Porsche til RAV4-pris

Porsche Cayenne har falt MYE i pris. Nå får du brukt Cayenne til samme pris som en godt utstyrt, ny RAV4!

Porsche Cayenne. Ingen ekte Porsche, ifølge Arthur Buchardt.
Porsche Cayenne. Ingen ekte Porsche, ifølge Arthur Buchardt.

Porsche Cayenne kom på markedet i 2002 og var drømmebilen for mange. For de fleste ble det også med drømmen, prislappen satte en effektiv stopper for at dette kunne bli noen folkebil. Men nå er det annerledes!

Det begynner å bli en stund siden de første brukt-Cayennene tippet under 500 000 kroner. Nå starter de rimeligste på rundt 450 000 kroner. Og vi skal nok ikke veldig langt fram i tid før vi nærmer oss 400 000 kroner. Dermed ligger brukt Cayenne midt i prisleia for de nye folke-SUVene. Noe å tenke på før du går og kjøper RAV4, Tiguan eller CRV!

Akkurat nå ligger det 40 Cayenner på finn.no. De rimeligste er innstegs-modellen med 3,2-liters V6 på 250 hk. Med denne innabords er ikke Cayenne noen utpreget sportsbil, men det holder for de flestes behov. Den aller billigste på finn akkurat nå er en 2004-modell med tiptronic og luftfjæring som har gått 138 000 kroner - selger forlanger 460 000 kroner. Til rundt 500 000 kroner er det mange 3,2-litere å velge mellom.

Blir dette for snaut, finner vi rimeligste 4,5-liters V8 fra 649 000 kroner. Dette er en 2004-modell som har rullet 88 000 km. Billigste turbo-utgave med 550 hk, er en 2003-modell til 749 000 kroner, denne har rullet 118 000 km.

Men om selve innkjøpsprisen begynner å bli hyggelig, er det vel langtfra gratis å eie en Cayenne? Vel, både ja og nei. 3,2-literen er ikke akkurat noen sparemotor, og ting som service og deler er langtfra blant de rimeligste. Men kvaliteten er generelt god. Finner du et eksemplar som er godt hold, pent kjørt og har hatt alle servicer, bør det ikke være grunnlag for de store bekymringene. Dette sier Brooms bruktbilekspert Benny Christensen om Cayenne:

- Vær litt ekstra forsiktig med de første årgangene. De var dessverre ikke helt feilfrie, så du bør sjekke grundig før et eventuelt kjøp. En del elektrisk trøbbel, samt noe oljelekkasjer var vanlige feil. Slitedeler som bremser og forstilling bør også sjekkes. Har bilen gått langt er det all grunn til å sjekke girkassa litt nøye også, sier Benny.

Hva er helt generelt best kjøp?

- Biler med «riktig» utstyr og europeiske spesifikasjoner er veldig viktig. Motoralternativ bestemmes av smak og lommebok. Det har kommet mange importbiler fra USA, disse har til dels stort verditap. Jeg har også hørt om problemer med den originale navigasjonen som rett og slett ikke virker på denne siden av atlanteren. På biler som dette er også mye utstyr og "riktig" farge viktig. De som kjøper Cayenne vet hva de skal ha, og ukurante biler blir stående - lenge.

Cayenne-interiøret begynner nok å bli litt preget av alderen, men materialkvaliteten er høy og det meste føles bunnsolid.
Cayenne-interiøret begynner nok å bli litt preget av alderen, men materialkvaliteten er høy og det meste føles bunnsolid.