Overrasket alle – får rekkevidde på 1.000 kilometer

Skal konkurrere med Porsche. Se video:

Elbilene tar større og større andeler av markedet. Men ikke alle er enige om at det er eneste, eller beste vei å gå. En annen variant av nullutstlippsbil er hydrogenbiler.

Disse har hatt en langt mer trøblete start. Ikke minst fordi det er svært dårlig utbygd nettverk av infrastruktur. I Norge er det for eksempel bare et par steder hvor du kan fylle tanken med hydrogen.

Likevel jobbes det på flere hold med å utvikle både teknologien – og med å få et langt bedre nettverk av stasjoner.

I høst ble en helt ny hydrogenbil avduket på bilutstillingen i Paris. Mange ble overrasket over nykommeren – som det var lite snakk om i forkant.

Konkurrere med Porsche

Nykommeren heter Hopium Machina – og skal lanseres i 2025. En stor og linjelekker sedan – med sportslig design.

Foreløpig er det ikke så mye informasjon som er sluppet om bilen. Men den skal klare 0-100 km/t på under fem sekunder, og får en toppfart på 230 km/t.

Poenget er ikke å være raskest – men å tilby en luksuriøs familiebil. Den skal blant annet konkurrere mot Porsche Taycan, blir vi fortalt på bilutstillingen.

Designet er spenstig – med rammeløse dører og coupeaktig taklinje. Planen er at Machina skal i produksjon i 2025.
Designet er spenstig – med rammeløse dører og coupeaktig taklinje. Planen er at Machina skal i produksjon i 2025.

Mener dette er mye smartere enn vanlig elbil

1.000 kilometer

Rekkevidden er det mest imponerende. 1.000 kilometer skal den klare.

Hvis du finner en hydrogenstasjon, tar det bare to-fire minutter å fylle tanken.

Hopium forventer at hydrogenstasjon-nettverket vil bli langt mer utbygd de neste årene. Det gjøres akkurat nå store investeringer knyttet til dette flere steder i Europa.

Denne kan gi "Tesla-effekt" – men ikke på elbil

Flere fordeler

Noe av det som gjør hydrogen så attraktivt å se videre på, er at det går raskt å fylle tanken, at man sparer vekt ved å slippe å dra på en stor batteripakke, at bilen ikke er berørt av temperaturendringer – og at hydrogenbiler er mer miljøvennlig å produsere.

I Norge er vi første og fremst gjort kjent med hydrogenbiler via Toyota Mirai – som er lansert i to generasjoner. Men foreløpig er salget svært begrenset.

Video: Se vårt møte med Hopium Machina i klippet under:

Det smalt på hydrogenstasjonen, da fikk norske eiere et stort problem