FØRSTE TITT: Den var synlig i bare noen sekunder, bilen til venstre er Volvo EX30 og ble avslørt helt på tampen da nye EX90 ble presentert.
FØRSTE TITT: Den var synlig i bare noen sekunder, bilen til venstre er Volvo EX30 og ble avslørt helt på tampen da nye EX90 ble presentert.

Presentasjonen var egentlig over – da fikk vi se dette

Her viser Volvo oss en viktig nyhet.

Volvo har akkurat vist oss det som blir deres tredje elbil, etter XC40 og C40. Nye EX90 er den elektriske oppfølgeren til dagens XC90. En stor, rommelig og kostbar SUV.

Volvo-toppsjef Jim Rowan presenterte selv bilen i Stockholm denne uken. Da selve presentasjonen var over, takket han for seg med en liten filmsnutt. Og det som dukket opp der, er svært interessant.

Her fikk vi nemlig i noen sekunder se hekken til EX90, med en annen bil ved siden av og headingen «2023».

Inn under XC40

Denne bilen har vi hørt om ganske lenge, men vi har aldri sett bilder av den – før nå.

Her snakker vi det som skal bli en liten SUV/crossover fra Volvo, størrelsesmessig under dagens XC40. Veldig mye tyder på at den skal hete EX30. Det er forventet at den skal være rundt 4,30 meter lang og se mer sporty ut enn XC40.

Plassen skal likevel ikke være veldig mye mindre. Det er muliggjort ved at EX30 skal bygges på en ny elbilplattform som utnytter plassen bedre enn XC40 klarer på sin plattform, som den også deler med fossile biler.

Livesenter fra verdenspremieren på EX90 – se alle nyhetene her

TETT: Vi ser ikke så veldig mange flere detaljer, selv om vi går tett på bildet. Men det er i alle fall tydelig at EX30 får samme baklyssignatur som EX90.
TETT: Vi ser ikke så veldig mange flere detaljer, selv om vi går tett på bildet. Men det er i alle fall tydelig at EX30 får samme baklyssignatur som EX90.

Kostbar innstegsmodell

EX30-plattformen er forresten utviklet av Volvos eierfirma Geely. SEA heter den og skal være ekstremt fleksibel, den skal danne utgangspunkt på alt fra småbiler til store SUV-er.

For Volvo betyr EX30 comeback til kompaktklassen de forlot da kombien V40 ble faset ut. I dag er XC40 rimeligste Volvo, med startpris på 460.000 kroner.

Med en såpass kostbar innstegsmodell, mister Volvo også mye salg til kunder som ikke ønsker å bruke oppunder en halv million og mer på bil. Der vil EX30 få en viktig oppgave.

Her var det slutt for Volvo V40

2023: Det er i alle fall ingen tvil om at EX30 skal vises til neste år, når den kommer på markedet er imidlertid uvisst.
2023: Det er i alle fall ingen tvil om at EX30 skal vises til neste år, når den kommer på markedet er imidlertid uvisst.

Bygges i Kina

Etter det Broom erfarer, skal bilen prises aggressiv. Målet er høyt volum og også å hente nye kunder til Volvo. En viktig faktor for å holde prisene nede, er å bruke mye teknologi som allerede finnes i Geely-konsernet. Det er også ventet at bilen skal produseres i Kina.

Volvo sier så langt ingen ting om lansering. Men ut fra videoen på EX90-lanseringen kan vi slå fast at EX30 skal vises til neste år. Om den kommer på markedet da eller om vi må vente til 2024, det er ennå uvisst.

Litt billigere Volvo, men kanskje ikke verdt det likevel

Her er videoen Volvo viste oss da de avduket EX90