Prisen i Sverige er klar – den kan gi en pekepinn

Kia EV9 er elbil som vil skille seg ut.

IKKE PRISET: Det nærmer seg lansering av Kia EV9. Vi har fått vite mye om den store SUV-en, men norsk pris er ennå ikke offisiell.
IKKE PRISET: Det nærmer seg lansering av Kia EV9. Vi har fått vite mye om den store SUV-en, men norsk pris er ennå ikke offisiell.

Kia EV9 er en elbil mange har forventninger til. Her kommer Kia med en stor SUV med seks eller sju seter. Den har massevis av plass og interiørløsninger som skal matche de beste flerbruksbilene.

I tillegg har Kia gitt bilen svært særpreget design. Der de fleste bilene i denne klassen er designet for å gi minst mulig luftmotstand, er EV9 diger og firkantet. Dette er en bil som vil skille seg ut på veien.

Den norske importøren har etter hvert gitt oss mye informasjon om EV9, men én viktig ting mangler fortsatt: Nemlig prisen.

Ikke så enkelt...

Etter det Broom erfarer er det ikke lenge til vi får vite den. Og i Sverige er prisen allerede klar. Der starter EV9 på 869.900 svenske kroner. Med dagens kurs blir det nesten nøyaktig samme beløp i norske.

Nå er det absolutt ikke så enkelt som at svensk og norsk pris vil bli lik. I Sverige er det for eksempel moms på hele kjøpesummen på elbiler. I Norge er det (enn så lenge) moms bare på den delen av beløpet som overstiger 500.000 kroner. I tillegg prises biler forskjellig i ulike markeder, baser på flere ulike parametere.

Ser vi på «lillebror» EV6, starter den på 639.000 kroner i Sverige, tilsvarende modell er i Norge priset til 503.000 kroner. Altså en norsk «prisfordel» på drøyt 130.000 kroner.

Pris i Sverige: 340.000 kroner. Pris i Norge: 1,2 millioner

FLEKSIBELT: EV9 skal ha flere smarte interiørløsninger, blant annet kan du snu baksetene på midterste rad.
FLEKSIBELT: EV9 skal ha flere smarte interiørløsninger, blant annet kan du snu baksetene på midterste rad.

100.000 mindre?

Det kan vi ikke direkte overføre til EV9, men en pekepinn er det. Samtidig vil EV9 dra på seg langt mer moms enn EV6 i Norge, det vil kunne redusere denne differansen.

Skal vi tenke på et tall, er det kanskje ikke urealistisk at EV9 vil koste rundt 100.000 kroner mindre i Norge enn i Sverige, da snakker vi startpris på i overkant av 750.000 kroner.

Isolert sett ikke noen avskrekkende pris for en så stor bil. Men samtidig har markedet for dyrere elbiler bremset kraftig opp i år. Svært mange av de som nå kjøper nybil, bruker rundt 500.000-600.000 kroner.

Volvoen som er like billig i Norge som i Sverige

SKJERM: Dashbordet får mange fellestrekk med EV6, blant dem de doble skjermene.
SKJERM: Dashbordet får mange fellestrekk med EV6, blant dem de doble skjermene.

Søstermodell på gang

Her har også Teslas kraftige priskutt på Model Y spilt inn. I januar satte de ned prisene på bestselgeren med inntil 120.000 kroner. Noen av konkurrentene har fulgt etter, i tillegg er det nå svært mange kampanjepriser og gode tilbud ute i markedet. Nybilkjøperne har dermed mange gode alternativer.

Hvilke biler er det så EV9 skal konkurrere mot? Størrelsesmessig er biler som BYD Tang, Nio ES8 og Xpeng G9 sammenlignbare. Tang starter på 679.900 kroner. ES8 (med batteri, du kan også velge å leie det) starter 10.000 kroner lavere. Xpeng G9 har startpris på 665.550 kroner, alle disse med firehjulstrekk.

Det er ikke så mange elbiler med sju seter på markedet ennå, men flere er på vei. Blant dem er en modell som vil dele veldig mye under skallet med EV9, nemlig Ioniq 7 fra søstermerket Hyundai. Vision 7S fra Skoda blir også en spennende modell i denne klassen.

Her kan du lese mer om Kia EV9

Video: Her ser vi nærmere på Kia EV9