På langtur med elbil? Da blir det mye dyrere å lade

Men fortsatt er det et stykke opp til bensin og diesel.

DYRERE: Det koster som regel betydelig mer å bruke hurtiglader, enn å lade bilen hjemme. Et kaldt batteri tar også mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Bildet er fra Kilpisjärvi, Finland. Foto: Jamieson Pothecary.
DYRERE: Det koster som regel betydelig mer å bruke hurtiglader, enn å lade bilen hjemme. Et kaldt batteri tar også mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Bildet er fra Kilpisjärvi, Finland. Foto: Jamieson Pothecary.

Strømprisene har skutt i været det siste året, det merkes også for dem som har elbil. Men her er strømstøttem fra staten viktig. Den subsidierer ladeprisen kraftig, for alle som er omfattet av ordningen.

Det gjelder altså så lenge du lader hjemme. På hurtigladerne er det annerledes, her kan det koste dyrt å lade elbil.

Skal du på langtur med elbilen, må du forberede deg på mye høyere ladekostnader enn i hverdagen, fastslår Elbilforeningen, etter å ha vært ute på vintertest med fem elbiler.

De fem bilene kjørte fra Tromsø, til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos for til slutt å ende opp i Oslo.

Høye ladepriser

Etter 2.200 kilometer på tur, mange av dem altså nord for polarsirkelen, har biltesterne til Elbilforeningen hentet ny og nyttig erfaring fra kjøring med elbil i vintervær.

BILLIGST; ─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen. Foto: Jamieson Pothecary.
BILLIGST; ─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen. Foto: Jamieson Pothecary.

─ Prisen på hurtiglading holder seg høy, og særlig dyr blir kjøringen når energiforbruket øker i kulda, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.

Elbilforeningens vintertest-team stresstestet elbilkjøring i kulda, på alle typer underlag, med alt det innebærer av forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.

Staten betaler en stor del av lade-regningen

RABATTER? Det koster å lade på hurtigladestasjoner. Her er det også viktig å sjekke markedet, det kan være gode rabatter å hente.
RABATTER? Det koster å lade på hurtigladestasjoner. Her er det også viktig å sjekke markedet, det kan være gode rabatter å hente.

Dyrere med diesel

Estimert ladekostnad kom på rundt 2.500 kroner per elbil. De fem elbilene i testen hadde ganske likt strømforbruk, så når de regner på gjennomsnittet, kommer de fram til disse tallene:

  • Elbil: 11,40 kr pr. mil
  • Dieselbil: 14,10 kr pr. mil (med 0,7 liter pr. mil og en pris på 20,11 kr pr. liter)

Konklusjonen er at det fortsatt er vesentlig billigere å kjøre elbil enn dieselbil, men mer tidkrevende med lading enn å fylle bensin eller diesel. I Nord-Norge finnes det også færre bomstasjoner hvor elbiler sparer penger, på grunn av miljørabatt.

De fleste elbilister lader bilen sin hjemme, med varierende strømpriser og strømstøtte som basis for energi til bilen.

Disse elbilene bruker minst strøm

FORSKJELLER: Er du mye på tur og trenger å hurtiglade elbilen, blir driftskostnadene fort noe helt annet enn om du hovedsaklig lader hjemme.
FORSKJELLER: Er du mye på tur og trenger å hurtiglade elbilen, blir driftskostnadene fort noe helt annet enn om du hovedsaklig lader hjemme.

Lade når batteriet er varmt

─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Frydenlund og peker på at hurtiglading for de fleste eiere ikke utgjør så mye i totalregnskapet.

Frydenlund har et viktig råd til alle som tenker seg en langtur med elbilen der hurtiglading er nødvendig

─ Lad så nær destinasjonen som mulig, når batteriet er mest mulig varmt etter kjøring. Ikke vent til dagen derpå.

Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med, sier Ståle Frydenlund.

Ny EU-regel vil endre lading også i Norge

Video: Her er det nye storselgeren fra BMW i Norge