Quiz: Ser du hva dette er?

For å få et hint kan du lese her:

Sommerquiz renault
Sommerquiz renault

Jeg er på ferie i Frankrike, men klarer ikke heeelt holde meg unna broom.no. Klarer du å se hva slags Renault det er på bildet? Her kommer et laaangt hint:

Heldigvis synes kona mi også at det er hyggelig å bare sitte på en fortauskafe og se på folk. Og for min del: Også på biler. Og du skal ikke veldig langt hjemmefra før gatebildet ser helt annerledes ut.

Mye fransk selvfølgelig. Og jeg synes det er litt ekstra morsomt å se Renaultene fra det som var Renaults tapte år i Norge. Nemlig da Volvo bare bestemte seg for å ikke ta inn bilene - visstnok fordi de fryktet at kundene heller ville kjøpe Renaulter enn Volvoer.

Enda en quiz?

Stjal flagg

Dermed ble vi nordmenn avspist med Renault 5 - mens de ellers rundt i Europa kunne kjøpe de større modellene. Dette må ha vært en skikkelig tung periode for alle norske Renault-entusiaster.

Min gode venn Hans Peter (hei Hans Peter!) er en av dem. Jeg vet ikke om det var som en protest mot dette at han firet ned det digre Renault-flagget som hang utenfor Volvo-forhandleren i Steinkjer, men det endte i alle fall opp i taket på gutterommet hans (satser på at saken kan betraktes som foreldet nå).

Hans Peter brukte en liten formue på å holde sin 20 TS på veien (det var bil som kunne ruste det!)

Sofamyk

Som det er med biler som en gang var eksklusive, men nå begynner å bli både gamle og litt glemte: De fleste eksemplarene begynner å bli slitne. De er på eier nummer fem eller åtte og det er lenge siden skrammer og parkeringsbulker ble fikset pronto.

Jeg hadde en slik som på bildet som taxi i Paris for mange år siden. En helt strålende bil å være passasjer i! Det baksetet er det nemlig ikke så mange som slår. Gedigen plass og sofa-mykt - på toppen av et understell som ikke hadde en eneste sportslig gen. Dessuten må dette ha vært en av de mest støysvake bilene på si tid. Her var det usedvanlig tysst - og godt skjermet fra storbylarmen. Limousine rett og slett - og akkurat det har franskmennene som regel vært ganske gode på.

Kom ikke til Norge

Denne Renaulten kom aldri til Norge. Og da importen omsider kom i gang på skikkelig måte igjen på 90-tallet, var franske storbiler kjørt inn i skyggen av de tyske statusmerkene. Og der har de blitt siden.

Etterfølgeren Safrane ble til etter at Renault hadde bestemt seg for å å bli verdens mest forsiktige bilprodusent. Den så ut som en Laguna som hadde vært en snartur på kopimaskinen og bare blitt 10 prosent større alle retninger. Og det er ikke måten å lage luksusbil på!

Så når det kommer en slik bil forbi fortauskafeen her i La Flotte benytter jeg anledningen å løfte mitt lille glass med sancerre og skåle for bilen som aldri fikk komme til Norge.

Salute!

Kjøp kjendis til 30.000!

Hvilken Renault-modell er det Redaktøren redaktøren fabler om? Skriv svaret i kommentarfeltet under!