Pagani Huayra: Det blir ikke mye heftigere enn dette
Her er bilen for de som virkelig har fet bankkonto.
Synes du Ferrari og Lamborghini blir for dagligdags?
Pagani er et av ganske få merker igjen å vurdere dersom du vil ha noe enda mer ekstremt enn hva de tradisjonelle superbilprodusentene kan tilby.
Og Pagani har faktisk befestet sin posisjon helt i toppen av ekstrembil-treet etter at de for tolv år siden sjokkerte verden med den ekstreme Zonda.
Ekstrem-design
Da den kom var det visuelle inntrykket overdrevet - nesten som en karikatur av en superbil. Men streken var som laget av et geni. Nå har den hatt god tid på å sette seg, fremstår i dag helt uten alderstegn.
Det er nok også grunnen til at den nye modellen Huayra bare blir en forsiktig videreføring av Zonda-designet.
Bilder som nå spres på internett viser en bil som har nøyaktig samme grunndesign og hvor det er detaljene som utgjør forskjellene.
Verdens fem kuleste eksosrør - gjett hvem som er på topp:
Ingen downsizing hos Pagani
Hva som skjuler seg under skallet vet ingen utenom Pagani-utviklerne med sikkerhet. Men at det er snakk om store mengder karbon og lettvektsmetaller, er det neppe tvil om. Pagani Huayra er garantert fullsmekket av slike dyre materialer, dels for styrken og dels for vektens skyld.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Vi kan anse det som sikkert at motoren fortsatt blir midtmontert, og rykter sier at det fortsatt vil være snakk om en videreutvikling av AMGs V12-maskin - fra Zonda.
Effekten skal være på rundt 700 hestekrefter, noe som vil gi bilen toppfart på over 400 kilometer. Med andre ord snakker vi her om en konkurrent til selveste Bugatti Veyron.
Men alt dette er altså rykter, det eneste Pagani har sluppet av offisiell informasjon er bilde av bilen.
Hva blir så prisen for et slikt vidunder?
Huayra - for deg som virkelig vil
Dette blir ikke for hvermannsen, for å si det mildt. Det holder ikke å råd til Porsche. Ja, selv en del Ferrari-kunder vil faktisk kunne ha problemer med å bla opp nødvendig mengde digre sedler. Pagani er for dem som virkelig har god råd - og vil vise det.
Bilen skal håndbygges i 20 eksemplarer hvert år. Og hvis vi skulle prøve å fantasere om et slikt monster på norske veier ville vi ende opp med godt over ti milllioner kroner.