Svært mange våkner opp til glatte veier i dag, etter en helg med mye nedbør samtidig som temperaturene ligger rundt null grader. Da gjelder det å være på vakt når man begir seg ut i trafikken. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Svært mange våkner opp til glatte veier i dag, etter en helg med mye nedbør samtidig som temperaturene ligger rundt null grader. Da gjelder det å være på vakt når man begir seg ut i trafikken. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Pass opp – nå er det glatt over hele landet

Nedbør og temperatur rundt null gir skumle kjøreforhold. 

Vinteren har latt vente på seg mange steder i år - men nå meldes det om glatte veier over hele Norge.

I helgen har svært mange av oss fått nedbør.

- Selv om det ikke kommer så mye snø i lavlandet, vil det sludde mange steder, så det kan bli både glatt og dårlig sikt på veiene, sa Storm-metereolog Ina Wollertsen i sitt helgevarsel.

Akkurat nå svinger temperaturen rundt null mange steder i landet. Det gir skumle kjøreforhold, og fare for ulykker.

Klikk her for de siste væroppdateringene fra storm.no:

For aggresssivt

- Det gjentar seg dessverre hvert eneste år. Mange bilister bruker rett og slett litt tid på å "venne seg til" vinterkjøring.

- De kjører for fort, for aggressivt - og med for lite marginer. Da går det veldig fort galt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han har følgende råd til alle som ferdes på veiene akkurat nå:

LES OGSÅ: Hva er best - 4x4 eller kjetting?

Holde avstand


- Punkt én er å være riktig skodd. Nå er det vinterdekk som gjelder, det er galskap å begi seg ut på vinterglatte veier med sommerdekk. Bremsestrekningen mangedobles fra tørr asfalt til snø, derfor er gode vinterdekk svært viktig.

- Farten på avpasses etter forholdene. Noe av det viktigste er å holde god avstand til forankjørende, skaffe deg marginer som kan komme veldig godt med hvis noe uforutsett skulle skje, sier Benny Christensen.

Polerte overflater

- Mange lurer på hva som er best av piggdekk og piggfritt?

- Ja, og det finnes det ikke noe enkelt svar på. Men på snøføre er piggfrie dekk generelt best. Det som har blitt et økende problem de siste årene er at kryss og rundkjøringer har blitt ekstremt glatte og nærmest polerte fordi stadig færre kjører med piggdekk. Piggdekk river opp slike overflater og er i så måte bra for alle som ferdes i trafikken.

- Med en veldig stor andel av bilparken over på piggfritt, blir det rett og slett glattere mange steder. Og det eneste som hjelper da er å ta det rolig, kjøre defensivt - og være forberedt på det verste. Selv om du har kontroll, er det ikke sikkert at de andre rundt deg har det. Da kan det fort skje uforutsette ting i trafikken, sier Benny.

Saab eller Volvo? Svensk mesterskap i 4x4

Brooms vintertips

Mye sier kanskje seg selv, men det skader ikke å gjenta det. Du kan ikke kjøre som du gjør på sommeren når snøen kommer. Her er Brooms fem, enkle råd for trygg vinterkjøring.

1. Legg om til vinterdekk FØR snøen kommer. Det er bedre å kjøre med vinterdekk på bare veier, enn omvendt.

2. Pass på at du har gode vinterdekk. Sjekk datostemplig, mønsterdybde og hold deg unna såkalte "helårsdekk".

3. Anpass fart og kjørestil etter forholdene. Bremselengden og veigrepet er vesentlig dårligere enn på sommeren.

4. Vis ekstra aktsomhet der andre har bremset før deg - på vei inn i kryss og rundkjøringer.

5. Ikke, ikke - vi gjentar - ikke kjør og ta sjansen på å bruke sommerdekk når det er glatt. Ta heller drosje, buss, tog, trikk, gå - eller hold deg hjemme!

Ellers gjelder det å bruke sunt bondevett. Og mister du kontrollen og skjønner at ulykken er uungåelig: Kjør heller i grøfta enn inn i andre.

Er Tesla skummelt på vinterføre? - Ja, mener NAF

 

Laster inn forumet...