Porsche 928: Endelig får klassikeren en oppfølger

Men du må vente til neste Panamera-generasjon er klar i 2014 eller 2015.

Porsche har manglet en todørs, fireseters GT bil på programmet etter at 928 gikk ut i 1995, etter 27 år nesten uten forandringer. 'Retro eller ikke' er spørsmålet som entusiastene nå stiller seg. Foto: Porsche
Porsche har manglet en todørs, fireseters GT bil på programmet etter at 928 gikk ut i 1995, etter 27 år nesten uten forandringer. "Retro eller ikke" er spørsmålet som entusiastene nå stiller seg. Foto: Porsche

Det har vært snakket mye om, og tegnet mange tildels lekre skisser av, det forståsegpåere med mer eller mindre gode antenner i lengre tid har ment at vil bli en ny GT-coupé fra Porsche.

Ryktene - eller kanskje helst ønsketenkningen - tok ny fart da Panamera kom. Siden den på mange måter er nøyaktig den samme blandingen av fartsressurser og luksus som 928 i sin tid var, virket det som at det bare var å korte den inn litt og fjerne to dører før man hadde en moderne GT-coupé igjen, noe Porsche har manglet siden 928 gikk i graven i 1995.

"Sentralt plasserte kilder"

Oss bekjent har man aldri hverken bekreftet eller avkreftet noe som helst i Stuttgart, men det har virket fornuftig å utvide Panamera til en hel liten familie av modeller. Og nå melder britiske Autocar at "sentralt plasserte kilder" skal ha bekreftet at modellen er på vei.

Les også: 928 - skikkelig upopulær bruktbil

Når familien angivelig utvides, blir det med både en coupé og en cabriolet omtrent samtidig, hevdes det.

Det er sikkert ingen dum tanke, ettersom markedet en slik modell skal inn i inneholder mange modeller som gjerne kan fås både med og uten tak. Vår britiske kilde nevner forresten Aston Martin DB9, Ferrari California og konsern-slektning Bentley Continental som de mest åpenbare konkurrentene.

928 ble av mange gjennom sin samtid vurdert som en fiasko, i og med at den var tenkt som en erstatter for 911, men aldri klarte å bli nettopp dét. I ettertid har den oppnådd høyere anerkjennelse, ikke minst for at den gikk gjennom hele sin 27 år lange levetid med nesten samme utseende, og fremdeles var noenlunde moderne da den gikk ut.

Ble et design-ikon

Designet ble etterhvert smått ikonisk, og de mange skissene som har versert for en "ny" 928 har tildels flørtet med retro-tanken - på samme måte som dagens 997 er svært respektfull overfor den opprinnelige 911´ens design. Og uavhengig av moderne modellkoder lever "911"-betegnelsen videre.

Vil man forsøke å få til det samme med en arvtager til 928? Det er på ingen måte sikkert.

Når det gjelder en fremtidig 928, så nevnes "929" som en mulig betegnelse. Hva som skjer på designsiden er det fremdeles ingen som vet, men Autocar spekulerer i at bilen vil få et langt skarpere design enn dagens Panamera ut fra disse designstudiene, utarbeidet av den Porsche-sponsede designstudenten Julliana Cho.

Dersom det blir akkurat disse skissene som legges til grunn, er det i hvertfall ikke mye retro å spore i forhold til 928. Vi finner bare en viss likhet i bakluken - hvis vi prøver veldig.

Bakseteplassen var ikke enorm i 928 heller, men fikk du plass under taket så satt du faktisk ikke så halvgæernt i setene. Nå er det mye som taler for at Porsche har en ny todørs, fireseters GT-bil på trappene. Foto: Porsche
Bakseteplassen var ikke enorm i 928 heller, men fikk du plass under taket så satt du faktisk ikke så halvgæernt i setene. Nå er det mye som taler for at Porsche har en ny todørs, fireseters GT-bil på trappene. Foto: Porsche

Må utvide produksjonskapasiteten

Den som lever får se. Og den må i så fall leve i hvertfall frem til 2014 eller 2015, da det er tid for andre generasjon av Panamera, bilen som altså skal dele chassiskomponenter med "929" - eller hva den nå blir hetende.

Del med Facebook-vennene dine!

Det eneste som kan velte prosjektet sies å være produksjonskapasiteten. Her må man finne på noe lurt - enten utvide kapasiteten ved Cayenne-fabrikken i Leipzig, hvilket allerede skal være på gang for å gi plass til Cajun, eller å utvide hos Volkswagen i Hannover, der mesteparten av Panamera-produksjonen finner sted i dag.

Les også: Gi oss en skikkelig retro-928!