
Porsche 911 - 991: Avslørt før tiden
Denne venter mange på, dette er de første bildene.
Disse bildene av den helt nye Porsche 911/991 skulle du egentlig ikke få se enda. Premieren var - i alle fall offisielt - tenkt til bilutstillingen i Frankfurt neste måned.
Om det er en lekkasje eller om det hele er et iscenesatt "stunt" av Porsche selv, får vi antakelig aldri svar på. Det er nettsiden Top Speed som har kommet over de eksklusive bildene, og nå kan du også se de her på Broom.
Større
– Benny, du er Broom-redaksjonens største Porsche-entusiast. Hva er ditt førsteinntrykk av den nye 911-en?
-Det er veldig gøy å se en bil som sikkert mange med meg gleder seg til kommer på markedet, selv om det nok for de fleste – meg selv inkludert – kommer til å bli med drømmen. Det første jeg tenker på når jeg endelig ser de offisielle bildene er at den er veldig lik den utgående 997-modellen.
De synlige endringene er stort sett i detaljer og ny teknikk. Men det er mer enn det: Bilen har blitt seks centimeter lenger for å bedre den innvendige plassen, og den har fått en centimeter lengre akselavstand.
– Så dette er en ny bil og ikke bare en facelift?
– Dette er definitivt en ny bil selv om den klassiske, velkjente profilen beholdes, slår Benny fast.
– Videre ser vi at speilene ligner på de vi finner på Porsche Panamera, at den har fått LED-lamper og at baklysene har blitt smalere – ikke helt ulike de vi finner på Porsche 918 Spyder, forteller Benny videre.
Ny innvendig

Porsche 911 Targa: Gammel nyhet – god som ny?
– Din spådom har jo tidligere vært at interiøret også vil være inspirert av Panamera – er det det?
– Både ja og nei. Jeg ser at rattet er likt som i 997 og det overrasker litt, men midtkonsollen og tilhørende knapper er likt som på Panamera.
– Hva er feil med rattet?
– Ikke noe egentlig. Det er fint som snus det, det er girskift-hendlene på rattet som har fått mye kritikk. Jeg tar det som en selvfølge at sportsrattet fra 997 Turbo fortsatt kan bestilles som tilbehør.

– Ryktene sier at motoren blir mindre – stemmer det?
– Jepp – det gjør det. Motorvolumet i basismodellen blir 3,4-liter nå, istedenfor 3,6-liter. Effekten blir på anstendige 340 hk. Mens Carrera S får en 3,8-liter på 400 hk og 7-trinnsgirkasse, med en 7-trinns dobbeltclutch-kasse som tilvalg. Heftige greier det. Med launch control gjør Carrera S 0 – 100 på bare 4,5 sekunder – det er kjapt!
Porsche 944 stasjonsvogn – ja, den finnes faktisk!
Fire sylindere?
– Hva med den firesylindrede motoren vi har hørt snakk om da?
– Heldigvis utsatt – jeg håper på livstid. Det var en Porsche 912 tidlig på 60-tallet som hadde fire sylindre. Men nyere 911-er skal ha seks. Slik er det bare, sier en tydelig bestemt Benny.
– Dette med færre sylindre har selvsagt med miljø og drivstofforbruk å gjøre, men den nye 991 har allerede redusert forbruket med 14 prosent – ikke gærnt det, avslutter Benny.
Les også: Porsche Panamera på "billigsalg"

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-
Hva synes du om nye Porsche 991? Skriv inn i kommentarfeltet under: