Produksjonen stoppet tilbake i 2017, men fortsatt kan du få tak i «nye», usolgte Dodge Viper i USA.
Produksjonen stoppet tilbake i 2017, men fortsatt kan du få tak i «nye», usolgte Dodge Viper i USA.

Produksjonstopp for fem år siden – kan fortsatt kjøpes som «nybil»

Stor forskjell på bilikon og salgssuksess.

Etter å ha vist prototypen av Dodge Viper helt tilbake i 1989, og levert de første bilene til kunder i 1992, ble bilen både en «snakkis» og en legende helt fra starten av.

Noe skyldes det spektakulære utseende. Den store V10-motoren på 400 hestekrefter – og dermed ekstreme ytelser – er også en viktig faktor, selvsagt.

Bilen er bygget etter en klassisk amerikansk sportsbil-oppskrift: Stor motor under et langt panser, to sitteplasser og drivhjulene bak. Enkelt, greit og effektivt.

Dodge Viper var også bilen som ga de gode gammeldagse fartsstripene en ny vår. «Viper-striper» ble en ny trend.
Dodge Viper var også bilen som ga de gode gammeldagse fartsstripene en ny vår. «Viper-striper» ble en ny trend.

Rå bil

Med en egenvekt på 1.490 kilo (motoren utgjorde 323 kilo av dette), gjorde bilen 0-100 på bare 4,2 sekunder. Toppfarten var på over 260 km/t. Bilen var med andre ord noe av det råeste som fantes.

Prisen for herligheten var 52.000 dollar i USA. Dyrt, men ikke spinnvilt med tanke på ytelsene. Dermed skulle man tro at suksessen var et faktum.

Men bilen solgte dårligere enn hva Dodge forventet og håpet på. Etter at den første «hypen» var over, dalte nemlig salget ganske fort. Dodge gjorde hva de kunne både for å promotere og å utvikle bilen. Den finnes i flere ulike generasjoner og utallige spesialutgaver.

Den bet også godt i fra seg – og hadde rekord-rundetider på flere baner rundt om i verden. Uten at salget løsnet av den grunn.

– Porsche og Tesla – de kan ikke sammenlignes

Interiøret er ikke spesielt eksklusivt og påkostet i de tidligste bilene.
Interiøret er ikke spesielt eksklusivt og påkostet i de tidligste bilene.

Gjorde comeback

I november 2009 annonserte Dodge Brands president, Ralph Gilles, modellens avgang i løpet av 2010.

Men helt slik ble det ikke. For i 2013, etter tre års pause, dukket femte generasjon av Dodge Viper opp.

Da hadde V10 motoren vokst til vanvittige 8,4 liter – og effekten var på 640 hestekrefter. 0-100 km/t røk unna på bare 3,5 sekunder og toppfarten passerte 330 km/t. Vi snakker virkelig ville prestasjoner her …

Bilen var tro mot det opprinnelige konseptet, men hadde blitt finslipet underveis. De aller første Viperne var veldig enkle og relativt tungkjørte. Nå hadde bilen fått mer utstyr, bedre vektfordeling og flere moderne assistentsystemer. Den var ganske enkelt en mye bedre bil. I alle fall på papiret.

Rudskogen blir pålagt "stille dager"– reagerer med sjokk, skuffelse og vantro

I 2013 ble det comeback og Viper dukket opp i femte generasjon. Fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.
I 2013 ble det comeback og Viper dukket opp i femte generasjon. Fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Hopet seg opp med biler

Men verden er ikke alltid rettferdig. Det gjelder også for biler. Ny, fin og god bil til tross. Salget løsnet ikke, denne gangen heller.

I oktober reduserte man produksjonen til 1/3 av kapasiteten. I 2014 tok man en produksjons-pause. Det hopet seg opp med biler på lager – selv om prisene ble satt ned.

I oktober 2015 ble det kunngjort at Viper-produksjonen skulle stoppes i 2017. Slik ble det.

Hvor mange biler de hadde av modellen på lager da vites ikke. Men det må ha vært noen. For selv nå – fem år senere – kan du få kjøpt «ny» Viper. I Viperens hjemland, USA, ble det nemlig registret opp helt nye Vipere både i første og andre kvartal i år.

Slik var det å møte Porsche for første gang – på 80-tallet

Drømmer du om en Viper? Den drømmen kan gå i oppfyllelse for under 500.000 kroner for første generasjon av bilen på bruktmarkedet.
Drømmer du om en Viper? Den drømmen kan gå i oppfyllelse for under 500.000 kroner for første generasjon av bilen på bruktmarkedet.

Bruktmarkedet i Norge

Også her hjemme finnes det Vipere til salgs. Ti stykker for å være helt presis. Ikke nye riktignok, men det er jammen ikke mye om å gjøre. Den dyreste er en 2015 modell, altså siste generasjon, som ikke har gått mer enn 3.500 kilometer. Den koster nesten 2 millioner kroner.

Mens den billigste, som koster under 500.000 kroner, er en 1994-modell som har gått bare 48.000 kilometer.

Uansett salgstall. Dodge Viper er definitivt et bilikon. Men det er tydeligvis forskjell på det og på salgssuksess.

Vi har kjørt Dodge Viper, les mer om det her:

Video: Er det mulig å dra damer med rød Ferrari?