Prisbombe fra Volvo

Kliss ny Volvo V70 til 340 000 kroner? Den er her snart - les vår prøvekjøring.

Det er bare å gjøre klar kapitalen dersom du ønsker deg en stor og flott stasjonsvogn. At den i tillegg er miljøvennlig burde vel heller ikke gjøre noe.

Bilen jeg snakker om er Volvo sin nykommer med 1,6 liters dieselmotor, og den er ingenting å grine på nesa over. Selv om papiret sier 109 hk, og dreiemomentet topper seg på 240 Nm, så er den på ingen måte noen slapping.

Husk, 240 Nm er like mye som man normalt finner i en sterk bensinmotor. Forskjellen er at da kommer du aldri i verden ned i 0,49 liter på mila. Det gjør du her. Vi kom faktisk langt lavere, men da gikk det på tålmodigheten løs.

Herregårdsvogn med stor H

Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)

V70 1,6 DRIVè har ingen skjulte skavanker i form dårligere utseende, mindre utstyr, eller at den på annen måte har fått lide for en mindre motor. Det eneste du merker det på er motoriseringen, men når du blir satt bak rattet i en sånn bil, så blir du automatisk en snillere sjåfør. Du vet den ikke har sprut, så du konsentrerer deg mer om forbruksmåleren enn speedometeret.

Kjedelig sier du kanskje, men njaaa, jeg er ikke helt enig. Det blir en annen greie. Skulle du hatt en sporty bil, så ville du antagelig ikke valgt en V70 uansett. Dette er Herregårdsvognen, med stor H. Her har du plass til hund, hustru, ja til og med hatt, dersom du har så lang fartstid.

Mer lyst på sedan-utgaven? Les test av S80 her.

Fin firmabil

Denne prisbomben er som å kjøre en hvilken som helst V70 med firesylindret motor. Støynivået er behagelig, utstyrslisten likeså, og du får de tre pakkene Kinetic, Momentum og Summum. I tillegg finnes en herregårdsvogn-pakke, som inneholder elektrisk styrt bakluke, fargede sidevinduer og laminert glass.

Skulle du jobbe i en bedrift som er så gavmild at den gir deg firmabil, kan du jo tenke på hvorvidt du vil ha en godt utstyrt Golf stasjonsvogn eller denne V70’en. Du blir nemlig ikke så ille beskattet, takket være bilens moderate pris.

Snill mot miljøet

Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Dessverre må du vente helt til slutten av september før den kan leveres, men den som venter på noe godt, og så videre.

Med et CO2-utslipp på 129 g/km, er det ikke mange andre i denne størrelsen som kan påberope seg å være særlig snillere med miljøet.

Det er jo også verdt å tenke på når du planter 342.000 kroner i labben på bilselgeren. Og det for en bil i premiumsegmentet.

Prøv også:

VW Passat Blue Motion

Passat er den eneste konkurrenten som kan konkurrere både på utslipp og på pris. Derimot er den ikke i premium-segmentet, og det er der du merker forskjellen på prisdifferansen. Passat slipper også ut 129 g/km, og koster fra 308.480 kroner. Da er det ikke justert for utstyrsforskjeller.

BMW 318d Touring

Dette er unektelig en fin bil, men den faller gjennom på pris og på plass. Til BMW’ens fordel skal vi legge til et lavere utslipp, med dens 125 g/km. Her handler det litt om smaken og baken.

Toyota Avensis 2,0D

Dessverre har ikke miljøforkjemperen Toyota klart å komme langt nok ned i utslipp på bilene med dieselmotorer. Med 142 g/km er de langt ned på lista over de ”grønne” bilene. Det eneste som er lavere enn V70 er prisen, men heller ikke her snakker vi om en premium-bil. Kanskje snarere tvert om.

Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)