
På tre år har de etablert seg som et stort bilmerke i Norge
Polestar feirer 10.000 solgte biler i Norge med helt ny modell.
– Jeg har alltid vært opptatt av miljø og klima. Som ungdom var jeg ivrig surfer. Alle surfere er opptatt av korallrev. For forsvinner disse – ja, da forsvinner samtidig noe av verdens beste surfesteder. Det ville vi jo ikke. Jeg har også vært bilinteressert, men at jeg skulle jobbe med bil – det overrasket nok mange. Meg selv inkludert. Jeg drømte egentlig om å få jobb i enten Zero eller Bellona.
Det forteller Alexander Hørthe (37) som er sjef for Polestar i Norge.
Det har han vært siden merket etablerte seg i Norge i 2019. Da kom han fra Tesla hvor han jobbet i seks år.
– Det er nå over tre år siden vi åpnet Polestar Space, som det første i verden, her i Oslo, forteller 37-åringen fra Bærum.

– Flere har fulgt vår oppskrift
Han beskriver reisen med Polestar som et eventyr. Konseptet med «Space» (showrom) midt i et trangt og hektisk bysentrum var nytt, bilmerket var nytt, alle ansatte var nye, det å handle kun på nett var også ganske nytt. Det var slett ikke gitt at det skulle gå bra. Men det har det altså gjort.
– Vi har levert godt over 10.000 Polestar her i Norge nå. Det er vi godt fornøyde med. Det her gitt oss nødvendig selvtillit, det viser at Spacene våre fungerer. Selv om en del var skeptiske til konseptet i starten. Nå ser vi at andre merker følger vår oppskrift, sier Hørthe.
Så langt i år er Polestar nummer 12 på merkestatistikken i Norge. Med det er de større enn tradisjonsrike merker som Nissan, Peugeot, Mazda og Opel. Spesielt imponerende er det at Polestar klarer det med bare én modell.
Nå er en helt ny Polestar-modell på trappene. Nemlig den store og sporty familie-SUVen 3. Polestar er søstermerket til Volvo og denne bygger på samme plattform som den nye Volvo EX90, bilen som avløser XC90.
– Responsen fra publikum har rett og slett vært overveldende. Jeg er både litt rørt og takknemlig over den eksepsjonelle mottagelsen bilen har fått, så langt. Dette er en SUV for den elektriske tidsalderen. Her er bærekraft, innovasjon og design pakket inn i en svært velutstyrt familiebil. Samtidig viderefører 3 DNA-et fra Polestar 2. Vi tror de to modellene kommer til å utfylle hverandre på en god måte, sier Hørthe.

– Det åpne, lyse skandinavisk-inspirerte designet, den sporty, men likevel høye sittestillingen, den gode plassen i baksetet, de spreke ytelsene og den gode plassen i baksete og bagasjerom tror jeg mange norske kunder kommer til å like, sier han og sender et langt og drømmende blikk i retning bilen.
Video: Få en gjennomgang av nye Polestar 3 her
Mange har bestilt allerede
En bil som nylig var på snarvisitt i Norge.
– Jeg kan ikke gå ut med noen tall, men kan fortelle at vi har fått mange bestillinger på den allerede. Senere i dag, når dere fra pressen har gått, kommer kundene. Jeg blir overrasket om det ikke strømmer på med enda flere bestillinger etter det, smiler han optimistisk.
Noen vil fortsatt se og prøvesitte bilen før de trykker «bestill». Det har de anledning til nå.
På vårt spørsmål om de har fått tilbakemeldinger fra kunder som er skeptiske til å kjøpe biler fra Kina svarer han avkreftende.
– Vi kjenner jo til utfordring, men nei – vi har ikke fått noen slike tilbakemeldinger.
Det tror Hørthe at det er flere årsaker til.
– Vi er jo et skandinavisk selskap. Hovedkontoret er i Sverige. Utvikling og design av bilene våre foregår stort sett i Sverige og Storbritannia, mye av ingeniørarbeidet i Storbritannia. Men vi har to fabrikker i Kina. Den ene av disse er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta. Vi starter imidlertid produksjon av Polestar 3 i USA. Det gjør at vi er et globalt, og ikke et kinesisk selskap.
Les også: Vi har tidligere omtalt nye Polestar 3, les mer om bilen her:

Velger ofte dyrere løsning
– En annen ting som jeg føler for å presisere, er at vi er et veldig transparent selskap. Vi har ingen hemmeligheter, eller spøkelser i skapet. Vi er også svært nøye på å spore og kunne dokumentere alt som brukes i våre biler, enten det er råstoff til batteriene eller skinn og tekstiler til interiøret. Det er et ufravikelig krav til våre underleverandører om grundig dokumentasjon. Kan ikke dette framskaffes – ja, da blir de ikke med. Så enkelt og så brutalt er det, sier Hørthe.
Han legger til:
– Det gjør at vi ofte ikke går for billigste løsning. Men for oss er bærekraft mer enn et pent ord som brukes i festtaler. Dette er hverdagen vår – og en av grunnideene om hva Polestar skal være. Både nå og framover, forklarer han.
Her kommer virkelig miljøforkjemperen i Hørthe fram, om ikke akkurat i surfedrakt denne gangen. Det er ingen tvil om at dette både mener han og brenner han for.
Det er fortsatt ett års tid til de første Polestar 3 kan leveres til kunde. Det snakkes om fjerde kvartal i 2023.
Les også: Her er vårt første møte med Polestar 3

Mer på gang
Noe av det Hørthe gleder seg aller mest til med den nye Polestar 3, er stereoanlegget.
– Det høres kanskje litt sært ut. Jeg burde kanskje sagt mulighet for 100 kilo taklast, mulighet til å rekke tung tilhenger eller god plass. Plassen er forresten viktig. Vi har to barn, og det tredje er på vei – så, ja plassen blir viktig.
– Men jeg er veldig glad i musikk. Jeg spiller gitar selv. Akkurat nå går det mye i barnesanger. Ellers tror jeg at jeg har en allsidig smak. Jeg lytter gjerne på både jazz og klassisk, men hvis jeg virkelig skal slappe og roe helt ned er det Metallica som gjelder. Kanskje litt a-typisk, men å få spille på det nye stereoanlegget med 25 høyttalere og 3D sourondlyd gleder jeg meg til sier han og ser drømmende ut.
Men det stopper ikke med Polestar 3. De har mer på gang. Allerede neste år viser de Polestar 4, en liten SUV. Så dukker Polestar 5 opp, en bil på størrelse med Tesla Model S. Etter det kommer den snertne cabrioleten Polestar 6 i 2026.
Mye tyder dermed på at Alexander Hørthe og hans team får nok å henge fingrene i framover.
Les også: Dette bør du vite om den nye SUV-en fra Polestar
Video: Her er vi på verdenslanseringen av Polestar 3