Peugeot 304 cabriolet: Fransk bil som ingen kan klare å hate?
Om den i det hele tatt finnes, så må det være denne!

Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av - de unike alternativene finnes, også i Norge. Broom har tatt utfordringen:
Ingen biler ser ut til å skape reaksjoner i begge retninger i like høy grad som de som er produsert i Frankrike. Enten elsker man dem, eller så hater man dem.
Noe kommentarfeltene her på Broom.no ofte bærer preg av.
Les også: Franske sportsbiler? Joda, det finnes!
Strutter av personlighet
Her er imidlertid en skapning vi tror de aller færreste vil klare å mobilisere onde følelser mot. Den er liten og ufarlig, upretensiøs, men likevel strutter den av personlighet. Og det er vel akkurat det de fleste av oss ser etter i en hobbybil.

Peugeoter fra 70-tallet begynner etter hvert å bli sjelden vare, selv om det var mange av dem også på våre breddegrader da de var nye.
Spesielt gjaldt det 504-modellen, som var høyt elsket for komfort og slitestyrke – en slitestyrke som førte til at mange av de som motsto rustspøkelset har blitt eksportert til Afrika for en ny karriere i godt voksen alder.
Uvanlig med bare to seter
Bilen det her er snakk om var imidlertid aldri vanlig i Norge.
304-modellen så på mange måter ut som en krympet 504, i hvertfall forfra. Og kompaktmodellen omfattet i tillegg til vanlige sedaner og stasjonsvogner også en todørs coupé med iøyenfallende hatchback-design, og cabrioletmodellen som det her er snakk om.

Et designgrep som gjorde 304 Cabriolet spesiell, og fremdeles gjør at den stikker seg ut i forhold til mange tilsvarende biler, er at den også var en toseter.
Les også: Dette kan bli comebacket for en annen fransk klassiker
En forholdsvis rommelig toseter, vil vi tro, til tross for at vi aldri har sittet i én. For selv om bilen var forholdsvis liten og kort, hadde man beholdt mesteparten av bilens opprinnelige proporsjoner. Man lot seg altså ikke friste til å gi den ekstra langt panser og flytte coupeen bakover, for å lage en tradisjonell, sportslig roadster.
18.647 eksemplarer på fem år
Designet må ha slått an også da bilen var ny. Etter at den tok over etter gamle 204 Cabriolet til modellåret 1971 skal det ha blitt bygget 18.647 eksemplarer frem til den gikk ut etter 1975-årgangen.

Rust er nevnt, og er kanskje ett av momentene som gjør det lite aktuelt for mange å se etter små og forholdsvis ”billig produserte” europeiske biler fra tidlig 70-tall: De var ikke moderne eller avanserte når det gjaldt motstandskraft mot rust – og de var strengt tatt ikke produsert for å vare evig.
En god del har selvsagt overlevd, men de er nok å finne på andre markeder enn det norske. Derfor vekker det oppsikt når en lekkert solgul utgave dukker opp på Finn.no, og atpå til kan kjøpes for 49.000 kroner.
Sjarmør til sympatisk pris

Denne bilen loves å være fullstendig nedplukket og rustsveiset så nylig at den fortsatt er kjernefrisk i stålet. Med ny topp og transplantert motor og drivverk burde det kunne tilsi at man med godt vedlikehold har morobil i mange år uten de helt store overraskelsene underveis.
I Norge tyder det meste på at en 304 Cabriolet også i fremtiden vil være en meget uvanlig veteranbil.
En veteranbil som vil gi deg skikkelig kred blant de frankofile – og som vi altså tipper at også de som normalt fnyser av slikt vil synes at er ganske sjarmerende på sitt eget, lille vis.
Les også: Fransk årgangsluksus - slike ser du ikke hver dag!