
Porsche Cayenne Turbo: Denne har hatt et verditap på rundt 1,5 millioner
Grom luksus-SUV selges til under halv pris.
Det var nok ganske mange som satte kaffen i halsen da ryktene om at Porsche skulle komme med en SUV. Porsche Cayenne har vært og er omdiskutert den dag i dag.
Dette er på mange måter bilen folk elsker å hate, det være seg Porsche-puristene, sosialister eller miljøforkjempere.
LES OGSÅ: Skal du kjøpe brukt Cayenne? Dette bør du vite
Snart 10 år siden
I 2002 kom Porsche Cayenne (type 955) ut på markedet, og på tross av alle kontroversene sto folk i kø for å slå kloa i den. Samarbeidet med VW la på ingen måte en demper på iveren, og Cayenne regnes som Porsches mest lønnsomme bil noensinne.
Videre fikk bilen en etterlengtet oppdatering i 2007 (957) og siste variant (958) så dagens lys i fjor.
Tøff i trynet
Om du synes en original Cayenne Turbo ser tøff ut, er denne håret ytterligere opp med et brutalt styling-kit fra TechArt. Videre er utseendet fulgt opp med felger i 22” dimensjon fra samme leverandør. Du skal med andre ord ikke være av den blyge typen for å ferdes i denne tralla.

Motoren er foruten effektanlegget beholdt original, skjønt 4,8-liters V8-er på 500hk og 700nm i dreiemoment burde holde for de fleste.
Med denne motoriseringen gjør bilen 0–100 på lave 5,1 sekunder, og er sletta lang nok, gir den seg ikke før 275 km/t. Helt fantastiske prestasjoner når vi her snakker om en SUV på over 2,3 tonn.
Cayenne er for øvrig en av SUV-ene som kan skilte med best driftssikkerhet.
Voldsomt utstyrsnivå
Foruten det du forventer av utstyr som luftfjæring, skinn, elektriske stoler med minne, navigasjon, ryggekamera etc. er utstyrsnivået på denne i en klasse for seg.
Bare hør på dette: alcantara taktrekk, karbonpakke, varme i ratt og baksete, Porsches dynamiske chassi kontroll (PDCC), 21” vinterhjul (!), full entertainment-pakke med tre tv-skjermer og TV-tuner, panorama soltak, nøkkelløs adgang +++
LES OGSÅ: Porsche Cayenne: Dette kaller vi heftig taxi
Skal vi si noe negativt om Cayenne er den litt trang i baksete og lite fleksibel, bagasjerommet rommer heller ikke mer enn 540 liter.
Ifølge selger Cato Larsen kostet denne bilen ny 2,5-2,6 millioner kroner. På toppen av dette kommer ytterligere modifikasjoner av nevnte TechArt til nær 300.000 kroner. Hør motorlyden her:
Nå selges den for under halve prisen til 1.390.000 kroner, men tro ikke at verditapet er over riktig enda ...