Peerless GT2: Reddet etter over 20 år på et jorde
Lyst til å kjøpe? Du bør ha garasje, god tid og velfylt verktøykasse!
Nå har du muligheten til å sikre deg en helt unik britisk sportsbil. Nemlig en Peerless GT2.
La det være sagt med en gang: Du er tilgitt om du ikke er helt sikker på hva dette er for noe. Peerless ble nemlig bygget i et svært begrenset antall - nærmere bestemt 325 stykker - mellom 1957 og 1960. Akkurat denne opplysningen inngikk vel ikke akkurat i barneskolepensumet for noen av oss...
En annen historie...
For deg som synes det er noe kjent med navnet, men ikke får bilen på disse bildene med å stemme med bildet du kanskje har på netthinna - så kan vi fotelle at en amerikansk produsent av luksusbiler på 30-tallet bar samme navn - men det er en helt annen historie...

Den engelske utgaven ble bygd i Slough, Berkshire, fram til 1960 da Peerless Cars Ltd gjorde som mange små engelske bilprodusenter har gjort opp gjennom årene: De gikk konkurs.
Overrasket på Le Mans
Peerlessen låner mye av teknikken fra den langt mer kjente Triumph TR3. Bilene har et fireseteres glassfiberkarosseri. Den var lett og oppnådde dermed gode prestasjoner og gjorde det blant annet overraskende godt på Le Mans i 1958 og endte på en fjerdeplass. En plassering den ukjent bilprodusenten fikk mye omtale, heder og ære for. Men altså ikke nok til å unngå konkurs bare et par år senere.
Les også: Unik
sportsbil funnet i en hekk:

Glassfiber var den gang et nytt og ukjent materiale. Bilene var kostbare å produsere og hverken passform og finish var helt på høyden med konkurrentene.
Det er absolutt håp!
Nå har det altså dukket opp et eksemplar av denne unike bilen på det amerikanske nettstedet E-bay. Bilen er som man ser av bildene et skikkelig restaureringsprosjekt - dog absolutt ikke uten håp! Ifølge annonseteksten har den stått forlatt på et jorde i over 20 år, inntil noen forbarmet seg over bilen og hentet den frem fra glemselen.
Prisforlangende er slett ikke ille: 5495 dollar - eller under 35.000 kroner.

Se annonsen fra e-bay her:
Glassfiberkarosseriet har klart seg rimelig greit, men har en mindre skade i fronten. Alle fire setene finnes, alle vinduer finnes. Det samme gjør forgasser, manifolder og alle eikehjulene, inklusive reservehjulet.
På mangelsiden kan det nevnes at støtfangere, mellomaksel, bensintank og diverse lamper mangler. Det samme gjør selve motoren. Men en motor fra en Triumph TR3 skal ikke være så vanskelig å oppdrive - selv om man da ikke kan skryte av matching numbers på treff og tilstelninger.
Unik bil
På den annen side kan man skryte av å inneha en svært unik bil med morsom historie og en bil som veldig få kjenner til.


Selv om mye er av glassfiber så finnes det rust også. Dette er utvilsomt et objekt for de med romslig garasje, god tid og velfylt verktøykasse. Har du vært igjennom en restaurering tidligere så er nok det en fordel også.
Utfordrende jobb
Jakten på spesielle deler til denne bilen vil kanskje bli den største utfordringen tross alt. Peerless er neppe merket som de som driver med piratdeler satser hardest på... Sånn sett er det nok en del enklere med en Ford Mustang eller en VW Boble...
Dette er bilen for de jordbundne treller:

På den annen side går det ikke akkurat 13. stk - på dusinet av Peerless, selv om overlevelsesprosenten sies å ha vært rimelig god for disse bilene. Ca 250 av de 325 eksemplarene skal visstnok være bevart for ettertiden dog i høyst varierende forfatning.
Håper den gjennopstår
Vi håper denne bilen får et godt hjem. Og håper at de smale diagonaldekkene på de vakre eikefelgene snart får kjenne "smaken" varm asfalt igjen. Kanskje på en svingete landevei på vei inn i solnedgangen en varm sommerkveld!
Dette er verdifull kulturhistorie på fire hjul!