Puslete liten Toyota? Nei, dette er noe helt annet
GR Yaris er i ferd med å få en unik standing.
– Første gangen jeg kjørte rallybil var jeg vel 8-9 år gammel. Det var Saab V4-en til far min og jeg husker det ble puttet sofaputer mellom meg og seteryggen – slik at jeg skulle nå bort til rattet og ned til pedalene.
Det sier Peter Lie og titter ned på sin Toyota GR Yaris. En bil som ser relativt unnselig ut for et utrent øye. Sjelden her betegnelsen «sleeper» – altså et råskinn pakket inn i et (relativt) beskjedent ytre – passet bedre.
Vi snakker om 0 – 100 km/t på rundt 5 sekunder, avansert firehjulsdrift-system, og en toppfart på 230 km/t – og om bremser som står i forhold til ytelsene. Vi snakker videre om over 260 hestekrefter i en lett bil på under fire meters lengde. Det lukter jo moro!
Kan kjøres av alle
Det som imponerer aller mest er likevel kjøreegenskapene. Her har Toyota tydeligvis brukt sin omfattende erfaring fra WRC ( World Rally Championship).
Toyota GR Yaris
- Motor: 1,6-liter turbo
- Effekt: 261 hk / 360 Nm
- 0-100 km/t: 5,5 sekunder
- Toppfart: 230 km/t
- Firehjulsdrift
- 6-trinns manuell girkasse
- Vekt: 1.280 kg
- Pris fra: 676.000 kroner
– Den er snill som et lam og hissig som en lemen. Du kan rase rundt med den, som her på isbanen i helgen, samtidig som man kan låne den bort til bestemor på mandag om hun må på butikken og for å supplere kamferdrops-beholdningen, forklarer Peter som har freshet opp sitt eksemplar med klassiske OZ-racing-felger.
Peter var langt fra den eneste som kjørte GR Yaris på årets isbanekjøring på Tisleifjorden på Golsfjellet i regi av Norsk Sportsvogn Klubb.
– Du kan ha det grådig moro med en «konebil» og jeg lurer på om det har vært i alle fall fem eller seks slike biler innom her i helgen, sier Peter.
Har flere biler
Det tyder på at bilen er i ferd med å få en «standing» i et miljø man ikke først og fremst forbinder med Toyota Yaris ...
Ikke uten grunn ifølge Peter.
– Den er jo rasende morsom å kjøre. Jeg bor nede i en dal, men er glad i å gå på ski. Skiene får akkurat plass inni bilen. Opp dit skiløypa starter er det noen fine og morsomme svinger. Dermed får både jeg og bilen trimmet litt, forteller han med et bredt glis.
Som mange andre bilentusiaster har Peter flere biler.
Jeg har en Volvo 142 son jeg kjører såkalte challenge-løp med. Den har jeg blant annet kjørt Monte-Carlo Historique med. Den har jeg hatt i mange år. Så har jeg en Volvo 940 som er vanlig rallybil, avslutter en litt utålmodig Yaris-eier. Han skal rekke noen runder til på isbanen før den stenges for dagen.
Ble du nysgjerrig? Les vår test av Toyota GR Yaris her
Video: Her forteller Peter sin Yaris-historie