Pene Porscher finnes ikke

Panamera er Porsches innsteg blant luksussedanene. De gjør det med en bil som skal ose så mye 911 som mulig. Er det særlig smart?

Porsche Panamera har en utpreget merkeidentitet. Forskjermene er høyere enn panseret, det er ingen grill slik vi er vant til fra andre merker, den har et utpreget hofteparti. I likhet med omrisset av siderutene, er frontlyktene avrundet og avgrenset - og den er ikke pen. Ikke pen, sier du?!? Mener jeg at Porsche ikke lager pene biler??? Ja, det mener jeg absolutt! (550 Spyder og 904 GTS bør sees på som vakre vådeskudd.)

Porsches mest legendariske - 911 - har aldri vært en pen bil. Første generasjon hadde en viss sjarm, og 993-modellen var ikke uten tendenser, men mest av alt har det i Porsche-historien handlet om å gjøre det beste ut av ting. Det beste ut av en motorplassering som kan synes merkelig for alle andre enn de som har sittet bak rattet i en 911, gått på litt ekstra tidlig ut av svingen, og så med turbokrefter på langsiden sagt "ha det bra!" til den italienske, røde.

Med Panamera, akkurat som med Cayenne, handler det om å gjøre det beste ut av det - igjen. Det beste ut av å ha basert hele sin moderne designfilosofi på en bil med motoren bak, selv om ingen andre biler i modellrekken deler denne vesentlige detaljen. Derfor fikk heller ikke Cayenne en ordentlig grill, selv om turbomodellen ser ut som den kan sluke hele atmosfæren med sine mange luftinntak. Derfor har Panamera et avrundet bakparti, i et kompromiss mellom form, funksjon, og merkeidentitet.

Porsche Panamera, punkt for punkt.

Fronten:

Panamera foran
Panamera foran

Fronten er som nevnt "typisk Porsche". Frontlyktene, nært kopiert fra Carrera GT, det lave panseret, de høye skjermene, luftinntakene i framfangeren, det oser legende. Ser vi nærmere på det, kan man ane at forskjermene måtte bli i høyeste laget, for å få til effekten med det lave panseret. Det er mye "kjøtt" over framhjulene. I tillegg er frontlyktene montert for høyt, som gjør at de sitter oppå panseret, i stedet for i fronten. Omrisset av det sentrale luftinntaket burde vært dypere, nå blir utrykket noe snerpete.

Panser og frontrute:

Panamera-kommentar-vindu,-p
Panamera-kommentar-vindu,-p

Etter et laaangt panser, stikker frontruta til værs. I overkant er den brutalt avgrenset, i stedet for avrundingene vi er mer vant med. Siderutene starter i 911-stil, med en spiss i framkant, og fortsetter avrundet bakover.

Karosserisiden:

Panamera-kommentar-456-side
Panamera-kommentar-456-side

Bilen er lang, derfor har designerne sett seg nødt til å bryte opp karosserisiden. Dette kan gjøres på mange måter. Audi valgte et vertikalt innlegg på R8. Porsche har gått Ferrari-veien, og brukt et triks hentet fra 456. Luftutslipp bak forhjulene, som strekker seg bakover med to horisontalere. Dette gjør at de store karosserisidene oppleves kortere og flatere, de deles både vertikalt og horisontalt.

Taklinjen, bak:

Panamera-Kommentar-høy-bak
Panamera-Kommentar-høy-bak

Fortsetter vi videre bakover, kommer vi til områdene der utfordringene har vært større. Taket skulle være avrundet som på 911, men allikevel ha plass til noen høye herremenn i baksetet. Da får man et problem, ved at avrundingen starter for langt bak, og blir for bratt, med risiko for at det hele blir kuppelaktig. Dette har man prøvd å løse ved at hele bakenden er trukket ekstremt høyt opp, og at takvinkelen derfor beveger seg minst mulig i vertikal retning.

Sidevindu, og fofteparti:

Panamera-Kommenatr-sidevind
Panamera-Kommenatr-sidevind

For at sidevinduene skal få den riktige formen, uten å se misplasserte ut, er også bilens hofteparti trukket like høyt opp. Logisk manøver for å få bilen 911-aktig, men estetisk ikke helt optimalt. Er det mye "kjøtt" over forhjulene, så bugner det bak. Riktige felger (store med offsett) og riktig høyde, er det svært viktig for at din Panamera skal se bra ut.

Bakenden:

Panamera-kommentar-bak
Panamera-kommentar-bak

Bakenden er noe uformelig, ikke inndelt i avgrensede flater, som vi er vant til fra andre biler. Bakruta er smal, og en tanke for seg selv. En idé her ville være å trekke linjer fra bakrutas side, og nedover. Men det største problemet er bakpartens form, som skaper aerodynamisk løft.

Aerodynamikken:

Panamera-kommentar-spoiler
Panamera-kommentar-spoiler

På grunn av karosseriformen, som genererer aerodynamisk løft, blir alle Panameraer utstyrt med en spoiler som hever seg i fart. Størrelsen på spoileren, får i 911-tradisjon direkte sammenheng med størrelsen på motoren. Dette er nøyaktig det samme kompromisset, som Bugatti måtte gjøre med deres Veyron. der gikk også design, foran funksjon.

Konklusjon:

Det er mange problemområder på Porsches Panamera, men så har ikke oppgaven vært lett heller. Både Maserati Quattroporte, og Aston Martin Rapide startet med bedre utgangspunkt. Så for å svare på spørsmålet i ingressen: Er det smart å gjøre en sedan så lik 911? Cayenne har bevist at en Porsche ikke trenger være pen for å selge - så lenge den er en Porsche. For Porsche gjør ikke pent, de gjør ikonisk. Svaret er ja!