Rålekker bil – likevel er vi ikke helt overbevist
Her er testen på nye Range Rover Sport.
Tilbake i 2005 gjorde Range Rover noe veldig smart. Da doblet de modellutvalget sitt, fra én til to biler.
Den allerede da legendariske Range Roveren fikk en lillebror, kalt Sport. Den var litt rimeligere og som navnet tilsier: Mer sporty. Bilen ble umiddelbart en stor suksess, også her i Norge.
2006 var første, hele salgsår. Da rullet det ut solide 288 biler fra de norske forhandlerne. Det var mange som snudde seg etter disse, særlig i starten.
Andre generasjon ble lansert i 2013. Nå har den tredje akkurat kommet, det betyr at det er en lenge etterlengtet modell fra Range Rover.
Det skjer også kort tid etter at en helt ny Range Rover har debutert. Ikke overraskende deler de mye av teknologien «under skallet». Slik sett er de to modellene nå mer like enn de noen gang har vært tidligere. For Range Rover handler det om å presse utviklingskostnadene, samtidig som de nok tenker at de to modellene appellerer til litt forskjellige målgrupper.
Vårt første møte med nye Range Rover Sport skjer med utgaven som heter PHEV First Edition. Vi snakker altså ladbar hybrid og en elektrisk rekkevidde som går utenpå de aller fleste konkurrentene, 113 kilometer.
På prislappen: Ganske så solide 1.938.400 kroner. De færreste vil vel dermed bruke ordet «rimelig» om denne bilen. Range Rover har skrudd opp prisene betydelig de siste årene, her handler det om å øke premiumfaktoren ytterligere.
Herlig – og litt meningsløs: Dette skrev vi da Range Rover Sport ble ladbar
Hvordan er den å kjøre?
Første Range Rover Sport var ganske langt fra å leve opp til navnet sitt. Det var rett og slett litt «ferge-faktor» over kjøreegenskapene. Bilen delte plattform med datidens Land Rover Discovery, mye lenger unna sportsbil enn det kommer vi nesten ikke.
Kjøreegenskapene ble langt bedre med andre generasjon og med den tredje har Range Rover ikke overraskende løftet dem ytterligere.
Range Rover har jobbet hardt for å holde vekten nede på den nye plattformen, men testbilen har én stor utfordring på det området: Nemlig at den har to drivlinjer.
Velger du Range Rover Sport med 3-liters dieselmotor, veier den 2.315 kilo. Som ladbar hybrid med diger batteripakke på 31,8 kWt, øker vekten til hele 2.735 kilo.
Range Rover-ingeniørene har lagt ned en solid jobb med å forsøke å kamuflere vekten. En rekke elektroniske hjelpemidler gjør hva de kan for å utligne tyngdekraften, men trylle klarer de ikke. Det merkes at bilen er tung. På landevei og motorvei gir det en veldig solid kjørefølelse og tilhørende komfort. Men på svingete småveier er den ikke akkurat lettbeint. Her er det flere konkurrenter som leverer mer sportsfølelse.
Men kjapp er den! De 510 (!) hestekreftene gir et seriøst kraftoverskudd. 0-100 km/t går på 5,8 sekunder. Jada, du kan kjøpe elbiler til en fjerdedel av prisen som er enda litt kjappere. Men det føles helt spesielt når en så stor bil som dette feier unna 0-100 km/t på en sånn tid. Motorlyden spiller naturligvis også inn og skaper godfølelse.
Når du er mer forsiktig med gassfoten, er svært god støydemping med på å underbygge følelsen av premiumbil. Det er ikke veldig mye å høre til bensinmotoren når den jobber. Dekk- og vindstøy er også holdt på et imponerende lavt nivå.
Batteripakken er så stor at det nesten bor en liten elbil nede i bunnen av denne bilen. Det gir imponerende god rekkevidde på strøm. Det offisielle WLTP-tallet er på hele 113 kilometer. Riktig så langt går den ikke på vinteren, men passer du på å lade ofte, er det bare på langturer du trenger å tenke på bensinstasjon-besøk.
For mange i denne målgruppen er ladbar hybrid et godt valg. De kan kjøre miljøvennlig i det daglige – og slipper å stå i ladekø sammen med mengder av folkelige elbiler når de skal på langtur. Det har helt klart en verdi.
Som vanlig på en Range Rover er terrengegenskapene svært gode. Bilen hjelper deg med å komme til steder du strengt tatt neppe trenger å være. Men som vi skrev da vi testet nye Range Rover:
Setter du deg fast med en Range Rover, har du et problem. Både med selvfølelsen og rent fysisk. Sånt bør helst unngås!
Brukt Range Rover: Denne får du til halv pris
Plass og praktiske løsninger:
Hva får du med deg?
Den nye utgaven har vokst ni centimeter i lengderetningen og måler nå 4,94 meter fra støtfanger til støtfanger. Vi snakker altså velvoksen SUV. Likevel har Range Rover droppet muligheten for sju seter, her er det femseter som gjelder.
Bagasjerommet på forrige generasjon Range Rover Sport var på relativt beskjedne 522 liter. Nå har det vokst ganske betydelig, til 647 liter.
Du kan trekke henger på inntil 3 tonn. Det er solid for en ladbar hybrid.
Livet i baksetet:
To voksne har det helt førsteklasses i baksetet, som har to klart definerte sitteplasser. I midten er det ikke like hyggelig å sitte, her er det smalere og ganske hardt i stoppen.
Midtarmlenet har innebyggede koppholdere som spretter ut når du trykker på en knapp, i tillegg er det et smart oppbevaringsrom her.
Baksetet har eget varmeapparat med styring for venstre og høyre side. De er også varme i begge yttersetene, det betjenes (litt kronglete synes vi) ved å trykke inn temperaturknappen, så vri. Lademulighetene er også som det bør være.
Her var nye Range Rover en snartur innom Norge
Bak rattet:
Før jul testet vi nye Range Rover og vi får ingen overraskelser når vi setter oss inn i Sport. Dashbordet er nemlig helt likt. Lik er også sittestillingen, som er høy og gir god oversikt over den store bilen.
Range Rover og søstermerkene Land Rover og Jaguar har tidvis vært ganske langt bak de beste på skjermer og infotainment. Nå har de kommet seg godt på høyden, med en løsning som er funksjonell og ser bra ut.
Der mange konkurrerer om å klemme inn flest mulig og størst mulig skjermer, går Range Rover litt sin egen vei. De har dessuten bevart en del knapper. Dashbordet er skinntrukket og materialvalgene er som de skal være: Eksklusive og elegante.
Denne bilen er laget for en helt spesiell eier
Design:
Utenpå:
Forrige Range Rover Sport var en liten sensasjon sammenlignet med første generasjon. Lengre, lavere og mye mer aggressiv. Designet står seg fortsatt veldig bra, det er ikke rent få som har hatt lyst på denne bilen, bare på grunn av designet.
Derfor er det ikke overraskende at Range Rover har vært forsiktige nå. Men har de vært for forsiktige? Vi heller litt i den retningen.
For all del: Det ser lekkert ut og det er lett å like måten Range Rover holder detaljer på et minimum. Her er det aggressiv front, et lavt «glasshus» med mørke ruter og sorte lister og en stram hekk med smale lykter. Men vi føler også i veldig stor grad at vi har sett det før, mange ganger.
Når forrige generasjon fikk leve så lenge som den gjorde, burde kanskje Range Rover endret litt mer nå.
Innvendig:
Vi får litt samme følelse av interiøret også. Der den konservative og ganske nøkterne stilen kler «store-Range Rover», blir det nesten litt i overkant traust i en bil som skal være mer sporty.
Noen ganger er det en hårfin balanse mellom minimalistisk og kjedelig. I Range Rover Sport føler vi at det blir nærmere det siste, enn det første.
Så skal vi naturligvis også være de første til å være enige i at dette er synsing. Men det er nok en reell sjanse for at noen kunder vil ønske seg noe som ser litt sprekere ut.
Her har Land Rover laget klassens tøffeste bil
Tech-faktor:
Her skal du slite med å savne noe som helst. Bilen er fullspekket av sikkerhets- og komfortutstyr. I tillegg kommer et 4x4-system som de aller fleste av kjøperne neppe noen ganger kommer til å sette skikkelig på prøve. Men vissheten om at det er der og leverer når det trengs, den er god å ha!
Konklusjon:
Range Rover Sport er på mange måter en drømmebil: Lekker, eksklusiv, velkjørende og med imponerende god rekkevidde på strøm. I tillegg har den terrengegenskaper som gjør at du knapt trenger vei for å komme på hytta. Så langt er alt bra.
Når vi likevel ikke blir helt frelst, er det fordi vi synes Range Rover er for forsiktige her. Forrige Range Rover Sport var en liten revolusjon. Denne gangen nøyer de seg med å finpusse, med unntak av drivlinjen.
Forrige gang snudde folk seg etter bilen. Det er det neppe så mange som vil gjøre nå. For dette ser allerede velkjent ut.
I tillegg har vi nettopp fått en ny Range Rover. De to skiller seg fra hverandre designmessig, men bortsett fra det er det meste likt, inkludert det ganske konservative interiøret.
Kanskje er det et resultat av markedsundersøkelser og ønske om posisjonering. Eller kanskje handler det mest om at Jaguar Land Rover-konsernet har noen tøffe år bak seg og nå har gått veldig i forsiktighets-modus, samtidig som de har behov for å kutte kostnader der det er mulig. Resultatet er i alle fall at det blir overraskende lite avstand mellom to biler som så langt har hatt ganske forskjellige uttrykk.
Den originale Range Roveren har i flere generasjoner vært bilen for de som vil ha en eksklusiv offroader som på mange måter (også bokstavelig) har vært hevet over konkurrentene. Klassisk og tidløs. Det er den fortsatt. Men da synes vi også det er rart at de legger Range Rover Sport så tett opptil denne.
Prisen er nok også egnet til å skremme bort noen av dem som ikke er fast bestemt på at de MÅ ha Range Rover. Bare ett eksempel: BMW X5 50e som har nesten like god rekkevidde og er ett sekund raskere fra 0-100 km/t. Den bilen koster nesten 700.000 kroner mindre.
Feil sammenligning? Kanskje, men det kommer nok også veldig an på øynene som ser... Det er uansett liten tvil om at du betaler mye for image, merkevare og design når du velger Range Roveren.
LES MER: Range Rover med tidenes forhåndssalg i Norge
RANGE ROVER SPORT 3,0 PHEV FIRST EDITION
Motor og ytelser:
- Motor: 3-liter bensin + elmotor
- Systemeffekt: 510 hk /560 Nm
- 0-100 km/t: 5,8 sekunder
- Toppfart: 225 km/t
Batteri og rekkevidde:
- Batteripakke: 31,8 kWt
- Maks ladefart: 50 kW
- Rekkevidde på strøm: 113 kilometer
Mål, vekt og volum:
- Lengde x bredde x høyde: 494 x 204 x 182 cm
- Bagasjerom: 647-1.91 liter
- Vekt: 2.735 kilo
- Tilhengervekt: 3.000 kilo
Pris:
Fra: 1.854.900 kroner
Pris testbil:
1.938.400 kroner.
Video: Her ser vi nærmere på Range Rover Sport