På fem år vil de ha lage 11 (!) nye «Norgesmodeller»

Nå skal de tilbake på kartet – og satser for fullt.

Både Peugeot og Citroën / DS har store planer om å satse på ladbare hybrider og elbiler de kommende årene. Kanskje kan det få skikkelig fart på salget i Norge?
Både Peugeot og Citroën / DS har store planer om å satse på ladbare hybrider og elbiler de kommende årene. Kanskje kan det få skikkelig fart på salget i Norge?

Peugeot og Citroën, og sistnevntes nylig utskilte premiummerke DS, er ikke helt i flytsonen om dagen. Det går rett og slett trått med salget, også i Norge. Men de tre franske merkene i PSA-gruppen har slett ingen planer om å stå med hendene i lomma og se på at markedsandelene synker.

Nå har de laget en 5-årsplan som de kaller "Push to Pass", og som innen de neste fem årene skal gi 25 prosent økning i inntektene.

For norske kjøpere er denne planen spesielt interessant. For den sier nemlig at Peugeot/Citroën/DS skal ut med 26 nye modeller i denne perioden.

Av disse skal 7 være plug in hybrider og 4 rene elbiler.

Brukt Citroën: Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger

Tynt utvalg

Det er ikke helt nytt for noen av disse merkene å lage elbil. De har for eksempel småbilen Ion. Men den er jo i realiteten kun en Mitsubishi i-Miev, med en annen logo i grillen.

Hybrider har de noe mer erfaring med. Her finner vi for eksempel Citroën DS5 og Peugeot 508 RXH.

Men nå skal altså disse modellene få godt selskap.

Broompraten med Plumbo-Lars: – Politiet hang på ganske lenge...

Spennende for Norge

I Norge kan det bety en rekke spennende modeller de neste årene. Både elektriske- og ladbare biler er i vinden som aldri før her hjemme. I Europa er det også en helt klar trend at både utvalg- og etterspørsel etter disse bilene øker.

– PSA har nok merket at de er havnet litt i bakleksa her. Jeg tror en offensiv på el- og ladbar hybrid er nødvendig for å få opp igjen markedsposisjonen, mener Brooms redaktør, Knut Skogstad.

Nå skal dette bli eget luksusmerke

– Én modell kan snu alt

I Norge ligger Peugeot og Citroën på henholdsvis 12. og 18.-plass på merkestatistikken per mars. De har ingen modeller representert på de 20 mest solgte.

– Nå er nok ladbare hybrider og elbiler i en særstilling i Norge. Skal du havne på topplista, bør du ha en ny modell i dette segmentet. Akkurat nå er det lite nytt fra PSA-hold her.

– Men både Citroën og Peugeot har vist flere spennende konsepter på bilmessene de siste årene. Og vi har jo sett blant annet gjennom Mazdas suksess med CX-5, at veldig mye kan snu bare du treffer blinken med én modell, sier Skogstad.

Her er et nytt premiummerke på plass i Norge

Særpreg og mye utstyr

Broom-redaktøren synes både Peugeot og Citroën har gode utgangspunkt å bygge videre på.

– Citroën har fått skikkelig dreis på design. Her får du noe annerledes enn mye av det andre på markedet. Det blir også spennende å se hva som dukker opp i premiumsatsningen DS, som altså er blitt et helt eget merke.

– Peugeot på sin side har tradisjon for å levere gunstig priset modeller med mye utstyr. Det har vi sett både med 508 RXH og Golf-konkurrenten 308.

Utstyrsbomben som liker vinteren