Range Rover 2013: – Med denne blir du kongen av hyttegrenda

Vi dro til fjells med nykommeren.

 Dette er årets kuleste SUV nyhet mener Broom Benny som er klar for å dra til fjells med den helt nye Range Roveren.
Dette er årets kuleste SUV nyhet mener Broom Benny som er klar for å dra til fjells med den helt nye Range Roveren.

Det er noe med disse februardagene. De er litt lengre, lysere, det er ikke så kaldt og mange steder ligge skisporene som "trikkeskinner" innover i marka og på fjellet.

Noen av oss i Broom-redaksjonen vet å sette pris på nettopp det, mens andre egner seg best som fyringsvakt.

Men bensinhoder som vi er, så er skyssen som vi bruker for å komme til disse skisporene ikke helt uten betydning for oss.

Broom-Benny så alt annet enn misfornøyd ut da vi plasserte ham bak rattet i den helt nye Range Roveren.

Det her vært merkelig stille fra ham siden han dro og det er på tide å høre om bilen – som han nå har kjørt i noen dager – svarer til forventningene.

Vi bestemmer oss derfor for å bryte inn med en kjapp, liten telefonprat.

Les om de tidligere Range Rover modellene her:

– Ring, ring:

-Pes, pes, pes ... Hallo?

Hva i all verden driver du med nå – det høres ut som om du holder på å dø?

Hæ ... Nei jeg er ute på ski. Litt andpusten bare ...

-Ja, selvfølgelig. Det vil si at du har fått kjørt litt med Range Rover`n eller?

– Jepp! Gjett om. Både fort og langt i går og på noen skikkelig norske snødekte fjellveier nå i dag.

– Hvordan er den da?

– Man kan si hva man vil om engelsk bilbyggertradisjon. Om både streikende og tedrikkende fabrikkarbeidere og om biler som faller fra hverandre i første lyskryss. Men noe kan de! Nemlig dette med å lage biler med karisma, autoritet, iboende tradisjoner og hint av både slott og herreklubber. Dette er klasse skal jeg si deg!

Større, lettere og mer lukseriøs enn noen gang. Men smaker det - så koster det... (Foto: Benny Christensen)
Større, lettere og mer lukseriøs enn noen gang. Men smaker det - så koster det... (Foto: Benny Christensen)

Range Rover Sport: Denne koster mindre enn du tror:

– Den nye her er søren meg en nydelig bil altså. Flott design, rått med plass, rikelig med krefter, utrolig komfort og som sagt – en utstråling som få andre matcher.

– Så nå er du kongen både i skisporet og på parkeringsplassen?

– He, he ... i alle fall på parkeringsplassen. BMW X5 og Mercedes GL i all ære, men det er med denne du blir den virkelige kongen på påskefjellet i år. Slik er det med den saken.

– Jeg parkerte forresten mellom en ny Volvo XC60 og en VW Passat i sted. Volvoen så som noe som hadde ramlet ut av lomma mi og Passaten som noe som lå igjen i dekkmønstret etter Range Rover`n ...

– Du har det med å overdrive litt ...

– Ja, kanskje bitte litt, men den er stor. Større enn den gamle samtidig som den har blitt 420 kilo lettere takket være selvbærende karosseri og utstrakt bruk av aluminium. Det gjør at den er sprek nok med minste motor.

– Og det vil si?

– 3-liter diesel V6 på 258 hk og 600 Nm. Det holder det. Den gjør 0–100 på 7,9 sekunder. Holder massevis det også.

– 3-liter ja – kanskje ikke så helt spinnvill pris heller da?

– Tjaaa ... Vet sannelig ikke hva jeg skal si jeg. Drøye 1,3 millioner. Det er mye penger – selv om bilen er feit ... Den jeg kjører koster ca. 1,5 millioner med litt utstyr.

Man merker også størrelsen i svinger. Den krenger litt når farten er høy og svingene kommer tett, men den er definitivt en herlig cruiser. Må bare innrømme at jeg trives svært godt om bord.


Range Rover: Hybrid-versjon i rute

– Denne blir bygget i England den, gjør den ikke ...

– Jo da i Solihull i England.

– Du var selv inne på dette med kvalitet – virker alt som det skal?

– Æh ... Får vel se å komme meg videre jeg før jeg blir stiv og kald. Forresten nydelig blå-Swix føre og sol her i dag ...

– Hei, hei, hei ... Vent litt. Du svarte ikke på spørsmålet mitt, din snik ...

– OK ... Den todelte elektriske bakluka lukker ikke helt som den skal. Sikkert bare en filleting og ikke noe å bry seg om. Er som med jenter dette vet du. De aller peneste har gjerne noen mindre sjarmerende egenskaper også. ... Ellers er alt helt tipp topp!

Det er lett å trives bak dette rattet... (Foto: Benny Christensen)
Det er lett å trives bak dette rattet... (Foto: Benny Christensen)

– Du bare helt kort før du går videre. For bare noen uker siden kjørte du Mercedes GL – hvordan er denne i forhold?

– Veldig lik og veldig annerledes. De er like i pris, størrelse og motorkraft. GL-en er langt mer konservativ i designet både utvendig og innvendig, pluss at den har syv seter. Mercedesen er egentlig ganske diskre om man ser bort ifra størrelsen.

– Range Roveren er mer «bøllete» og utagerende i designet, samtidig som den ivaretar det adelige og småaristokratiske man forventer å finne i nettopp en Range Rover.

– OK, Takker! God tur videre både i skisporet og i bilen. Kos deg!

Takk, takk! Snakkes ...

Benny kommer selvfølgelig tilbake med en fyldig test av Range Roveren når ferien er over. Så følg med her på Broom!


Les vår test av erkerival Mercedes GL her: