig større. Antallet rike i verden øker stadig – og de vil gjerne ha noe som virkelig skiller seg ut på bilfronten.


20 cm ekstra

Det løpet vil naturligvis også Range Rover være med på, derfor kommer de snart med en utgave som er skreddersydd de som synes "vanlig" Range Rover blir for ordinært og kanskje smått.

For første gang på 22 år skal de komme med en forlenget versjon av Range Rover. 5,20 meter lang, har den lagt på seg 20 centimeter i forhold til opphavet. 14 av disse centimeterne kommer baksetepassasjerene til gode. Med andre ord: Her er det nok mange kjøpere som ikke kjører bilen selv.

Bentley er klare – skal bygge verdens dyreste SUV


Fokus på Kina

Dette er særlig aktuelt i land som Kina og India der privatsjåfør er status. Dessuten kan veistandarden være svært varierende. Dermed kan en robust firehjulstrekker med gode terrengegenskaper være svært god å ha.

Fokuset på Kina vises også i at Range Rover velger å la den debutere på to bilutstillinger samtidig – Los Angeles Motor Show og utstillingen i Guanzhou, Kina.


Noen blir aldri fornøyd - heller ikke med en diger luksus-SUV. Derfor kommer Range Rover nå i en XL-utgave.
Noen blir aldri fornøyd - heller ikke med en diger luksus-SUV. Derfor kommer Range Rover nå i en XL-utgave.


Vinneren av påskerennet – les testen vår av nye Range Rover her


Gigantisk beinplass

Det første bildet av baksetet viser at det i alle fall ikke skal skorte på luksus. Her er det materialkvalitet fra aller øverste hylle. Kjøperne kan velge mellom et tradisjonelt baksete, eller to separate stoler.

Seteryggene kan også vinkles bakover når man får behov for å ta seg en lur. Da kan det også komme godt med at du kan styre passasjerseter foran fra baksetet, naturligvis elektrisk. Da blir beinplassen virkelig gigantisk.

Eget kjøleskap

Blant utstyret bak er to eksklusive arbeidsbord/klappbord som også justeres elektrisk. Disse har integrerte USB-koblinger og koppholdere.

Det er naturligvis både varme, kjøling og massasje i baksetene. I nakkestøttene foran har Range Rover integrert to DVD-skjermer. Og i midten bak et lite kjøleskap som sørger for at forfriskningene holder seg kalde.

Ny vri – han kjører bilen fra baksetet!

Kommer med hybrid

Vi har ingen norske priser på bilen ennå, men det er klart at dette blir den dyreste Range Roveren noensinne, med unntak av spesialombygde utgaver.

Bilen skal være klar for salg på de første markedene i mars neste år. Den kommer i to utgaver, Autobiograhpy og Autobiography Black. Senere ut i 2014 skal det også være klart for en hybrid-utgave.

Les vår test av erkerival Mercedes GL her:


Det blir enda bedre å være baksetepassasjer i en Range Rover når denne utgaven er klar - på markedet i mars neste år.
Det blir enda bedre å være baksetepassasjer i en Range Rover når denne utgaven er klar - på markedet i mars neste år.


Les om de tidligere Range Rover modellene her: