
Porsche 911 turbo: Nærmer seg 40 - men har aldri vært sprekere
Porsche 911 turbo – en levende legende. Nå kommer den i helt ny utgave.
Noen biler har mer karisma enn andre. Porsche 911 er en av dem.
Er den i tillegg ekstra god og rund over "hoftene" og med noen rause luftinntak og kronet med et turboemblem helt bakerst – ja, så snakker om vi en ekte legende. En sprek sådan.
En bil som siden introduksjonen i 1975 har gjort livet surt for mang en sportsbileier – som ikke har innsett sin egen begrensing ved lyskryssene ...
Les også: Vår test av Porsche Panamera her:
Snart førti, men sprek som få ...

Kreftene har alltid vært massive og utseendet like brutalt som kreftene.
Nå, 38 år etter den første 911 turboen så dagens lys, er det klart for en helt ny modell. Selvfølgelig er den basert på siste generasjon 911 – eller 991 som den offisielle betegnelsen er.
Porsche 944: Nå kan den være et veterankupp
Raskeste noensinne
Foreløpig er det få andre enn fabrikkens testsjåfører som har kjørt den. Bilen vises nemlig ikke før på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Les også: Per har hatt 27 Porscher
Men ut fra de oppgitte faktaene kommer neppe nykommeren til å skuffe. Tallenes tale er klar. Dette er den raskeste 911 turbo noensinne.
Motoren sitter på sin faste plass bakerst i bilen. Den er boksersekser på 3,8 liter og 520 hk / 710 NM (med overboost) i 911 turbo. I S-versjonen byr den på 560 hk / 750 Nm (med overboost).

Og nei da – Porsche tukler ikke med legenden visuelt heller.
+ 28 millimeter
Det du forventer er på plass. 28 millimeter bredere (enn 4S) bakskjermer, luftinntak så store at en gås som er litt uheldig med innflygingen lett forsvinner inn i hullene i bakskjermen, store spoilere så klart, mens monsterkreftene overføres til asfalten via 20 tommershjul – som standard.
Porsche 911: Er dette en god vinterbil?


Klikk på bildene for høyere oppløsning
I tillegg her den fått LED kjørelys og kamerastyrte LED hovedlys slik som trenden nå er.
Aktiv aerodynamikk
Apropos spoilere: For første gang tar Porsche i bruk aktiv aerodynamikk (PAA) på 911 Turbo. Det består av en justerbar frontspoiler som kan styres pneumatisk, og en bakspoiler som kan justeres i tre forskjellige posisjoner.
Dette systemet kan alene utgjøre to sekunders differanse på en runde rundt den legendariske Nordsløyfa.

Porsche har tatt i bruk aktiv styring av bakakselen i nye 911 Turbo.
Firehjulsstyring
Ved hastigheter under 50 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Det tilsvarer en forkortelse av akselavstanden på 250 mm og er meget effektivt i trange hårnålskurver og ved eventuell parkering på trange plasser.
I hastigheter over 80 km/t styrer bakhjulene parallelt med forhjulene og bidrar til økt stabilitet i når det begynner å gå fort.
Porsche 996: Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt
Styggfort ...
For fort går den. Nye 911 Turbo med Sport Chrono-pakke gjør null til hundre på 3,2 sekunder – et tidel raskere enn forrige generasjon Turbo S. Nye 911 Turbo S gjør sprinten på ultrakjappe 3,1 sekunder mens toppfarten hele på 318 km/t.

Porsche Panamera: Nå får rikingene enda bedre plass
Kreftene fordeles til alle fire hjul gjennom en 7-trinns PDK-kasse (dobbel clutch). Vil du heller gire selv? Glem det. Manuell kasse er ikke tilgjengelig. Dessuten skal man være en svært god sjåfør for å gjøre jobben bedre enn PDK-kassa til Porsche.
Over 2 millioner

På miljøsiden noterer vi oss at Porsche har klart å senke forbruket med 16 prosent i forhold til dagens utgave. 0,97 l/mil er oppgitt forbruk. Helt klart godkjent med tanke på effekt og ytelser.
De første kundene får bilien sin i slutten av september. Nye 911 Turbo kommer til å koste 2.167.000 og Turbo S 2.498.000 kroner.
Les også: Så mye Porsche 911 får du for 200 000,-