Porsche 911: Tores bil vil gjerne være eldre enn den egentlig er.

Bare de virkelige entusiastene tør å gå så drastisk til verks.

Det ser ut som en fin, gammel Porsche. Og fin er den. Men kanskje ikke så gammel som man først tror... Foto: Privat
Det ser ut som en fin, gammel Porsche. Og fin er den. Men kanskje ikke så gammel som man først tror... Foto: Privat

Tenk på alle du kjenner som har pyntet litt på bilen sin. Hvor mange av dem har satt på deler som gjør at den ser eldre ut enn den i virkeligheten er?

Antagelig ikke mange. Og i hvertfall ikke bevisst. Men det kan du komme til å få se mer av i tiden fremover.

"Backdating" er et begrep som først og fremst brukes av Porsche-folk. Og det handler ikke bare om å henge på ett og annet som kan minne om fordums tider, men faktisk å forandre alle synlige detajer utenpå bilen slik at den ser ut til å være fra det som nå for tiden gjerne kalles "forrige generasjon" i forhold til utgangspunktet.

På 911-språket; å få en "G-modell" fra 1974-1989 til å se ut som en klassisk utgave fra 1964-1973.

Les også: Denne ombyggingen er ikke like vellykket...

Én av få tilbakedaterte i Norge

- Jeg vet ikke om fenomenet akkurat kommer fra England, men det er en del som driver med det der borte, forteller Tore Tveit fra Hafrsfjord ved Stavanger.

Alt er nytt - eller gammelt - foran frontruta. Det såkalte langsnute-panseret er ekte vare i stål, mens skjermene og støtfangeren med den integrerte S-spoileren er i komposittmateriale. Foto: Privat
Alt er nytt - eller gammelt - foran frontruta. Det såkalte langsnute-panseret er ekte vare i stål, mens skjermene og støtfangeren med den integrerte S-spoileren er i komposittmateriale. Foto: Privat

Han er en av de lokale profilene i Porsche-klubben og tar sin entusiasme for merket på alvor - nok til at han selv har bygget bilen på bildene i tråd med de ypperste kravene for at den skal fremstå som en skikkelig tilbakedatert 911. Og det er han foreløpig rimelig alene om her i landet.

- Ja, jeg tror ikke det er mer enn et par biler i Norge som har blitt tilbakedatert på samme måten som min, sier han.

- Man skal være relativt hengiven entusiast for å våge å bygge bilen sin slik at den ser eldre ut enn den er, uavhengig av merke?

- Ja, det er jo flere eksempler på at man går den andre veien. De fleste vil jo at det skal se så nytt som mulig ut, innrømmer han, og legger til at han nok henvender seg til et ganske sært publikum når han nå skal selge denne bilen.

Se annonsen her:

Smalere marked enn en originalbil

Med denne bilen skreller han raskt vekk de som vil ha en G-modell for senere å kunne henge på 964-fangere, og dermed skryte på seg en nyest mulig bil for statusens skyld. I stedet lokker han på de som er entusiaster nok til å mene at de klassiske var penest, samtidig som de gjerne vil ha mer moderne motor, kjøreegenskaper og komfort.

Det beste fra to verdener, rett og slett.

Høyglanspolerte Fuchs-felger er klassisk. Pop out bakvinduer, blanke vinduslister og korrekt speil følger opp 70-tallspreget, og kun de sorte dørhåndtakene avslører at vi står foran en tilbakedatert Carrera 3,2. Foto: Privat
Høyglanspolerte Fuchs-felger er klassisk. Pop out bakvinduer, blanke vinduslister og korrekt speil følger opp 70-tallspreget, og kun de sorte dørhåndtakene avslører at vi står foran en tilbakedatert Carrera 3,2. Foto: Privat

Tores 911 startet livet som en 1986-modell. Dermed har den 3,2-litersmotoren og den såkalte 915-girkassen, en kombinasjon som av de fleste sees på som noe av det mest pålitelige man kunne få plassert under den skrånende hekken på disse bilene.

- Fjæringen er strammet litt opp, samtidig som det er jobbet litt med hjulvinklene. Oppsettet er helt klart på den sportslige siden, samtidig som takluken, elvinduene og de elektriske setene er beholdt, og all komforten i interiøret dermed er som det var i 1986, understreker han.

Bygget som en 911 S 2,4

Men det synes ikke på utsiden.

- Nei, bilen er bygget for å se ut som en 1972 eller 1973 911 S. Det er ingen enkel jobb - jeg kjøpte bilen demontert, og har nok brukt et sted mellom 700 og 800 timer bare på byggingen, forteller han.

Dørene og taket er urørt. Det er også bakskjermene, som med G-modellens bredde riktignok tilsvarer en tidlig 70-talls RS. Men forskjermene er byttet til typen med integrerte luftinntak og blinklys som de eldste 911ene hadde, og også panseret og støtfangeren er byttet ut til den tidlige typen.

Les også: 911-drømmen er mer oppnåelig enn du tror!

- Forskjermene og støtfangerne både foran og bak er i lettvektsmateriale, mens både panseret foran og motorlokket bak er originale saker i stål. Og det er ikke bare å bytte ut deler, jeg har også måttet bytte ut frontplaten på bilen for å få den gamle typen der panserlåsen sitter litt lenger frem. Snuten er jo litt lengre på disse bilene enn på G-modellen, som fikk de nye, store støtfangerne, forklarer han.

Interiøret er urørt. Blått delskinn med elektrisk assistanse av det aller meste gjør kjøreturen til en forholdsvis moderne opplevelse, selv om det utvendig kan se ut som en scene fra tidlig 70-tall. Foto: Privat
Interiøret er urørt. Blått delskinn med elektrisk assistanse av det aller meste gjør kjøreturen til en forholdsvis moderne opplevelse, selv om det utvendig kan se ut som en scene fra tidlig 70-tall. Foto: Privat

Også bak har det blitt en del jobb på midten, under motorlokket. Der er G-modellens refleksplate med Porsche-logoskrift fjernet, og i stedet går støtfangeren med skiltplassen helt oppunder det nye motorlokket.

Mange detaljer måtte byttes ut

- Men du har måttet bytte ut en del listverk også?

- Ja, de gamle hadde blankt listverk rundt vinduene. Det måtte jeg få tak i fra USA. Dessuten er de bakre sidevinduene byttet ut med slike som var på de gamle bilene, som kunne skyves ut i bakkant for å gi lufting i coupeen hvis man for eksempel skulle kjøre litt heftig på bane, forteller Tveit.

Alt i alt ble det mange detaljer som måtte skaffes. Og ikke alt var like enkelt å få tak i.

- Nei, det ironiske her er jo at på 80-tallet holdt folk på og plukket av og kastet alt dette for å bygge om de gamle klassikerne den andre veien, så de skulle se ut som G-modeller, ler han.

Det er kanskje fra denne vinkelen at bilen er aller tøffest. Egentlig ville Tore hatt bilen klassisk hvit når han likevel startet med en helt nedplukket bil, men det blå interiøret fikk ham til å velge Gulf-blå lakk i stedet. Intet dumt valg. Foto: Privat
Det er kanskje fra denne vinkelen at bilen er aller tøffest. Egentlig ville Tore hatt bilen klassisk hvit når han likevel startet med en helt nedplukket bil, men det blå interiøret fikk ham til å velge Gulf-blå lakk i stedet. Intet dumt valg. Foto: Privat

Og han avslører at når han nå lufter muligheten for å selge den Gulf-blå backdate´n, så har det sammenheng med at han har fått kloa i en ekte, gammel 911 av den ettertraktede S-modellen. Slikt kan ikke en sann entusiast stå i mot, dermed må de moderne kjøreegenskapene i 1986-modellen vike for "the real thing".

En ny runde - med motsatt resultat

- Det er en 1972 911S 2,4-liter, den eneste årsmodellen med oljepåfylling bak et lokk i bakskjermen. Den har også blitt bygget om til nyere utseende en gang på 80-tallet, så da må jeg til å bygge om igjen, ler han.

Del med Facebook-vennene dine!

Den blå viser at den jobben er i trygge hender. Og selv om jobben er den samme, blir resultatet denne gang en originalrestaurering i stedet for en custom-jobb.

Les også: Singer bygger 911 i gammel stil - men etter eget hode