På plass i Norge: Her kan du lese testen

Ikke perfekt – men dette blir garantert en suksess. Se video:

Vi hopper inn i en VW ID.4 på flyplassen i København. Blir kjørt et par kilometer, runder et hjørne og der står de: En lang rekke av Volkswagen ID.Buzz. Lakkert i noe som kanskje best kan kalles hvitt og sitrongult. Det er et kult syn – og det er noe jeg lenge har gledet meg til.

For ID.Buzz har vi sannelig fått vente på! Det er over 20 år siden VW viste oss konseptbilen Microbus/Bulli for første gang. Her skulle den legendariske Hippiebussen få en moderne oppfølger og interessen var enorm. Likevel ble prosjektet etter hvert skrinlagt. Men Volkswagens omfattende satsing på elbiler har gitt modellen en ny sjanse. I 2017 fikk vi for første gang se konseptbilen ID.Buzz.

Mye av grunnen til at den kommer nå, er stordriftsfordeler. VW har utviklet en helt ny plattform for elbiler, kalt MEB. Dermed kan de gjenbruke veldig mye av det vi finner i for eksempel ID.4 her. Det bidrar til å holde kostnadene nede. Startpris på ID.Buzz Pro som er første modell ut, er på 484.400 kroner.

Men nok om kjedelige ting som kostnader og priser. Nå skal vi først inn og få en kjapp briefing om bilen. Så er det endelig tid for kjøring!

Dette skrev vi om Microbus for 11 år siden

ID.Buzz og ID.Buzz Cargo så langt øyet kan se. I alle fall nesten!
ID.Buzz og ID.Buzz Cargo så langt øyet kan se. I alle fall nesten!

Hvordan er den å kjøre?

Spørsmålet mange vil stille seg her er dette: Føles ID.Buzz som en personbil? Eller er det buss/varebilfaktor som ikke lar seg skjule?

Svaret blir tydelig etter bare noen minutter bak rattet. Dette føles absolutt som en personbil. Vi sitter høyt og dashbord i flere «etasjer» viser at dette er en høyreist bil. Men ut over det er er det ikke mye som sladrer om det faktum at ID.Buzz også har en nær identisk varebilbror som heter Cargo.

Høyden merkes naturlig nok under svingkjøring, men vi snakker ikke plagsom krenging. Her har VW-ingeniørene gjort en god jobb.

Høy sittestilling og gedigen takhøyde, likevel får vi ikke bussfølelsen her.
Høy sittestilling og gedigen takhøyde, likevel får vi ikke bussfølelsen her.

Støydempingen mot hjulene er god, men oppe i motorveifart merkes det litt vindsus. Fraværet av motorstøy spiller naturligvis også inn her.

Elmotoren som er plassert bak og driver bakhjulene, byr på 204 hestekrefter. Batteripakken er på 77 kWt netto. Dette er samme drivlinjen som vi kjenner fra biler som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Der gir den et pent kraftoverskudd. For ID. Buzz er det ikke mer enn det bør være.

Bilen er kjapp i starten, men så faller den litt av. Bånn gass ute på landeveien utenfor København gir ikke i nærheten av den effekten vi kjenner fra mange andre elbiler. Så bruker den også 10,2 sekunder på 0-100 km/t. På en elbil i 2022 er det overraskende mye.

Rekkevidden er på 418 kilometer. Heller ikke det noe i nærheten av klasseledende. Vi rekker ikke noen forbruksmåling på denne kjappe testturen, men på landevei. og motorveikjøring og uten noen tanker på å spare strøm, ligger vi på rundt 21 kWt/100 kilometer. Det er det samme som det offisielle forbrukstallet og slik sett ikke ille.

På vinterstid vil nok den store kupéen påvirke rekkeviddetallet en del. Det er mye luft som skal varmes opp her. Med kuldegrader utenfor bilen, drar det strøm. Verdt å tenke på hvis du har hytte på fjellet og et stykke dit.

Maksimal ladefart er på 170 kW. Det må kunne sies å være bra.

Til slutt må vi nevne svingdiameter. Tallet 11,1 meter sier deg kanskje ikke så veldig mye, men dette er veldig bra og gjør bilen ekstra enkel å manøvrere i for eksempel trange bygater.

Nei - noen ganger bør du ikke bruke mobilen

VW ID.Buzz takler bytrafikk overraskende bra, god svingdiameter er med på å bidra til det.
VW ID.Buzz takler bytrafikk overraskende bra, god svingdiameter er med på å bidra til det.

Plass og praktiske løsninger:

I tilfelle du lurte: ID.Buzz er en svært rommelig bil. Karosseriformen er gull verdt i så måte. Med lengde på 4,71 meter er den kortere enn de fleste tradisjonelle stasjonsvognene. Men det tar ID.Buzz igjen på både bredde (1, 98 meter) og høyde (1,92 meter).

Gedigen bagasjerom, dette er nesten som å ha en ekstra bod.
Gedigen bagasjerom, dette er nesten som å ha en ekstra bod.

Bagasjerom på voldsomme 1.121 liter er omtrent dobbelt så mye som vi finner i de nevnte stasjonsvognene. Og pakker du i høyden får du med deg seriøst mye her. Ned med baksetene, så øker plassen til 2.205 liter. Du får bilen med hengerfeste og den kan trekke inntil 1.000 kilo. Men med denne innvendige plassen, trenger du neppe tilhenger så veldig ofte. Taklast på inntil 100 kilo er også solid.

Foran er det bra med oppbevaringsrom Det er også et rom til kopper/flasker mellom forsetene og to smarte koppholdere som felles ned fra midtkonsollen. Men vi savner det lille ekstra, som virkelig hadde gitt følelsen av smart og innovativ flerbruksbil. Merkelig at VW ikke har prioritert det i en bil som ellers har så mye særpreg.

Her dukket ID.Buzz opp første gang i Norge

Høy sittestilling både foran og bak, her er det svært god plass til fem personer.
Høy sittestilling både foran og bak, her er det svært god plass til fem personer.

Livet i baksetet:

Volkswagen la lista høyt for seg selv med det interiøret de viste i konseptversjonen av ID.Buzz. Her var det separate bakseter, skyvbart bord og massevis av smarte løsninger.

Derfor blir bakseteløsningen i testbilen umiddelbart en nedtur. For hvor har det blitt av det kule interiøret? Vel, det kommer seg kanskje etter hvert, når VW skal lansere seks og sju seter. Men i starten er det fem som gjelder, med et temmelig tradisjonelt baksete.

Todelt baksete, vi stusser over at VW ikke har gått for tre separate seter her.
Todelt baksete, vi stusser over at VW ikke har gått for tre separate seter her.

At VW ikke har gått for tre separate seter, kan neppe skyldes noe annet enn sparehensyn, for bredden bør holde fint.

I stedet er det en todelt løsning. Heldigvis kan begge baksetedelene skyves i lengderetningen, du kan også vinkle ryggene ganske langt bakover. Selv i fremste posisjon er det bra beinplass.

Baksetepassasjerene har hver sitt strømuttak, det er plassert i dørsidene. Det er to lommer på hver forseterygg og dessuten to klappbord. Riktignok litt tynne og raklete, men de er i alle fall der og er kjærkomne for særlig barnefamiliene.

Det er også rom til for eksempel flasker i dørsidene, men vi savner koppholdere og flere smarte oppbevaringsrom.

En annen detalj: Det er faktisk ikke mulig å åpne vinduene i baksetet. Alle som har vært på tur med bilsyke unger, vet at det kan være viktig noen ganger.

Skyhøy interesse – VW økte produksjonen

Se video fra baksetet i ID.Buzz under:

Bak rattet:

Høy sittestilling og god oversikt preger førermiljøet. Forsetene ser ganske enkle ut, men byr på god støtte og fin komfort. Pluss for setepute-forlenger.

Her kjenner vi igjen mye fra de øvrige ID.-modellene. Nøkternt er kanskje det ordet vi synes best beskriver skjermer og øvrig dashbordløsning.
Her kjenner vi igjen mye fra de øvrige ID.-modellene. Nøkternt er kanskje det ordet vi synes best beskriver skjermer og øvrig dashbordløsning.

Instrumentdisplayet over rattet kjenner vi igjen fra de øvrige ID.-modellene. Det samme gjør vi med infotainmentskjermen på midten. Med sine 12 tommer er den ikke kjempestor. Det er enkelt å manøvrere seg rundt i menyen, men noen stor brukeropplevelse er dette ikke. Her plasserer VW seg veldig midt på treet.

Og så er det de haptiske knappene... De blir vi liksom ikke helt fortrolig med, selv ikke etter å ha møtt dem ganske mange ganger nå.

To stk ID.Buzz pynter opp en bygate i København.
To stk ID.Buzz pynter opp en bygate i København.

Design – utenpå og inni:

Utvendig sitter dette som et skudd. Når vi tar med Buzzen ned til et ganske fancy sted sør for Malmø og snur utenfor et par fortausrestauranter, er det lett å se at den vekker oppsikt. En godt voksen dame filmer seansen, flere andre peker og tar bilder. Da har Volkswagen truffet noe!

Bilen er også helt klart fargeavhengig. Litt friske farger og gjerne to av dem – det gjør seg. På lanseringeventet har VW blant annet en bil som er hvit/orange. Den står godt ut!

Høy og ganske butt front, det skal ikke mye til før insektene setter seg her.
Høy og ganske butt front, det skal ikke mye til før insektene setter seg her.

Du ser at Hippiebussen har vært en viktig inspirasjonskilde her. Ingen ting er blåkopi, men VW-designerne har lykkes med å gi den en moderne versjon. Relativt kompakte mål gjør også at vi unngår så veldig høy varebilfaktor her.

Så var det interiøret: For mange vil nok det umiddelbart være en nedtur. For hvor er retrofaktoren? Og hvor er alle de smarte og lekre løsningen fra konseptbilen?

Her har Volkswagen tatt et valg og tydeligvis bestemt seg for at det får holde med retro-design utenpå. Vi regner med det kommer flere kreative interiørløsninger når det er klart for seks- og sjusetersutgavene. Slik det er nå, føles det veldig tradisjonelt.

Skjermløsningen fra de øvrige ID.-bilene fungerer greit, men også dette er ganske ordinært. Vi tenker en bil som ID.Buzz fortjener litt bedre enn det.

De med elbil kan juble: Staten betaler det meste av ladingen

Designet vekker oppsikt i starten, her har VW lykkes godt.
Designet vekker oppsikt i starten, her har VW lykkes godt.

Konklusjon:

Volkswagen har gjort veldig mye riktig med denne bilen. Og så har de gjort en del ting som skuffer oss litt. Det største ankepunktet er interiøret og særlig bakseteløsningen. Den føles rett og slett litt kjip, sammenlignet med det vi så på konseptmodellen.

Det virker også nesten litt meningsløst med så stort bagasjerom. Det vil de færreste ha bruk for veldig ofte, da hadde det vært bedre med mulighet for flere seter, med en gang.

Vi savner også mer retrofaktor og flere smarte løsninger i interiøret. Men for all del: Det fungerer helt greit. Det kunne bare vært bedre.

Bakhjulsdrift og rekkevidde på 418 kilometer vil også være et ankepunkt for mange, kanskje særlig på vinterstid. Fremkommeligheten kan bli en utfordring. Og motorveikjøring i mange kuldegrader krever mye strøm på biler som er såpass høybygget som denne.

Det er ingen hemmelighet at det kommer en lengre utgave av ID.Buzz. Den får flere seter og den får også mulighet for større batteripakke og dermed bedre rekkevidde. Ikke minst får den også 4x4. Men da må du til gjengjeld leve med en bil som nok for mange er unødvendig stor.

Slik sett håper vi VW vil kunne få til både større batteripakke og 4x4 innenfor de 4,71 meterne testbilen måler. Om det er realistisk eller ikke, det er enn så lenge uklart.

Ble det mye negativt? Da må vi skynde oss å legge til at det også er mye bra her.

Det utvendige designet sitter etter vår mening som et skudd. Bilen har sjarm og særpreg og vil vekke oppsikt, i alle fall inntil det er veldig mange av den på norske veier. Hvor fort det går, er neppe avhengig av kundene. De kommer til å være der – spørsmålet er hvor fort importøren klarer å få et betydelig antall biler til landet.

Og kommer du fra en SUV eller en tradisjonell stasjonsvogn, vil du kanskje ikke savne manglende flerbruksbil-faktor i baksetet. Det fungerer helt greit og byr som nevnt på massevis av plass, akkurat som bagasjerommet gjør.

Derfor er vi ikke i tvil om at dette kommer til å bli en salgssuksess i Norge. Så spørs det hvor mange som slår til og kjøper nå – og hvor mange som setter seg på gjerdet for å vente på mer rekkevidde, 4x4 og flere seter.

Du kan se video av VW ID.Buzz øverst i denne artikkelen

ID.Buzz er utsolgt – de fleste bilene skal til Norge

Endelig fikk vi prøvekjøre et ukamuflert eksemplar av nye ID.Buzz. Se alle bildene i bildeserien over:
Endelig fikk vi prøvekjøre et ukamuflert eksemplar av nye ID.Buzz. Se alle bildene i bildeserien over:

Volkswagen ID.Buzz Pro 77 kWt

Motor:

  • Elektrisk, én motor
  • Effekt: 204 hk
  • 0-100 km/t: 10,2 sekunder
  • Toppfart: 145 km/t
  • Forbruk (WLTP): 21 kWt/100 kilometer

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 77 kWt netto
  • Rekkevidde: 418 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 170 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 471 x 198 x 192 cm.
  • Bagasjerom: 1.121 liter
  • Vekt: 2.416 kilo
  • Tilhengervekt: 1.000 kilo
  • Taklast: 100 kilo

Pris:

  • Startpris: fra 484.400 kroner

Video: Her rullet de aller første bilene ut av fabrikken