Porsche_998 cab side (Foto: Scoopy)
Porsche_998 cab side (Foto: Scoopy)

Porsche 998: Sommerens heteste cabriolet i 2011?

Stikkord: Større, sprekere og renere.

Tyskland er en stolt cabriolet-nasjon og har svært lange tradisjoner med toppløse biler. Både BMW, Horch og DKW beviser det, og ikke minst VW med Bolbe og Golf cabriolet.

Porsche hadde også tidlig cabrioetmodeller av sin 356.

Kom sent

Men med 911 - som kom på midten av 1960-tallet - ble det annerledes.

Der fikk man en Targa-modell – med avtagbar takplate – som stengt tatt aldri ble mer enn en halv-cabriolet. Da man hadde en solid targa-bøyle rett bak hodet og en stor bakrute.

1975_porsche_911_s_targa_
1975_porsche_911_s_targa_
911-SC-83-cab
911-SC-83-cab

Ikke før i 1983 kom den første, ekte 911 cabrioleten med helt nedfellbart stofftak. Det var Porsche 911 SC med 3-liters motor på 204 hk.

Denne ble raskt en suksess, og siden har 911 hatt cabriolet-utgave av alle sine generasjoner.

Bilen du ser på disse bildene er den nye 911-en (998 på Porsche språket) og blir den sjette generasjonen cabriolet. Den skal være klar allerede til sommeren.

Her finner du alt om brukt Porsche:


Lengre

Som du ser blir det ikke de helt store endringene i forhold til dagens 997-modell. Men selve karosseriet skal være noe lengre for å gi bedre innvendig plass.

Porsche_998-cab (Foto: Scoopy)
Porsche_998-cab (Foto: Scoopy)

Frontlyktene reises litt mer opp – og blir sånn sett mer tro mot tradisjonene.

Ikke la deg skremme av de stygge baklampene på spionbildene – de er bare midlertidige under testingen. De får trolig LED-teknologi på produksjonsbilen, slik som frontlampene.

Heller ikke det svulmende motorlokket skal bli å finne på produksjonsbilen. Det vi også ser er at sidespeilene flyttes framover på døren for bedre aerodynamikk.

Man kan fort bli forledet til å tro at dette er en turbo-modell da den har de velkjente luftinntakene på bakskjermen, men disse er bare ”fake”. Men den vil nok også komme som 998 Turbo etter hvert.

I kjent stil...

I kjent 911-tradisjon er det en sekssylindret boksermotor plassert i hekken. Den blir også tilgjengelig med en 7-trinns PDK (dobbelt-clutch) girkasse.

Og som alltid: Den blir sterkere og raskere enn forgjengeren. Samtidig som både drivstoff-forbruk og CO2-utslipp går ned.

Er dette sommerens heteste cabriolet-nyhet?

Les også: Per har hatt 27 Porscher

Hva mener du? Skriv inn i kommentarfeltet under:

Porsche_998 (Foto: Scoopy)
Porsche_998 (Foto: Scoopy)