Plutselig mange å velge mellom - sjekk prisene nå

Her har det skjedd mye på kort tid.

VINTERBIL: BMW X5 45e passer godt til norsk vinter. Nå begynner også disse å bli mer overkommelig priset på bruktmarkedet. Her kan du få mye bil for pengene.
VINTERBIL: BMW X5 45e passer godt til norsk vinter. Nå begynner også disse å bli mer overkommelig priset på bruktmarkedet. Her kan du få mye bil for pengene.

SUV-en X5 ble en hit umiddelbart, da BMW lanserte den i 1999. Den gangen var det få andre i dette segmentet.

Stor, høyreist firehjulstrekker skulle raskt vise seg å være en suksess-oppskrift.

Det har rent mye vann gjennom Mjøsa siden årtusenskiftet – og BMW har nylig gitt den fjerde generasjonen av X5 en facelift.

På bruktmarkedet er det imidlertid noe annet som er vel så interessant. En haug med leasingbiler leveres tilbake – og gir et godt utgangspunkt for deg som skal kjøpe brukt.

Kostbar – men gunstig

Det var nemlig mange nordmenn som beit på åtet, da BMW fristet med gode tilbud på den ladbare varianten: X5 45e.

Startprisen var 842.000 kroner. De aller fleste bikket likevel fort millionen. Noen med god margin.

Men dette var likevel mye bil for pengene.

POPULÆR: Alle generasjonene av BMW X5 har vært populære i Norge – både som nybil og bruktbil.
POPULÆR: Alle generasjonene av BMW X5 har vært populære i Norge – både som nybil og bruktbil.

Les vår test av BMW X5 45e her

Synker «endelig» i pris

Populariteten, og prisøkninger underveis, har gjort at disse har holdt seg veldig godt i pris.

Men nå begynner det å skje ting. Totalt ligger det rundt 140 X5 45e til salgs.

Den billigste vi finner på Finn.no ligger til 699.000 kroner – og har rullet 132.000 kilometer.

Det betyr at «drømme-SUVen» begynner å bli oppnåelig for ganske mange flere enn da den var ny.

Klikk her for å se hele annonsen

STATUSBIL: BMW økte premiumfølelsen da de laget fjerde generasjon X5.
STATUSBIL: BMW økte premiumfølelsen da de laget fjerde generasjon X5.

Godt utstyrt

Hvis man vil ha en bil som har gått et stykke under 100.000 kilometer, øker prisene litt. Men vi har for eksempel funnet en 2020-modell, registrert første gang i november 2019, som har rullet 75.000 kilometer. Det betyr at du har en god del mer nybilgaranti igjen.

Mye utstyr er det også. Inkludert M-pakke, head up display, komfortseter, panorama glasstak, hengerfeste og 21" sommerfelger. For å nevne noe.

Vi savner egentlig bare laserlysene – som er veldig bra på disse bilene – og gesture control.

Sistnevnte lar deg styre blant annet volumet og svare/legge på telefonen ved å gestikulere. Faktisk mer matnyttig enn man skulle tro – og selvsagt et veldig morsomt partytrick når du kjører naboungene til trening.

Benny var på lanseringen av BMW X5 45e

ROMSLIG: Baksetene er romslige, men ryggen kan ikke justeres og seteraden kan ikke skyves fram eller tilbake. Bagasjerommet er på 500 liter – og den kan trekke tilhenger på opptil 2,7 tonn.
ROMSLIG: Baksetene er romslige, men ryggen kan ikke justeres og seteraden kan ikke skyves fram eller tilbake. Bagasjerommet er på 500 liter – og den kan trekke tilhenger på opptil 2,7 tonn.

Solid totalpakke

Den første generasjonen av ladbar X5 hadde for dårlig rekkevidde – og 2-liters firesylindret motor ble av mange oppfattet som feil på en stor BMW.

Begge deler ble det ryddet opp i med den nye generasjonen:

  • Rekkevidden økte – og er oppgitt til 67-78 kilometer (avhengig av utstyr/hjul).
  • Bensinmotoren ble byttet til en 3-liters rekkesekser. Helt i tråd med hva BMW-entusiastene ønsket seg.

Totaleffekten er knappe 400 hestekrefter. Ikke verst i en "fornuftig" familiebil.

Mange fiender? Da kan dette være SUven for deg!

M-PAKKE: Slik ser X5 45e ut med M-pakken. Og den er det mange som vil ha på disse bilene.
M-PAKKE: Slik ser X5 45e ut med M-pakken. Og den er det mange som vil ha på disse bilene.

Riktig tidspunkt?

Ladbare hybrider slapp relativt billig unna de nye avgiftene i årets statsbudsjett. Men nye X5 45e er blitt dyrere siden 2019. Nå koster den fra 1.059.00 kroner.

Facelift-modellen har også fått økt rekkevidden enda litt – og den klarer nå opptil 88 kilometer.

Det er alltid slik at mange vil bytte, når en fornyet utgave dukker opp. I tillegg er fokuset hos folk flest på rene elbiler, akkurat nå.

Når vi i tillegg tar med en mengde leasingbiler som returneres, kan det bli enda gunstigere priser på X5 i tiden framover. Og det er vanskelig å si annet enn at dette er mye premium-SUV for pengene.

Video: Så vår bruktbil-test av andre generasjon BMW X5:

Drømme-SUV-en BMW X5 feirer 20 år – og har blitt helt ny