På plass i Norge – nå har den fått viktig pris

VW ID.Buzz Cargo er Årets varebil 2023.

Cargo er varebilutgaven av nye VW ID.Buzz. Nå har motorjournalister fra hele Europa kåret den til Årets varebil.
Cargo er varebilutgaven av nye VW ID.Buzz. Nå har motorjournalister fra hele Europa kåret den til Årets varebil.

Første båtlast med biler kom til Norge i forrige uke. Nå er det heller ikke lenge til utlevering til kunder starter, av både VW ID.Buzz og varebilutgaven ID.Buzz Cargo.

I forkant har det vært stor interesse for begge versjonene. Ifølge tall fra bransje-nettstedet Automotive News, er det norske markedet det aller største i starten.

Av over 10.000 bestillinger, skal rundt 1/3 komme fra Norge. Deretter følger Tyskland, Belgia og Nederland.

Ta del i det grønne skiftet

Nå har ID.Buzz Cargo landet en prestisjetung pris: Den har nemlig akkurat blitt kåret til Årets varebil 2023, av en jury bestående av motorjournalister fra hele Europa.

Buzz Cargo er bygget som elbil fra bunnen av, på Volkswagens MEB-plattform. Det betyr at den bruker samme plattform som de populære ID.-modellene ID. 3, ID. 4 og ID. 5.

– Med en rekkevidde på 423 kilometer, god nyttelast og hurtiglading på inntil 170 kW, er dette en arbeidsbil som gjør det enklere for flere næringsdrivende å ta del i det grønne skiftet. De første bilene har nettopp ankommet Norge, og i løpet av høsten vil de første kundebilene bli utlevert, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Her dukket ID.Buzz opp første gang i Norge

De aller første eksemplarene av VW ID.Buzz rullet i land i Norge forrige uke. Nå er det ikke veldig lenge til kundeutleveringene starter.
De aller første eksemplarene av VW ID.Buzz rullet i land i Norge forrige uke. Nå er det ikke veldig lenge til kundeutleveringene starter.

Kan trekke inntil 1.000 kilo

Ladekapasitet på inntil 170 kW betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter. For alle som skal bruke bilen i næring, er det naturligvis viktig. Lader man for eksempel i lunsjpausen, gir det mange nye kilometer med elektrisk rekkevidde på batteriet.

Varerommet er på nesten fire kubikk. Buzz Cargo kan også trekke henger på inntil 1000 kilo.

Skyhøy interesse – VW økte produksjonen

Cargo er utviklet side-om-side med flerbruksbil-utgaven ID.Buzz og de to deler batteripakke, drivlinje og mye annet.
Cargo er utviklet side-om-side med flerbruksbil-utgaven ID.Buzz og de to deler batteripakke, drivlinje og mye annet.

Starter like over 450.000 kroner

Juryen skriver i sin begrunnelse for tildelingen at ID. Buzz Cargo har startet en ny tidsalder, ikke bare for utvalget av kjøretøy fra Volkswagen, men for alle segmenter innen lettere nyttekjøretøy. Først av alt er den nærmere en personbil – like dynamisk i formen, i kjøring med ekstra komfort. Videre fremhever juryen eksteriøret og viser til at designet har sitt opphav fra den legendariske Folkevognbussen, samtidig som den er moderne og fremtidsrettet.

I Norge har ID. Buzz Cargo en startpris på 452.700 kroner. Personbilutgaven starter på sin side på 494.200 kroner. Rekkevidden på strøm er for denne litt lavere, nærmere bestemt 418 kilometer. De to har for øvrig samme batteripakke, på 77 kWt netto. I starten er det bakhjulsdrift som gjelder, 4x4 kommer senere.

Her ruller de første bilene i land i Norge

Video: Her møter vi en helt ferdig ID.Buzz for første gang