Pris i Sverige: 410 500,-. Pris i Norge: 1 400 000,-
Svenskene får helrå sportsbil for det vi betaler for en Passat.

Vi nordmenn misunte i mange år svenskene for veldig mange ting. De siste par tiårene har det kanskje snudd litt andre veien, men når det gjelder bilavgifter er det nok ikke mange svensker som ville byttet med oss.
Norge er et av verdens dyreste land å kjøpe bil i. I Sverige derimot – der er prisene langt mer overkommelige
Et ferskt og grelt eksempel på akkurat det er prisen på det som er Sveriges mest solgte sportsbil, nemlig muskelbil-klassikeren Chevrolet Camaro.
Chevrolet Camaro ZL1: Denne bilen er fullstendig rabiat
Camaro eller Auris?
I Sverige koster denne bilen fra 387.000 kroner, svenske sådanne. Som i sin tur tilsvarer ca. 353.000 norske kroner. Da får du en velutstyrt coupéutgave med manuelt gir og med 6,2-liters V8-motor på 432 hk. Vi nordmenn får en fin Volkswagen Golf for den prisen!

Motivasjon: Gjør leksene dine – få en Camaro!
Vil du heller ha en cabriolet med automatgir går prisen i Sverige opp i 455.000 kroner (tilsvarende 410 500 norske kroner) . Eller omtrent det samme du må betale for en VW Passat med litt utstyr her hjemme.
Ikke i prislistene
I Sverige er Camaro altså den mest solgte sportsbilen, foran Porsche 911 og Toyota GT86.
Her i Norge er derimot Chevrolet Camaro så «far out» at den ikke engang finnes på de offisielle prislistene til Opplysningsrådet for Veitrafikken.
En million i prisforskjell
Men vi vet at den norske Chevrolet importøren har tatt inn en slik bil.
– Jo da, det stemmer det, sier Morten Skagevang på markedsavdelingen når vi ringer.
– Vi har tatt inn en svart Chevrolet Camaro cabriolet.
– Dette er en bil som kommer litt skjevt ut i forhold til norske avgifter. Den er både tung, motorsterk og heller ikke spesielt miljøvennlig – men desto mer morsom, forsikrer han med overbevisning.
– Prisen på "vår" bil er ganske nøyaktig 1,4 millioner kroner, forteller han.
Det betyr en prisdifferanse på nesten nøyaktig en million kroner i forhold til samme bil i Sverige, det.
Chevrolet Camaro: Uvanlig nybil i 1974 – råsjelden veteranbil i dag
Norges mest solgte sportsbil har de siste årene har for øvrig vært Mazda MX5 - hvis vi da kan betrakte den som en sportsbil. Her er vi sannelig litt i tvil.
Denne betaler vi omtrent det samme for som svenskene gjør for sin Camaro, om vi velger den med 2-liters motor på 160 hk.
Les også: Skjøt bilen sin da den nektet å starte