
Peugeot 4008: Denne har du faktisk sett før
Om få dager lanseres Peugeots nye kompakt-SUV i Geneve.
Når dørene åpner til Geneve-utstillingen noen dager inn i mars måned, er det ventet at folk vil flokke seg rundt Peugeot sin stand. Der vil de nemlig finne mye nytt.
Størst interesse fester det seg kanskje til denne krabaten, som altså er en bil du allerede har møtt på veien, og kanskje har i garasjen også. I hvertfall om vi ser bort fra selve skallet.
Mitsubishi-tvilling
4008 er nemlig Peugeot-versjonen av suksessbilen Mitsubishi ASX, modifisert med fransk design på utsiden. Bilen er ventet å bli en slager, ikke minst i markeder som Russland og Kina, der kjøperne formelig roper etter slike biler.

Les også: ASX ble Norges mest solgte firehjulstrekker i 2011
Og det er de som får kjøpe den aller først.
Ifølge Peugeots pressemelding er SUV-andelen helt oppe på 20 prosent i Russland, og økende i mange andre markeder også. Slike biler kjøpes gjerne av statusmessige årsaker i Kina, mens det ellers i verden er de praktiske årsakene som oppgis som kjøpsgrunn.
Kommer i mai
Allerede fra mai og utover skal den imidlertid også dukke opp i Europa, så ventetiden blir til å tåle dersom dette er akkurat den bilen du har ventet på.

4008 (og Mitsubishi ASX) er basert på en forkortet versjon av plattformen til 4007 (og Mitsubishi Outlander), og er dermed hele 30 cm kortere, eller 4,34 lang for å være nøyaktig. Designet er klart gjenkjennelig som en moderne Peugeot.
Seriøs firehjulstrekker
Mens den vil kunne leveres med drift på bare to hjul andre steder i verden, oppgis det at kun firehjulstrekk-utgaven vil bli markedsført i Europa. Firehjulstrekket kan skrus av og på, og er av typen som kan låses for overføring av opptil hele 82 prosent kraft til bakhjulene på spesielt krevene føre.
Les også: Hyundai ix35 kan bli en brysom konkurrent
Altså en liten SUV som mener alvor med firehjulstrekket sitt, kan man slå fast.

Bilen vil bli levert med bensinmotorer på 1,6 og 2 liters volum med henholdsvis 115 og 150 hester, hvorav den sistnevnte kan leveres med CVT-kasse. På dieselsiden frister man med sine kjente HDI-motorer på 1,6 og 1,8 liter, også her med henholdsvis 115 og 150 hester, og med mindre vi misforstår pressemeldingen totalt er det utelukkende dieselversjonene man vil satse på i Europa.
Diesel kun med manuell
Og ja, fremdeles er det slik hos Peugeot at skal du ha diesel må du gire selv. ”Trøsten” er at du på dieselversjonene får hele 6 gir å velge mellom, mens bensinversjonene leveres med 5-trinns kasser.

4008 vil kunne leveres med en hel masse utstyr, som skal gjøre den fra før særpregede og elegante bilen svært luksuriøs – om man vil.
Nøyaktig hva som er standard og hva man må betale ekstra for avslører ikke forhåndsinformasjonen, men meget påkostet lydanlegg og infotainment-system med 30 Gb harddisk, glasstak, parkeringssensorer, ryggekameraer og wi-fi er bare noen av stikkordene i så måte.
Les også: Snart er Porsches kompakt-SUV Macan her