Panamera anno 1988

Prototypen til Panamera er nesten skummelt lik dagens produksjonsbil - til tross for at den er mer enn 20 år gammel.

I 1978 lanserte Porsche modellen 928 - som umiddelbart ble en stor suksess. Dette overbeviste Porscheledelsen om at en ny og enda større modell med fire dører kunne være fornuftig å sette i produksjon. Ikke minst med tanke på å rappe kundene som kjøpte sporty og luksuriøse varianter av Mercedes og BMW.

Dr. Ulrich Bez fikk ansvar for prosjektet, sammen med designer Harm Lagaay. Resultatet var klart i 1988. Nemlig prototypen Porsche 989. Til tross for at den ser ut som en forlenget 911, hadde den frontmontert V8-motor og bakhjulstrekk. Det ble aldri offentliggjort hvor stort sylindervolumet var, men det ble antydet at effekten lå på ca 300 hk.

Senere forlot Bez Porsche, de økonomiske tidene hadde forandret seg og ledelsen vurderte prosjektet som for risikabelt. I 1992 ble hele firedørs-prosjektet lagt på is. Porsche hevdet at prototypen av 989 ble destruert, men har senere innrømmet at de hadde gjemt den unna. Det er mye som tyder på at de har tittet på den igjen under utviklingen av dagens Pamamera, for likheten er intet mindre enn slående!

Det er også morsomt å legge merke til at detaljer fra 989 er å finne på andre produksjonsmodeller. For eksempel frontlampene som kjennes igjen på Porsche 933. Mens baklampene er veldig lik de som kom på 996 ti år etter at 989 så dagens lys.

Porsche 989
Porsche 989
Porsche 989
Porsche 989
Porsche 989
Porsche 989