Overrasker stort– kommer med to nye elbiler før nyttår

– Her handler det om å være rask.

BYD er allerede på plass i Norge med SUV-en Tang. Nå har vi akkurat fått vite at de kommer med to biler til – allerede før årsskiftet.
BYD er allerede på plass i Norge med SUV-en Tang. Nå har vi akkurat fått vite at de kommer med to biler til – allerede før årsskiftet.

Det kinesiske elbilmerket BYD (Build Your Dreams) etablerte seg i Norge for mer eller mindre nøyaktig ett år siden. Da hadde de én modell å tilby kundene sine: Tang.

Men denne ene var til gjengjeld godt tilpasset det norske markedet: SUV med firehjulsdrift, rekkevidde på over 400 kilometer, sju seter som standard, mye utstyr og et solid kraftoverskudd er stikkordene.

Så langt i år er det registrert over 2.000 BYD Tang på norske skilter.

Men nå blir det snart flere modeller å velge mellom.

Vi fikk for noen uker siden en diffus og litt hemmelighetsfull invitasjon om å bli med til Amsterdam, for å høre mer om framtidsplanene til BYD.

Hemmelighetsfulle

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen satte seg derfor på flyet, og har tatt turen til Nederland.

Her har BYD sitt Europa-hovedkontor. Dette er også det landet som er nærmest Norge på overgangen til elbiler.

I utgangspunktet har vi altså bare fått vite at vi skal høre mer om BYD sine planer for Europa.

Men en SMS fra Vegard, der det står at han har fått se to helt nye modeller, gjøross litt ekstra nysgjerrig.

Det er på tide og ringe ned og høre hva som faktisk skjer ...

Broom-Vegard er her - Louwman Museet i Haag. Her er det ikke bare gamle biler, men også noen helt nye.
Broom-Vegard er her - Louwman Museet i Haag. Her er det ikke bare gamle biler, men også noen helt nye.

Les vår test av BYD Tang her

Både SUV og sedan

– Ring-ring

– Heisann, Knut! Nå står jeg utenfor Louwman-museet, i Haag. Det er et lite stykke utenfor Amsterdam. Et helt spesielt museum, som er privateid – og inneholder over 200 klassiske biler. Veldig kult! Men denne gangen er altså fokus på framtiden – nærmere bestemt BYD sine to neste modeller.

– Det er jo et veldig spesielt museum. Som jeg gjerne skulle hørt mer om. Men vi får ta det senere. Hva slags biler er det som kommer?

– Det er en kompakt-SUV med forhjulstrekk – og en mellomstor sedan med firehjulsdrift. De heter henholdsvis Han og Atto 3.

BYD har løftet på sløret – og viser oss to helt nye elbiler. Den gode nyheten er at de skal starte leveringene allerede før nyttår.
BYD har løftet på sløret – og viser oss to helt nye elbiler. Den gode nyheten er at de skal starte leveringene allerede før nyttår.

Lover elbil med rekkevidde på over 1.000 kilometer

Tesla-konkurrent

Han – altså bilen, ikke Broom-Vegard – er på mange måter en direkte konkurrent til Tesla. Den legger seg mellom Model 3 og Model S i størrelse. Den har firehjulsdrift, rekkevidde på solide 521 kilometer (WLTP) og gjør 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder.

– Designet er stilig – og interiøret har imponerende høy kvalitetsfølelse. Det er mange skjermer, også – inkludert en diger hovedskjerm til infotainmentsystemet. Den kan for øvrig roteres, slik som på BYD Tang, så kan du velge mellom stående eller liggende visning.

Her starter de på den lange turen til Norge

Dette er sedanen Han. Den er et råskinn – som gjør 0-100 km/t på under fire sekunder.
Dette er sedanen Han. Den er et råskinn – som gjør 0-100 km/t på under fire sekunder.

Spesielt interiør

– Og den andre?

– Atto 3 bygger på en helt ny plattform – og har dessuten en ny og svært effektiv drivlinje. Her er det forhjulstrekk, 204 hestekrefter og rekkevidde på 420 kilometer, sier Vegard.

Han legger til:

– Jeg må si jeg er imponert over kreativiteten på interiøret i Atto 3. BYD har tillatt seg å være lekne med detaljer, farger og løsninger. Førsteinntrykket er bra. Den har også god plass både i baksetet og bagasjerommet.

Alle merkene var teipet over – men Tord lot seg ikke stoppe av det

Slik ser BYD Atto 3 ut. Denne vil trolig konkurrere med biler som VW ID.3.
Slik ser BYD Atto 3 ut. Denne vil trolig konkurrere med biler som VW ID.3.

Priser og levering

– Når kan vi forvente levering av disse?

– Her er BYD ganske vage. Men de er tydelige på én ting: Leveringene skal starte i år. Det alle lurer på, er selvsagt prisene. Her holdes kortene tett til brystet. Men de skal ikke være langt unna. Jeg tipper de prises aggressivt. Jeg vil tro Atto 3 havner rundt 350-370.000 kroner. Dermed slipper den momsen som innføres på biler som koster over 500.000 kroner 1. januar. Men det blir spennende å se hva de gjør med Han. Den vil nok legge seg over 500.000 kroner i pris. Her gjelder det å få tak i biler og levere før det nye avgiftssystemet trer i kraft.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Innvendig bys det på en rekke kreative sprell i Atto 3. Legg merke til gitaren, som faktisk kan spilles på.
Innvendig bys det på en rekke kreative sprell i Atto 3. Legg merke til gitaren, som faktisk kan spilles på.

Kjøreinntrykk

– Får du kjøre dem, også?

– Ja, vi skal få teste. Det blir riktignok ikke så mye tid med hver bil. Men et førsteinntrykk skal vi få. Og vet du hva – det er ingen sperrefrist eller embargo på noe som helst. Så her skal vi følge opp så snart vi kan.

– Men nå er det mat, her. Jeg håper også at vi skal få sett mer av det som befinner seg i museet, så jeg får stikke. Hils de andre!

Vi kommer raskt tilbake med kjøreinntrykk på de nye BYD-modellene.

Interiøret i Han byr på høy premiumfølelse – og en enda større skjerm enn i SUV-en Tang.
Interiøret i Han byr på høy premiumfølelse – og en enda større skjerm enn i SUV-en Tang.

Video: Se vår videotest av BYD Tang her:

Her lanseres BYD Tang i Norge