01Solbergp12E10tw0441 (Foto: Tony Welam)
01Solbergp12E10tw0441 (Foto: Tony Welam)

Petter Solberg WRC: – Gi denne mannen et fabrikksete!

Les rallyekspertens sinte formaning. Les her:

Ole-Martin Lundefaret er broom.no sin rallyekspert. Han driver selv med rally, og har fulgt sporten siden tidlig 1980-tall. Broren hans Per-Kristian "Pekka" Lunefaret jobber som fysisk trener for begge brødrene, og Ole-Martin selv kjenner også brødrene Solberg godt.

Dette er langt over grensa til det som gjør meg forbannet!

Nå har Petter Solberg kjørt inn til en andreplass under den spanske VM-runden i rally, og jeg blir rett og slett sint!

Er dette verdens kuleste rallybil?

Kunne blitt flere ganger verdensmester

Jeg var på puben i Spydeberg da Petter Solberg live på storskjerm slo Sebastien Loeb i sekundduell, ikke bare om seieren i 2003-utgaven av Rally Storbritannia, men om VM-gullet.

Det var latter, det var tårer, og under cupfinalen samme dag ble det høyere applaus for dette resultatet enn det det ble for vinnerlaget. Men så ble det bråstopp.

Subaru-kløning

Som regjerende verdensmester fortsatte Petter Solberg med sitt enorme tempo i 2004-sesongen.

Kikker man på statistikken blir det raskt klart hvem som var raskest også dette året. Lysluggen fra Spydeberg, han som rettmessig hadde arvet klengenavnet "Spydebergekspressen" fra et av sine forbilder – nemlig John Unnerud.

Men om han var raskest og vant flest fartsetapper, så hjalp ikke det. Bilen streiket gang på gang, og det var så mange stang ut i løpet av sesongen at det er til å grine av.

Noe han også gjorde. Bilen holdt ikke mål. Den gikk i stykker altfor ofte. Prodrive-teamet som driftet Subaru sin rallysatsing begynte å vise klare svakhetstegn.

Samtidig ble Citroën enda sterkere.

Holdt på å dø

Men lysluggen fortsatte å satse alt. I 2004, under ADAC Rallye Deutchland så måtte han nesten betale den uendelige prisen.

En krasj så stygg at det var utrolig at det ikke ble dødsfall, kartleseren Phillip Mills var nærmest å møte englene.

Broren min Pekka, som jobber som fysisk trener for begge Solberg-brødrene, og meg besøkte Petter da han var innom foreldrene sine i Spydeberg etter krasjen. Han var likblek, og tydelig satt ut.

Det ble litt prat, det ble litt massasje fra brutter'n, og de jogget og trente sammen noen dager etterpå.

Så hvordan gikk det med Petter etter denne kjempesmellen? Ble han livredd og satt ut av spill? Han kom tilbake og vant de tre neste løpene. Men det ble fortsatt bare en andreplass i VM, etter Sebastien Loeb, som siden har hatt hevd på tittelen.

Gjorde feil

Av lojalitet, av økonomiske årsaker, av gammel vane, det var nok mange grunner til at Petter Solberg undertegnet en fireårs kontrakt med Subaru, selv om det begynte å gå nedover.

Han ble lovet bot og bedring av Prodrive, men det ble alt annet.

Han startet sesongen med et brutt løp i Monte Carlo, helt selvforskyldt. Men så ble det to seire, en andre- og en tredjeplass i de neste løpene. Selv med en dårligere bil var han den eneste som kunne utfordre Sebastien Loeb om VM-tittelen. De lå nå helt jevnt.

Men så gikk det nedover, og bare nedover. Han vant riktignok den britiske VM-runden, men det var under triste omstendigheter. Og siden har han ikke vunnet.

At han skrev under på den kontrakten kan i etterpåklokskapens lys betegnes som en gigantisk tabbe – for å si det mildt.

Syte-Petter

Vi som har fulgt med på sporten, og kan litt om den, måtte med gru se på Petters videre framfart i rallyskogene.

Villere og villere chassisoppsett for å kompensere for en dårligere og dårligere kombinasjon av konstruksjon og deler (spesielt støtdempere og dekk har vært svake punkter.)

Det ble grufullt.

Forsvant gjorde også smilet fra denne alltid-glade-gutten. Det ble syting og klaging i stedet. Det stemte aldri, og det gjorde heller ikke det.

Her hjemme ble Petter snudd ryggen til - til og med av mange rallyfans. "Han har mistet evnen" etc. For noe vrøvl!

Vi var ikke mange, men vi sa klart fra at Petter Solberg er den eneste som er rask nok til å utfordre Sebastien Loeb om VM-tittelen. Vent og se!

Citroën-Petter

Hvis du tror den privat-driftede Citroën C4 WRC-bilen Petter Solberg kjører er like rå som Sebastien Loeb sin, så tror du antakeligvis på julenissen og tannfeen også.

Den går dårligere, og ligger alltid minst ett hakk bak når det gjelder de siste delene.

Derfor er det ikke mindre enn utrolig da Petter Solberg kjører inn til andreplass på asfalt- og grusløpet i Spania i helgen. Og slår Dani Sordo som blir detronisert til tredjeplass – på sin hjemmebane.

Så hvorfor er jeg så forbannet?

Ford solgte sjelen si

Riktignok ga Prodrive Petter Solberg muligheten til å vinne ETT VM-gull, men de tok fra han enda flere – og det gjør meg forbannet.

Siden 2003 har Sebastien Loeb fått herje fritt. Det har ikke vært reelle VM-konkurrenter i konkurransedyktige biler. Og det har bare blitt verre ettersom sesongene har gått.

Betalførerne begynte å gjøre seg gjeldende. Teamene begynte å selge sjelen sin til de førerne som kunne betale mest for å få lov til å kjøre for fabrikkteamene.

Tidligere hadde man betalt fete lønninger etter å ha oppdaget de største talentene, men nå skulle det spares.

Verst var det i Ford, som ansatte Mikko Hirvonen som førstefører. Hirvonen er god til å kjøre rally, men han kommer aldri til å bli noen VM-kandidat.

Og siden Subaru etter hvert ble helt i bakleksa med dårligere og dårligere biler så ga i praksis Ford og Malcom Wilson Sebastien Loeb mot VM-gull etter VM-gull.

Petter kunne klådd han

Så hva burde vært annerledes? Hadde Ford skjønt dette tidligere så burde Malcolm Wilson ha begravd stridsøksa han har til Petter Solberg og ansatt han som førstefører. Da ville vi fått en jevn kamp om VM-tittelen i alle årene etter 2003.

Men det gjorde han ikke, og det er Petters feil også.

Så hva bør skje nå?

Sebastien Loeb er sikker i Citroën, så der er det ikke noe åpning for Petter. Hovedkonkurrenten heter Ford, og nå må Malcolm Wilson endelig skjønne at de to førerne han har ikke evner å true Loeb.

Det er kun én mann i rally-VM som kan true Sebastien Loeb om VM-tittelen, og det er Petter Solberg. Derfor, til deg Malcolm Wilson: GI PETTER SOLBERG ET FABRIKKSETE!!!

Kan redde rallysporten

Det er ingen tin som er kjedeligere enn forutsigbarhet. Derfor har rally-VM de siste årene vært driiit kjedelig. Men en kamp om VM-tittelen kunne snudd dette helt.

Penger har ødelagt mye av rallysporten de siste årene, men enkle grep kunne betydd bot og bedring.

Så hvorfor gjør andreplassen til Petter Solberg meg iltrende sint? Jeg vet at med en fabrikkbil så hadde det vært en førsteplass!

Her kan du se Petter Solberg på sitt beste!

Hva mener du om Petter Solbergs framfart i rally-VM? Skriv i kommentarfeltet under!