Prisen er klar – det er kanskje ikke gode nyheter...
Mercedes kommer med elektrisk luksus-SUV.
Mercedes er i gang med en voldsom elbil-offensiv. De har allerede rullet ut en rekke nye modeller – snart er det klart for én til.
Og det er ikke hvilken som helst modell. Nå lanserer de nemlig SUV-versjon av flaggskipet EQS, med det ikke spesielt oppfinnsomme navnet EQS SUV.
I dag starter salget av modellen. Samtidig har den norske importøren akkurat gått ut med prisene. De er kanskje ikke gode nyheter, i alle fall ikke hvis du fra før går rundt og bekymrer deg for renteøkning og høye strømpriser.
Konkurrent fra Kina?
EQS 450 4MATIC har nemlig en startpris på 1.096.000 kroner. EQS 580 4MATIC starter på sin side på 1.271.000 kroner. De første eksemplarene er ventet på norske veier tidlig i 2023.
Her må vi legge til at prisene ikke er overraskende høye. Dette skal være toppmodell. Dermed er det heller ikke overraskende at Mercedes legger seg et godt stykke over mindre konkurrenter som Audi e-tron og BMW iX.
Strengt tatt er det vel bare Hongqi E-HS9 som matcher i størrelse. Så spørs det hvor mange som vil vurdere disse to opp mot hverandre...
Her møtte vi EQS SUV for aller første gang
To ekstra seter
EQS SUV deler akselavstand med luksus-sedanen EQS, men er over 20 centimeter høyere. Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengdretningen. Som et resultat av dette er kneplassen i andre seterad på et komfortabelt nivå. Ved å justere andre seterad, kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2.100 liter.
En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer på komfortabelt vis. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig.
Med tredje seterad nedfelt flatt i gulvet, er det opptil 800 liter bagasjeromsplass.
Her snakker vi luksus for hele familien
611 kilometer rekkevidde
EQS SUV har rekkevidde på opptil 611 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet har en kapasitet på 108,4 kWt og programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer.
Bilen kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer kan lades opp på 15 minutter, under perfekte forhold.
Den buede skjermenheten er designet for å se ut som den svever fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til én. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet, og vises permanent slik at sjåføren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.
Mye standardutstyr
Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen, utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter.
Listen med standardutstyr er lang, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Blant annet er AIRMATIC luftfjæring standard, der systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere, der karakteristikken kan variere mellom hvert individuelle hjul.
Dersom det er behov for høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter.
De har utviklet en «reservekanne» for elbiler
Kan trekke 1.800 kilo
Innvendig er det elektrisk justerbare komfortseter med minnefunksjon foran, elektrisk justerbar andre seterad og panoramasoltak, dette er standard. Videre er kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, Burmester surround sound system, navigasjon, head-up display og DIGITAL LIGHT inkludert.
EQS SUV kan ha taklast på 100 kilo og kan trekke tilhenger på 1.800 kilo.
Video: Bli med på premieren til EQS SUV