Porsche 918 Spyder: Dette er Porsches nye superbil!
En bil som skal ta hybrider til helt nye høyder

Med heftige forgjengere som Porsche 959 og Carrera GT, er det ikke små sko den helt nye Porsche 918 Spyder skal fylle.
Vi har nå fått tilgang til bilder som viser den nye superbilen på nedleggingstruede Nürburgring, i de berømte Martini racing teamfargene. Og bilen skuffer ikke!
Høyteknologi
Dette er den mest komplekse og høyteknologiske bilen Porsche noensinne har bygd. Motoren som driver bakhjulene, er basert på V8-eren fra racerbilen RS Spyder, men tilpasset for å møte Porsches standarder for driftssikkerhet og drivstofføkonomi, samtidig som den gjør 9000 o/min.
Chassiset består nesten utelukkende av karbonfiber for å spare vekt. Den har bakhjulsstyring og er i tillegg en hybrid. Ikke bare vanlig, kjedelig økohybrid, men skikkelig høyytelseshybrid!
Porsche 944: Nå kan den være et veterankupp
Tre motorer og 770 hk
I tillegg til den nevnte V8-eren på 4,6-liter, så har den to elektriske motorer også. En foran som da naturlig nok leverer sine 107 hk til forhjulene, og en annen bak – sammenbygd med girkassa som leverer 121 hk til bakhjulene.

Porsche Boxster: Se, så lekker baby-Porschen er blitt!
Samlet effekt hvis man summerer alle tre (!) motorene er voldsomme 770 hk, nok til å gi bilen en toppfart på 325 km/t. Ikke kommer den til å bli noen sinke ved lyskryssene heller. 0 -100 km/t går nemlig unna på lynkjappe 3 sekunder. Ikke mange som holder følge da ...
Vi nevnte innledningsvis at bilen var testet på Nürburgring. Rundetiden der ble klokket til rett under 7,22, noe det absolutt står respekt av. Det er omtrent det samme som en Lamborghini Avatador bruker, men den har V12-motor og bruker garantert mer drivstoff en Porsche 918 Spyder. Mye mer.
Bare 0,3 l/mil!

For det er ikke bare ytelser og avansert hybriddrift som imponerer i den nye super Porschen.
Bilen bruker ifølge Porsche ikke mer en 0,3 liter drivstoff per mil – i alle fall om du ikke grisekjører ... Dette lover godt for både miljøet og framtiden.
Mye tyder altså på at vi kan få det morsomt bak rattet i framtiden også – og at hybrid kan være mye mer enn Toyota Prius!