På plass i Norge: Nå går de rett i strupen på BMW
Og Nio har noen triks på lur, som ingen andre har.
Nio etablerte seg i Norge i 2021 – med hovedkontor på Karl Johan i Oslo. Deres første modell var den store SUV-en ES8.
Nå har de to nye modeller på plass: Sedanen ET7 kom først – og deretter SUV-en EL7.
Sistnevnte har en rekke gode innsalgspunkter på papiret: Den er nesten fem meter lang, har 653 hestekrefter (!), stort bagasjerom på 658 liter og god rekkevidde.
Den går rett og slett inn og kan bli en brysom konkurrent til den svært populære BMW iX.
Satser annerledes
Nio satser annerledes enn alle de andre merkene på markedet.
De er de eneste som har batteribytte-stasjoner, som lar deg erstatte et tom batteri med et fullt på noen få minutter.
I tillegg har de leasing på batteripakkene sine. Du kan kjøpe bilen uten batteri – og "leier" den batteripakken som du synes passer.
Fra start er det to batteripakker: 75 (rekkevidde 491 km) og 100 kWt. Sistnevnte gir rekkevidde på opptil 509 kilometer.
Føste test av Nio ET7: Kunne vært en ny Tesla

Priser
De aller fleste norske kundene velger å lease batteripakken. Prisen på bilen er da 696.900 kroner. Pris for leasing av batteripakkene:
75 kWt: 1.300 kroner pr. mnd.
100 kWt: 2.000 kroner pr. mnd.
Etterhvert blir det også mulig med et batteri på 150 kW. Da øker rekkevidden til rundt 1.000 kilometer.
Vi har kjørt Nio ET7. Her er vårt første inntrykk

Tidlig møte
Vi har fått et kjapt og litt uvanlig møte med bilene på Golsfjellet – der vi kjører dem på isbane.
Selv om det selvsagt ikke gir muligheten til å teste skikkelig, får vi i alle fall et førsteinntrykk.
Her overbeviser både EL7 og ET7. De er trygge og forutsigbare på glatt underlag, selv med over 600 hestekrefter.
ESP-systemet griper inn og sørger for at du ikke seiler rundt – men har god kontroll. Systemet kan ikke slås av – noe som kunne vært morsomt å prøve. Men i hverdagen er det selvsagt ikke relevant.
Se mer i videoen øverst i denne artikkelen.
Disse kan bli brysomme for konkurrentene
Krysser av for mye
I tillegg til mye bagasjeplass, får du også hengerfeste – som lar deg trekke opptil 2 tonn.
Totalt sett har dermed nykommeren en svært tiltalende totalpakke på papiret.
Vi kommer tilbake med en grundigere test av bilen så snart vi har kjørt den mer på vanlig vei.
Se vårt møte på isen øverst i denne artikkelen.
Video: Tom og Stian er de første i Europa som får prøve dette:
Fem nordmenn får kjøpe – nå åpnes døra på gløtt for to til ...