Overvåker sjåfører som ikke følger med – så kan bilen gripe inn
EX90 skal bli den sikreste Volvoen noensinne.
Volvo teller nå ned til premieren til det som blir en av de viktigste bilene deres noensinne. 9. november skal de vise fram den store, elektriske SUV-en EX90 for første gang.
I forkant av dette er de nå i gang med å dele litt informasjon om hva vi har i vente. I går hadde Volvo-toppsjef Jim Rowan en presentasjon på selskapets Youtube-kanal. Han avslørte der premieredatoen til bilen, og at den skal hete EX90. Dessuten fortalte han ganske mye om hvilke sikkerhetssystemer den kommer med.
Og her legges lista høyt. EX90 skal være den sikreste og mest avanserte bilen Volvo noen gang har laget. For å få til dette, tar de i bruk mye ny teknologi.
Fokusere på sjåføren
Overordnet handler det om to ting: Om det Volvo kaller et «usynlig skjold» som skal fange opp alt som skjer rundt bilen. Og systemer som følger med på hva sjåføren gjør – og handler ut fra det.
Tradisjonelt har Volvo fokusert på å gjøre bilene i stand til å tåle kollisjoner og på å lese omgivelsene utenfor bilen og med det hindre en kollisjon. Men fremover vil Volvo også fokusere på hva som skjer inne i bilen og på sjåførens atferd og sinnstilstand.
Hvis sjåføren er trøtt, distrahert eller på annen måte uoppmerksom, griper bilen inn for å unngå ulykker.
Her får vi første forsmak på Volvo-fremtiden
Farlig mobilbruk
Utgangspunktet er enkelt: Sjåfører gjør feil. De kan være slitne, stresset, uoppmerksomme – eller ha fokus på helt andre ting enn å kjøre bilen. Det blir det ulykker av. De vil Volvo forhindre.
Ifølge tall fra Statens vegvesen i Norge er uoppmerksomhet en medvirkende faktor i én av tre dødsulykker.
De siste årene har vi sett en økning i ulykker på grunn av distraksjoner. Mobilbruk og fokus på bilens infotainmentskjerm i stedet for på veien, blir et stadig større problem.
Volvos nye «driver understanding»-system er et sensorisk sanntidssystem utviklet fra ett enkelt prinsipp: Hvis en Volvo-bil kan forstå når sjåføren er i en tilstand der det er uforsvarlig å kjøre bil, kan bilen gripe inn for å unngå ulykker.
Med denne klarte Volvo noe ganske utrolig
Blikk og hodebevegelser
Ved hjelp av to kameraer og et ratt med sensorer, kan systemet plukke opp de første signalene om at sjåføren er i en tilstand som ikke egner seg for å kjøre bil.
Deretter vil systemet starte med å nøyere observere personens blikkmønstre og hodebevegelser. Ved å ta tiden på hvor lenge sjåføren ser på veien foran seg, gitt naturlige pauser og variasjoner, vil systemet fange opp dersom sjåførens øyne, og dermed også – oppmerksomhet – er rettet mot andre ting enn bilkjøring.
Volvos første elbil? Nei, slik gikk det ikke
Bilen griper inn
Hvis sjåføren ser for lite på veien, kan det tyde på at man er distrahert, eksempelvis av en mobiltelefon. Algoritmene analyserer så dataene for å kunne oppdage og forstå sjåførens atferdsmønstre over tid. Rattet kan merke hvis sjåføren tar hendene vekk og ikke styrer bilen. Rattet kan også registrere hvor stabil rattføringen til sjåføren er.
Ved å samordne signalene, vil bilen så gripe inn hvis det virker nødvendig. Dette går på alt fra enkle advarsler – til at bilen bremser ned av seg selv, stanser – og advarer andre biler ved å sette på nødblinken.
LiDAR-sensorer
I tillegg til dette, skal nye EX90 få Volvos mest avanserte, utvendige sensorsystem hittil. Volvos egen forskning tilsier at systemet kan redusere antall alvorlige ulykker med opptil 20 prosent.
Dette består av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en toppmoderne LiDAR-sensor.
LiDAR (Light Detection and Ranging) er en sensormetode som bruker et pulserende laserlys for å måle avstand på en nøyaktig og pålitelig måte.
Beltet som har reddet en million liv
Oversikt over farene
LiDAR er integrert i taklinjen på nye Volvo EX90, og vil med tiden komme som standard. Teknologien kan oppdage fotgjengere på opptil 250 meters avstand og noe så lite og mørkt som et dekk på svart asfalt 120 meter foran, begge i høye hastigheter. Ettersom teknologien ikke er avhengig av lys, som for eksempel et kamera, er systemet like effektivt enten det er dagslys eller midt på natten.
Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har Volvo mål om å produsere en bil som har oversikt over flere potensielle farer enn noen gang før. Bilen vil ikke bare ha mulighet til å gripe inn og hjelpe sjåføren, den vil også ha en større forståelse for når og hvordan den best bør gjøre det.
Litt å leve opp til: Fikk beste krasjtest-resultat noensinne
Video: Dette var en viktig nyhet fra Volvo