Rammet av store forsinkelser – likevel kan du få bil kjapt

Elbilen Ariya har gitt Nissan mange problemer.

GITT OPP: Nissan har store problemer med å få opp produksjonen av sin Ariya. I Norge har kunder rett og slett mistet tålmodigheten, og gått fra kontraktene sine. Det bidrar til at det nå finnes et ganske betydelig antall biler ute hos Nissan-forhandlerne.
GITT OPP: Nissan har store problemer med å få opp produksjonen av sin Ariya. I Norge har kunder rett og slett mistet tålmodigheten, og gått fra kontraktene sine. Det bidrar til at det nå finnes et ganske betydelig antall biler ute hos Nissan-forhandlerne.

Nissan var svært tidlig ute med elbil da de kom med sin Leaf. I noen år hadde de markedet nesten for seg selv – så kom konkurrentene etter.

Da hadde de egentlig et solid forsprang, men det forspranget kan vi ikke si Nissan har utnyttet så godt De har brukt lang tid på å utvide utvalget av elbiler. Og da de endelig kom med elektrisk SUV, har det heller ikke gått helt på skinner.

Deres Ariya ble vist som konseptbil i 2019 og debuterte i 2020. Planen var at dette skulle bli en ny storselger, men slik har det ikke gått så langt.

TRÅTT: Nissan Ariya debuterte i 2020. Men det har tatt lang tid å få produksjonen skikkelig i gang.
TRÅTT: Nissan Ariya debuterte i 2020. Men det har tatt lang tid å få produksjonen skikkelig i gang.

Har biler på lager

Nissan har nemlig store problemer med produksjonen av bilen. Det har gitt så lang ventetid at forhandlere i blant annet Japan og USA har sluttet å ta imot bestillinger på Ariya.

Også i Norge har frustrasjonen vært stor. Bransje-nettstedet BilNytt.no forteller nå at flere kunder har fått nok av ventetiden – og kansellert bestillingene sine:

– Det er ikke et stort antall kunder som har gått fra kontraktene sine på grunn av den lange ventetiden, men en del er det jo – og det medfører at forhandlerne har noen biler på lager, forteller PR- og kommunikasjonssjef Stian Thrane hos Nissan i Norge, til BilNytt.no.

Her var de aller første bilene på plass i Norge

ATTRAKTIV: Ariya har potensiale til å bli en storselger i Norge. Men da må antall biler til landet også øke kraftig.
ATTRAKTIV: Ariya har potensiale til å bli en storselger i Norge. Men da må antall biler til landet også øke kraftig.

Får ikke skreddersydd

Ifølge BilNytt.no kan det være snakk om hele 300 biler som nå står rundt om hos norske Nissan-forhandlere – og som kan utleveres kjapt. Dermed er Norge også i en særstilling, sammenlignet med de fleste andre markeder.

Ved å kjøpe bil på denne måten, får man ikke skreddersydd helt etter egne ønsker. Men ifølge Thrane dreier det seg om bilen som oftest er spesifisert slik at de vil treffe bra på mange kunders ønsker.

Les mer om Nissan Ariya her

INTERIØR: Nissan var tidlig ute med elbil. Men de har ikke klart å ta godt vare på det forspranget. Slik ser det ut inne i deres Ariya.
INTERIØR: Nissan var tidlig ute med elbil. Men de har ikke klart å ta godt vare på det forspranget. Slik ser det ut inne i deres Ariya.

Mange på bruktmarkedet

I forrige uke ble det også kjent at også Toyota nå kan tilby elbil nærmest «på dagen». Deres bZ4X har fått en krevende start i Norge og et betydelig antall kunder skal ha gått fra kontraktene sine. Det er en medvirkende faktor til at Toyota nå har biler tilgjengelig i Norge.

Samtidig er det nå veldig mye å velge mellom av nesten nye elbiler på bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det for eksempel ikke mindre enn 374 eksemplarer av bestselgeren Tesla Model Y til salgs.

De som har lyst på en nesten ny VW ID.4 kan velge mellom mer enn 500 biler – mens det ligger 475 Ford Mustang Mach-E på Finn.no akkurat nå. Det betyr at det nå er kjøpers marked, på en helt annen måte enn vi har vært vant til de siste årene.

Her er den første testen av Ariya

Video: Her møter vi en bil det bare finnes én av