De neste dagene skal det smelle mange ganger på norske veier og parkeringsplasser. Og skadene trenger ikke være store før de blir svært kostbare å reparere.
De neste dagene skal det smelle mange ganger på norske veier og parkeringsplasser. Og skadene trenger ikke være store før de blir svært kostbare å reparere.

Pass på – nå bulker vi

... og da flyr tusenlappene fort.

Det slår aldri feil: De første glatte dagene hver høst betyr en kraftig økning i antallet trafikkuhell.

Ofte er det bare snakk om mindre skader på bilene og et og annet såret sjåførego. Men ergerlig er det. Fryktelig ergerlig.

Trenger større marginer

– Det kan virke som mange rett og slett trenger noen uker på å venne seg til at det har blitt glatt igjen. De kjører som om det er sommerføre, selv om underlaget kan være både is og snø. Og da går det som kjent fort galt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Det er helt avgjørende å legge om kjørestilen etter underlaget. Når det er glatt, trenger du større marginer og du må hele tiden tenke framover – mer enn du må på sommerføre. Forskjellen er enorm fra å bråbremse på sommerføre – til å gjøre det samme på glatt underlag.

Brems ned i tide

– Mange av disse ulykkene skjer i kryss og i rundkjøringer. Og her ser vi at andelen som kjører med piggfrie vinterdekk kan ha ganske mye å si. Hvis mange nok piggfriskodde biler før deg har bremset hardt ned, vil underlaget bli helt polert. Og da blir det fort livsfarlig glatt. Slik sett er det gunstig med noen pigger som kan rive opp litt i det hele, sier Benny.

- Har du et konkret råd?

– Ja, husk: Brems ned FØR du kommer til krysset eller rundkjøringen, ikke i siste liten. Se deg ekstra godt rundt og følg med hva de andre i trafikken foretar seg. Det kan godt være at de plutselig gjør noe helt annet enn du forventer, fordi de mister kontrollen over bilen sin.

LES OGSÅ: Så mye koster bulken deg

Mange tusenlapper

– Et annet kjent ulykkessted nå er parkeringsplassene. Også her kan det bli farlig glatt og plutselig vil ikke bilen stoppe selv om du trår på bremsen. Små parkeringsbulker er fryktelig ergerlig – og dessverre ofte også dyrt.

– Ja, for det koster selv om det ikke er verdens største skade?

– Dessverre, ja. Her kan det fort bli snakk om mange tusenlapper. Det går ofte ut over lykter, støtfangere og skjermer – og det er absolutt ikke billige deler. I tillegg kommer lakkering som heller ikke akkurat er gratis.

– En gjennomsnittlig rundkjøringsskade koster for eksempel over 20 000 kroner. Dette er en sur ekstrautgift som man absolutt bør unngå. Derfor gjelder det å ta sine forholdsregler, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Vi bulker – og stikker av