Porsche Boxster 002 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 002 (Foto: Scoopy)

Porsche Boxster: Sportsbilen du skal få råd til

Her er spionbildene fra de siste vinter-testene.

Mens man tidligere trodde den nye Boxsteren ville bli avduket i Paris til høsten, ryktes det nå at den vil slippes løs på publikum allerede i Genève, i mars måned.

Den nye versjonen av Porsches innstegsmodell, med internbetegnelse 981, har vært et yndet objekt for spionfotografer en god stund, og på de siste bildene som Scoopy har tatt i Sverige nylig er det lite igjen som skjuler detaljene.

Mer familielikhet

Bilen ser fremdeles ut til å være snarlik den utgående modellen, men fronten – som fremdeles har noen detaljer skjult under svart tape og "bandasjer" – ser ut til å bli enda mer lik sine storebrødre i Porsche-familien. Det blir spennende å se de siste skjulte detaljene rundt frontlyktene når den tid kommer.

Porsche Boxster 005 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 005 (Foto: Scoopy)

Også bak har det skjedd mer enn man oppdager med et raskt, første blikk på bildene. For våre øyne ser det ut som at kurven over bakskjermene blitt mer markert og trukket fremover og så vidt inn på dørene. Sammen med nye LED-baklys som også forsterker familielikheten med blant annet nye 911, gir det bilen en langt mer aggressiv og eksklusiv fremtoning.

Les også: Dette er neste generasjon 911

Nye Boxster vil bli langt mindre "frisørbil", og en mer fullblods sportsbil, tror mange kommentatorer på nettet.

Bekrefter firesylindret modell

Til grunn for dette legger de antakelser om at boxer-sekserne på 2,9 og 3,4 liter vil bli videreført fra den gamle modellen, muligens med et lite trinn oppover i ytelse. Men samtidig gjøres klart for en ny basismotor med fire sylindre.

Porsche Boxster 003 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 003 (Foto: Scoopy)

Scoopy siterer sågar Porsches utviklingssjef Wolfgang Durheimer på at en nyutviklet 2,5 liters firer kan bli å finne i Boxter og Cayman for 2012. Nettstedet Motor Authority går enda lengre i sine antakelser, og siterer rykter om at en Boxster med minste motoralternativ endog kan bli co-brandet som både VW og Porsche.

914-historien gjentas?

Det lyder på kanten til utrolig, og ville i så fall være en oppsiktsvekkende gjentakelse av den gamle 914-historien fra slutten av 60-tallet.

Da ble de bilene som hadde de største, sekssylindrede motorene solgt som Porsche ("914/6"), mens de med firesylindret motor ("914/4") het Volkswagen – i hvert fall helt til eierne parkerte dem i oppkjørselen hjemme for første gang, og sporenstreks begynte å bytte ut VW-emblemene med "the real thing".

Porsche Boxster 001 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 001 (Foto: Scoopy)

Nå ble ikke 914 den helt store suksessen, i hvert fall ikke for Porsches del, den gangen. Det skal ha hatt med økonomi å gjøre:

Takket være litt uklare, muntlige avtaler de to konsernene imellom, skal Porsche ha blitt sittende med en høyere andel av utviklingskostnaden enn planlagt, samtidig som de motorsterke Porsche-utgavene av bilen solgte dårligere enn forutsatt. Dermed ble 914 i historiebøkene totalt sett til en svært kjøreglad, men litt tam midtmotorbil som kun med litt godvilje kunne sies å ha Porsche-identitet.

360 hester med turbo

Rent prestasjonsmessig burde det meste – annet enn ren motorlyd og godfølelse – dog være ivaretatt når 360 hestekrefter hevdes å være innen rekkevidde med turbo.

Da kan man være snublende nær en fremtidig "bare bones" klassiker, på samme måte som 924 Turbo er i ferd med å bli i dag.

Og prisene? Firesylindret motor med lavere utslipp er gode nyheter for det norske avgiftsnivået. Derfor venter vi spent på de norske prisene, dette kan for alvor bli en sportsbil for "folket"!

Les også: Roadsteren alle vil ha, men som ingen vil bygge